Dok je zbog reformi kineskog tržišta električne energije povećana profitabilnost skladištenja energije na domaćem tržištu, potražnja za baterijama i skladišnim sustavima na inozemnom tržištu stalno raste – što je ove godine dovelo do prave renesanse kineskih proizvođača baterijskih sustava, koji su već imali dominantnu ulogu na globalnoj razini.
Prema nekim procjenama, kaže Reuters ne navodeći izvor, kineske kompanije su na dobrom putu da ove godine zabilježe skok globalnog izvoza pošiljkama litij-ionskih baterijskih ćelija od čak 75 posto.
Ove godine kineske kompanije su izvezle baterija za električna vozila i pohranu energije u vrijednosti većoj od 65 milijardi dolara, čime su učvrstile svoju dominaciju u tom sektoru koji ima sve veću ulogu za podršku novih kapaciteta za proizvodnju struje iz vjetroturbina i solarnih elektrana, kao i potrebe struje vječno gladnih podatkovnih centara za umjetnu inteligenciju (AI).
I na domaćem tržištu je rast prodaje potaknut podatkovnim centrima i širenjem obnovljivih izvora, a osim toga tu su i kineske reforme tržišta i državne subvencije zbog kojih je također porasla potražnja za baterijama. Međunarodna potražnja raste i zbog obnove sve starije elektrodistribucijske mreže u Europi, kao i sve većih kineskih ulaganja u obnovljive izvore na Bliskom istoku.
“Vodeći proizvođači baterijskih ćelija imaju pune knjige narudžbi. Mnogi od njih sada rade u dvostrukim smjenama kako bi zadovoljili golemu potražnju… Radi se o jednom od najvećih iznenađenja ove godine u kineskoj energetici,” rekao je analitičar Cosimo Ries iz konzultantske kompanije Trivium China.
Švicarska banka UBS prošlog je mjeseca povisila svoje prognoze novoinstaliranih kapaciteta za 2026. godinu, za 25 posto, a Međunarodna energetska agencija (IEA) predviđa da će se globalna ulaganja u objekte za baterijsku pohranu struje povećati za 16 posto ove godine, na 66 milijardi dolara. Najveći dio tog kolača uzet će kineske kompanije, trebaju uhvatiti kineske tvrtke – iako je Tesla vodeća u prodaji sustava za pohranu struje, Kina dominira u proizvodnji ćelija koje se u njih ugrađuju.
Šest najvećih svjetskih dobavljača ćelija su kineske kompanije (CATL, HiTHIUM, EVE Energy, BYD, CALB, REPT BATTERO), prema podacima tvrtke Infolink za razdoblje od siječnja do rujna ove godine. U top 10 globalnih dobavljača samo jedan – japanski AESC – nije iz Kine.

Kineska EVE je u prva tri kvartala godine imala rast prodaje baterijskih sustava za 35,51 posto godišnje, dok je REPT BATTERO imao rekordne količine narudžbi u trećem kvartalu. Najveći igrači u industriji električnih vozila CATL i BYD nisu izdvojeno objavili podatke o tom dijelu poslovanja – iako je biznis sustava za skladištenje energije za njih dosad bio manji od automobilskih baterija i električnih vozila – taj udio nezaustavljivo raste.
“Kombinacija solarne energije i sustava za pohranu struje praktično je postalo jedino rješenje kojim se mogu zadovoljiti energetske potrebe američkih podatkovnih centara za AI,” rekao je novinarima analitičar UBS-a Yishu Yan. “Potražnja za električnom energijom u AI podatkovnim centrima u SAD-u je golema, no najveće usko grlo su proizvodni kapaciteti – a osnovni američki izvori za proizvodnju električne energije – plinski, nuklearni, termalni – neće značajno rasti u idućih pet godina.”
Međutim, kineski proizvođači na projektima u SAD-u opterećeni su američkim restrikcijama na projektima koji se potiču poreznim olakšicama. Poticaje ne mogu dobiti projekti u koje su uključeni strani investitori iz zemalja koje američka vlada označava kao sumnjive – među kojima je i Kina.
Ukupni izvoz kineskih baterijskih sustava – uključujući i baterija za električna vozila, kao i stacionarne sustave za skladištenje električne energije – je u prvih 10 mjeseci godine dosegnuo rekordnih 66,7 milijardi dolara, po podacima energetskog think tanka Ember.
Baterije su se od 2022. prometnule u najprofitabilniji kineski izvozni proizvod u sektoru čiste tehnologije, kad su premašile izvoz solarnih fotonaponskih panela.
Očekuje se da će izvoz nastaviti rasti i u sljedećoj godini. Analitičari Infolinka predviđaju da bi se globalne isporuke baterijskih ćelija svih vrsta mogle povećati na 800 gigavat sati (GWh) – što je 33-43 posto više u odnosu na prognoze za 2025., kad se očekuje da će biti isporučeno 560-600 GWh.
Kineski izvoz spremnika električne energije i drugih vrsta baterija izvan automobilskog sektora povećao se za 51,4 posto u prvih 11 mjeseci godine u odnosu na isto razdoblje 2024., što je još brže od rasta izvoza baterija za vozila, koje su rasle 40,6 posto, po kineskoj udruzi za inovacije u sektoru električnih vozila CEVITISA.
Kina već ima najveće svjetske kapacitete za skladištenje energije – na nju otpada oko 40 posto ukupnih globalnih količina. Za to su djelomično zaslužni propisi lokalnih vlasti po kojima se pri svakoj izgradnji novih solarnih ili vjetroelektrana mora izgraditi i baterijski sustav.
Kineski baterijski kapaciteti ove su godine premašili kapacitete konvencionalnih metoda pohrane energije kroz hidroenergetske crpke – zemljopisno ograničene tehnologije koje koriste vodu i hidroelektrične brane za proizvodnju struje. Međutim, većina tih golemih baterijskih kapaciteta nije aktivno, jer jednostavno nisu profitabilni.
U lipnju su uvedene reforme u Kini koje bi to trebale promijeniti. Po novim pravilima novoizgrađeni projekti moraju prodavati proizvedenu struju na aukcijama, umjesto po fiksnim cijenama. Zbog toga je odjednom postalo puno isplativije držati aktivnim pogon za pohranu energije koji se puni kad su cijene niske i prazni kad su cijene visoke.
Postrojenja za skladištenje energije su u trećem kvartalu godine, nakon usvajanja reformi, radile dulje nego prije – u prosjeku 3,08 sati dnevno, što je povećanje za 0,78 sati u odnosu na godinu ranije, i za 0,23 sata dnevno u odnosu na prethodna tri mjeseca, po podacima kineskog Vijeća za električnu energiju CEC.
Pročitajte još:
Sve se to događa u kontekstu novog plana pekinga teškog 35 milijardi dolara po kojemu bi se baterijski kapaciteti trebali udvostručiti do 2027., te novih subvencija koje dijele regionalne vlasti.
Od kraja 2024. naovamo 10 od 22 kineske provincije uvelo je poseban oblik poticaja za proizvođače struje koji im se plaćaju za držanje spremnih kapaciteta koji mogu uskočiti u elektrodistribucijsku mrežu kad se za to pokaže potreba.













