Kina uvodi ograničenja na tehnologiju za električna vozila

Freepik.com
Punjenje električnog automobila, Foto: Freepik.com

Kina je uvela izvozna ograničenja na tehnologije ključne za proizvodnju baterija za električna vozila, jer želi učvrstiti svoju dominaciju u tom sektoru.

Nekoliko tehnologija koje se koriste za proizvodnju baterija za električna vozila i preradu litija, ključnog minerala za baterije, dodano je na vladin popis za kontrolu izvoza. Uvrštavanje na popis znači da će za izvoz tehnologija u inozemstvo biti potrebna dozvola koju izdaje vlada, navodi se u izjavi Ministarstva trgovine te zemlje.

Nova ograničenja su slična onima koja su uvedena prije samo tri mjeseca za određene rijetke zemne elemente i njihove magnete – ključne materijale koji se koriste ne samo u proizvodnji električnih vozila, već i u potrošačkoj elektronici i vojnoj opremi poput borbenih zrakoplova. Kineska dominacija u lancu opskrbe rijetkim zemnim elementima je jedan od njezinih najmoćnijih alata u trgovinskom ratu sa Sjedinjenim Državama.

Kina je među prvima na konkurentnom globalnom tržištu električnih vozila, dijelom zbog svoje sposobnosti razvoja visokoučinkovitih i isplativih baterija putem svog sveobuhvatnog lanca opskrbe, od prerade sirovina do proizvodnje baterija. Velik broj proizvođača automobila diljem svijeta koristi kineske baterije za električna vozila u svojim automobilima. Kineski proizvođači baterija za električna vozila činili su najmanje 67 posto globalnog tržišnog udjela, prema SNE Researchu, tvrtki za istraživanje tržišta i savjetovanje.

Nova odredba, prvi put predložena u siječnju, poremetila je planove kineskih proizvođača električnih vozila da se šire na inozemna tržišta, posebno jer su tržišta poput Europske unije uvela carine na kineske automobile. Mnogi kineski proizvođači baterija također imaju planove za lokalizaciju proizvodnje na tržištima poput jugoistočne Azije i SAD-a.

Ministarstvo trgovine izjavilo je da su ograničenja namijenjena zaštiti nacionalne ekonomske sigurnosti i razvojnih interesa te promicanju međunarodne ekonomske i tehnološke suradnje.

Freepik.com
Električni automobil, ilustracija, Foto: Freepik.com

Kineski CATL, najveći svjetski proizvođač baterija za električna vozila, ima pogone u Njemačkoj i Mađarskoj te planove za zajedničko ulaganje u Španjolskoj sa Stellantisom, vlasnikom Fiata i Chryslera. Također licencira svoju tehnologiju za korištenje u Fordovoj tvornici baterija za električna vozila koja se gradi u Michiganu, saveznoj državi SAD-a.

Istovremeno, kineski proizvođač električnih vozila BYD, koji proizvodi vlastite baterije i koji je u 2024. godini prestigao Teslu po prodaji te postao najveći svjetski proizvođač električnih vozila, ima proizvodne pogone za električna vozila diljem svijeta, od Mađarske i Tajlanda do Brazila. A Gotion, još jedan veliki proizvođač baterija za električna vozila u Kini, planira izgraditi proizvodni pogon u Illinoisu, saveznoj državi SAD-a. Zato je moguće da će ovi proizvođači biti pogođeni novim ograničenjima.

Analitičari su rekli da je pravi utjecaj novih kontrola izvoza i dalje nepoznat, budući da detalji još uvijek nisu jasni, prenosi CNN.

Jedan dio novoobjavljenih ograničenja odnosi se na tehnologiju proizvodnje katoda za baterije tipa litij-željezo-fosfat (LFP), vrstu litij-ionske baterije koja je u posljednjih pet godina postala sve popularnija u električnim vozilima zbog niže cijene i veće sigurnosti. Drugi dio fokusira se na preradu, rafiniranje i vađenje litija.

Kina dominira proizvodnjom LFP baterija i preradom litija globalno, prema Fastmarketsu, istraživačkoj tvrtki sa sjedištem u Ujedinjenom Kraljevstvu. Prošle godine držala je 94 posto tržišnog udjela u proizvodnim kapacitetima LFP-a i osigurala 70 posto globalne proizvodnje prerađenog litija. No, iako LFP baterije čine 40 posto globalnog tržišta električnih vozila po kapacitetu, njihovo korištenje je češće u električnim vozilima kineskih proizvođača nego drugdje, prema Adamas Intelligenceu, tvrtki za analizu podataka i savjetovanje usmjerenoj na minerale i baterije.

James Edmondson, potpredsjednik za istraživanje u tvrtki IDTechEx, rekao je da je, unatoč nižoj gustoći energije LFP-a, njegova puno manja cijena, u usporedbi s uobičajenom alternativnom baterijom izrađenom od nikla, mangana i kobalta, učinila ga osnovnim elementom u jeftinijim vozilima te da postoje planovi za veće korištenje takvih baterija od strane proizvođača automobila u EU i SAD-u. Kineska dominacija u proizvodnji LFP-a znači da čak i kada je LFP proizveden izvan Kine, kineski dobavljači i dalje igraju ulogu u njegovoj proizvodnji.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari