Praksi kineskih proizvođača da se rješavaju nagomilanog inventara na način da prodaju potpuno nove automobile po diskontnim cijenama kao da su rabljeni treba odmah stati na kraj, poziva se u najnovijem izdanju glasila vladajuće Komunističke partije od utorka.
List People’s Daily, koji često signalizira stajališta vodećih kineskih partijskih čelnika o različitim pitanjima, otvoreno je pozvao na slamanje te prakse, koju također nazivaju i “rabljeni auti s nula kilometraže,” i to samo nekoliko tjedana nakon što je taj običaj javno osudio lider jednog od većih proizvođača Great Wall Motor, Wei Jianjun, i nakon što se kinesko ministarstvo trgovine sastalo se proizvođačima iz autoindustrije, zbog razgovora na tu temu.
Iako kinesko ministarstvo trgovine nije javno obznanilo svoje stajalište o tom problemu, Narodni dnevnik je u svojem nepotpisanom komentaru zauzeo oštar ton, kritizirao inflaciju podataka o prodaji koji motiviraju kineske proizvođače da se rješavaju vozila po dampinškim cijenama. U tekstu se pozvalo vladu na poduzimanje “oštrih regulatornih mjera” za povratak redovnog funkcioniranja tržišta.
Proizvođači masovno prodaju nova vozila samima sebi ili drugim partnerima, registriraju automobil, pokupe državne poticaje kojima se pokušava potaknuti prodaja – i zatim vozila šalju na sekundarno tržište, gdje se kao “rabljena” vozila nude kupcima po dramatično nižim cijenama.
“Ovo prikriveno rezanje cijena remeti normalan rad tržišta, i upečatljiv je primjer ‘de-evolucije’ automobilske industrije, napisao je People’s Daily, koristeći izraz popularan u kineskom javnom prostoru koji se koristi za utrku do dna zbog prekomjerne konkurencije. “Kad se pravilno budu primjenjivala pravila tržišnog natjecanja, ‘rabljeni’ automobili nulte kilometraže neće stići jako daleko.”
Kinesko gospodarstvo je pod sve snažnijim deflatornim pritiscima, a trgovački rat i američke carine sve više pridonose pesimizmu u toj drugoj po veličini svjetskoj ekonomiji. Kompanije u svim sektorima, od brze hrane do visoke mode, stalno snižavaju cijene svojih proizvoda, u situaciji kad raste bojazan zbog prevelike ponude na tržištu i slabe potrošnje kućanstava.
Cjenovni ratovi su u posljednjih nekoliko godina zahvatili i kinesku automobilsku industriju, djelomično uzrokovani padom domaće potrošnje i viškom kapaciteta, zbog čega mnoge tvrtke nisu bile u stanju ostvariti svoje zacrtane prodajne ciljeve.
Prodavanje “rabljenih” automobila bez ikakve kilometraže stoga kineski proizvođači doživljavaju kao učinkovit način za raščišćavanje sve većih zaliha neprodanih vozila. Ogromni popusti na još uvijek potpuno nove automobile privlače kupce i u Kini i u inozemstvu, no u partijskom listu navodi se niz negativnih efekata takve prakse. “Za proizvođače, možda se to čini kao kratkoročno zgodan način za smanjenje zaliha, no uz to ide i smanjenje profitnih marži, povećanje gubitaka, te ometa investicije u kvalitetu i inovacije – što sve u konačnici čini štetu za održiv razvoj.”
“Za kupce, iako se isprva čini kao da se radi o povoljnoj kupovini, ona dolazi sa nizom skrivenih rizika: vlasnici ne mogu računati na povlastice koje imaju prvi vlasnici vozila, potencijalno veća degradacija baterija u njima, te veći pad vrijednosti pri kasnijoj preprodaji,” nastavlja se u tekstu, u kojem se dodaje i da se takvom praksom narušavaju tržišno natjecanje, tržišni podaci, te tržišta novih i rabljenih automobila.
Pročitajte još:
People’s Daily posebno je izdvojio proizvođače električnih vozila kao krivce “obožavanja podataka” i natjecanje volumenom prodaje, i da bi se umjesto tog trebali usredotočiti na kvalitetu proizvoda i tehnološke inovacije. Nisu poimence naveli nijednog konkretnog proizvođača, no očito je iz konteksta da je BYD, kao najveći gigant električnih vozila, prva meta takvih kritika.
U članku se navode i neke mjere koje bi kineska regulatorna tijela trebala donijeti kako bi se spriječila prodaja “rabljenih” automobila s nultom kilometražom, među kojima su pojačani nadzor registracija rabljenih vozila, uspostava sustava za praćenje cijelog životnog ciklusa svakog vozila, kao i strožu kontrolu prakse da se vozila preprodaju odmah nakon prve registracije.