Japanska tvrtka iSpace potvrdila je u petak da se njena letjelica bez posade najvjerojatnije srušila na površinu Mjeseca u pokušaju slijetanja, u još jednom neuspjehu, dvije godine nakon što je prva misija također propala.
Tokijski iSpace nadao se da će se postati treća kompanija koja može uspješno obaviti komercijalno slijetanje na Mjesec, nakon američkih Intuitive Machines i Firefly Aerospace, uslijed globalne svemirske utrke u kojoj su i državne misije koje sponzoriraju Kina i Indija.
Iako posljednji neuspjeh predstavlja još jednu višegodišnju stanku japanskog komercijalnog programa za put na Mjesec, Japan i dalje ostaje predan sudjelovanju u američkom programu Artemis, a brojne japanske kompanije gledaju na lunarna istraživanja kao poslovnu priliku.
Resilience, drugi lunarni modul iSpacea, imao je problema s preciznim mjerenjem udaljenosti od površine, pa nije mogao dovoljno brzo usporiti svoj silazak na Mjesec, priopćili su iz tvrtke, dodavši da nisu uspjeli ostvariti kontakt s Resiliencom nakon vjerojatno tvrdog slijetanja. “Niz različitih scenarija je moguć, uključujući i probleme s pogonskim sustavom, softverom ili hardverom, a posebice sa senzorima,” rekao je na tiskovnoj konferenciji CTO kompanije, Ryo Ujiie.
U prostoriji u kojoj se natiskalo više od 500 zaposlenika iSpacea, dioničara, sponzora i vladinih dužnosnika naglo je zavladala tišina nakon što su podaci o letu prestali stizati, manje od dvije minute prije zakazanog vremena slijetanja, na javnom gledanju prijenosa misije organiziranom u zgradi Sumitoma Mitsui Banking Corporation u Tokiju.
Dionicama iSpacea nije se trgovalo na burzi, zbog navale prodajnih narudžbi, i činilo se da će završiti dan na najnižoj mogućoj dnevnoj granici, što bi značilo pad od 29 posto. Do zatvaranja trgovanja u četvrtak, iSpace je imao tržišnu kapitalizaciju veću od 110 milijardi jena (766 milijuna dolara).
“Ne prijete nam nikakva financijska pogoršanja ili poteškoće zbog tog događaja,” izjavio je direktor financija iSpacea Jumpei Nozaki na tiskovnoj konferenciji, dodavši da ih vjerno podržavaju ulagači. 2023. godine je prvi iSpaceov pokušaj slijetanja na Mjesec završio padom na površinu Mjeseca, zbog netočnog očitanja visine leta. U novoj verziji modula softver je popravljen, no hardver je ostao isti.
Resilience je nosio vozilo na četiri kotača koje je konstruirala luksemburška podružnica iSpacea, i pet vanjskih tereta ukupne vrijednosti 16 milijuna dolara, uključujući i znanstvene instrumente raznih japanskih tvrtki i jednog tajvanskog sveučilišta.
Meta za slijetanje je bilo Mare Frigoris, bazaltna zaravan oko 900 km od Mjesečevog sjevernog pola. Da je slijetanje bilo uspješno, bilo je planirano da modul visine 2,3 metra i vozilo provedu 14 dana baveći se istraživačkim aktivnostima, uključujući i uzimanje uzorka regolita, sitnog površinskog materijala s površine Mjeseca, na temelju ugovora s američkom svemirskom agencijom NASA-om.
Resilience je u siječnju podijelio vožnju na raketi SpaceX-a s modulom Blue Ghost tvrtke Firefly, koji je krenuo bržom putanjom prema Mjesecu i uspješno je tamo sletio u ožujku. Tvrtka Intuitive Machines, koja je prošle godine obavila prvo komercijalno lunarno slijetanje na svijetu, također je u ožujku na Mjesec dostavila svoj drugi modul Athena atenski traktor, iako je tamo sletio u prevrnutom položaju, kao i u prvom pokušaju.
Japan je prošle godine postao peta zemlja na svijetu koja je ostvarila meko lunarno slijetanje, nakon bivšeg Sovjetskog Saveza, SAD-a, Kine i Indije, kada je nacionalna japanska agencija JAEA na Mjesec poslala svoju sondu SLIM.
Vlada je prošle godine potpisala sporazum s NASA-om o uključivanju japanskih astronauta u misije Artemis, i izdvaja poticaje za istraživačke projekte privatnih kompanija za budući razvoj lunarnih tehnologija, pod pretpostavkom da iSpace može razviti pouzdan sustav transporta.
Pročitajte još:
Iako će iSpace vjerojatno i dalje biti najnaprednija japanska tvrtka za lunarni transport, neke japanske kompanije mogle bi sad početi razmatrati mogućnosti slanja tereta na Mjesec korištenjem usluga stranih kompanija.
Za treću misiju, predviđenu za 2027. godinu, američki ogranak iSpacea gradi veći modul, u sklopu NASA-ine komercijalne usluge lunarne isporuke tereta, za program Artemis. Tvrtka planira još šest misija u SAD-u i Japanu, do 2029. godine.