Prema planu u listopadu ove godine bi trebao biti pušten u radu novi modul za uplinjavanje na terminalu za ukapljeni prirodni plin (LNG) u Omišlju, pa je tvrtka LNG Hrvatska odlučila 12. svibnja organizirati aukciju na kojoj će biti ponuđeni novi kapaciteti, i to za idućih 15 plinskih godina.
Kapacitet terminala na Krku se udvostručuje na 6,1 milijardi kubičnih metara plina godišnje.
Postojeći kapaciteti terminala zakupljeni su za idućih 12 godina u potpunosti.
Aukciju za nove kapacitete LNG Hrvatska organizira u suradnji s aukcijskom platformom za ugovaranje kapaciteta europske plinske infrastrukture PRISMA.
Za sudjelovanje je potrebno priložiti jamstvo od milijun eura, navodi se u pravilima aukcije koji su objavljeni na internet stranici tvrtke LNG Hrvatska. Rok za dostavu jamstva je 28. travnja.
Aukcija će imati više rundi nadmetanja, a ako ne bude okončana istoga dana nastavit će se idućega radnog dana.
Inače, LNG terminal na Krku s komercijalnim je radom započeo s početkom 2021. godine. Od tada je na njega pristalo 117 brodova i iskrcano gotovo 16,5 milijardi kubičnih metara LNG-a.
Proširenje terminala je investicija vrijedna 51,1 milijun eura od čega je polovicu novca osigurao LNG Hrvatska, a ostatak su bespovratna sredstva iz Nacionalnog programa oporavka i otpornosti.
Financije.hr su prve, još sredinom veljače, objavile informaciju da će LNG Hrvatska nakon travnja ponuditi proširene kapacitete u skladu s planom promjene pravila za korištenje terminala kako bi se prilagodila novim uvjetima.
Proširenje kapaciteta krčkog terminala dio je plana Europske unije (EU) za diverzifikacijom izvora energenata i u ovom konkretnom slučaju usmjeren, uz Hrvatsku, na članice EU-a u središnjoj Europi.
Doduše, prema jednoj nedavnoj analizi EU ima previše terminala naspram očekivanih potreba za plinom u idućim godinama. Institut za ekonomiku energetike i financijske analize iz SAD-a je objavio da LNG terminali u EU rade na prosječno 42 posto kapaciteta, no to s krčkim terminalom očito nije slučaj.
Svakako će stoga biti zanimljivo vidjeti kakvi će biti rezultati aukcije u svibnju.
Još prošle godine kada se krenulo u proširenje kapaciteta direktor LNG Hrvatska Ivan Fugaš je rekao da je važnost krčkog terminala ponajprije u tome što kao novi dobavni pravac jamči sigurnost opskrbe za Hrvatsku. Podsjetimo, Hrvatska trenutačno troši oko 2,5 milijarde kubičnih metara plina godišnje, a vlastita proizvodnja pokriva tek nešto manje od trećine potreba.
Pročitajte još:
Preko Krka se dovozi i LNG iz SAD-a koji sada ima najveći udio u uvozu tog energenta u EU.
EU je prošle godine za uvoz plina SAD-u platio 13 milijardi dolara, a mogućnost povećanja uvoza LNG-a iz te zemlje u EU je jedan od elemenata mogućeg dogovora o trgovinskom režimu kojim bi se izbjegle visoke carine i trgovinske napetosti.