U Airbusu se “oprezno nadaju” da će ove godine uspjeti ispuniti zacrtani cilj i isporučiti 820 novih zrakoplova, unatoč poremećajima s opskrbom motora zbog kojih se u tvorničkim hangarima nagomilalo već 40 aviona, rekao je u četvrtak Christian Scherer, predsjednik uprave zadužen za proizvodnju.
Iako su se cjelokupno lanci opskrbe “znatno poboljšali,” još uvijek su prisutna uska grla, posebno kad se radi o isporukama motora koje proizvodi francusko-američki CFM za Airbusove uskotrupne modele, te kabinskim interijerima za širokotrupne modele, rekao je Scherer.
“Nismo mijenjali prognoze isporuka. Upozorio bih da ne ekstrapolirate previše iz mjesečnih brojki,” kazao je Scherer novinarima, nakon nedavnog niza mjesečnih pada broja isporuka, u usporedbi s prošlom godinom. “Broj motora koje dobijamo od CFM-a postupno raste. Razlog zbog kojeg nismo promijenili planove za ovu godinu jest što vjerujemo da ćemo do konca godine dobiti naručene motore… Dakle, radi se o postupnom povećanju – u ovom trenutku malo kasnimo, ali oprezno se nadamo da se to može,” rekao je Scherer.
CFM je jedan od najvećih svjetskih proizvođača avionskih motora, u suvlasništvu američkog GE Aerospace i francuskog Safrana, te isporučuje više od polovice svih motora koji se koriste u Airbusovoj najprodavanijoj obitelji zrakoplova Airbus A320neo, te se natječe s alternativnim motorima koje radi Pratt & Whitney. CFM je također jedini dobavljač za Boeingov model 737 Max, u kojeg se ugrađuje drugačija varijanta motora.
“Imamo skoro 40 jedrilica parkiranih u sustavu,” rekao je Scherer, misleći na zrakoplove koji su inače dovršeni, ali ne mogu biti isporučeni kupcima jer čekaju ugradnju motora, koji se odvojeno isporučuju Airbusu. Iz uprave CFM-a priopćili su da se njihov opskrbni lanac poboljšao, i da u ostatku godine očekuju oporavak isporuka.
Scherer je dodao da je Airbus na putu prema ostvarenju cilja, koji je povećanje tempa sastavljanja na 75 novih aviona A320neo mjesečno do 2027. godine. Većina analitičara i dalje je skeptična i sumnja da bi se taj već odgađani cilj mogao doista ostvariti. “Kod uskotrupnih (A320neo) aviona, na putu smo da to postignemo (75 mjesečno), a sada smo na negdje 60 mjesečno. Idemo u dobrom smjeru,” kazao je Scherer.
Iz Airbusa vrlo rijetko javno govore o detaljnim ciljevima mjesečne proizvodnje, nakon što su 2023. odustali od prijelaznog cilja od 65 novih zrakoplova mjesečno. Reuters je u siječnju izvijestio da se Airbus približava proizvodnji od oko 60 aviona mjesečno, što je bio volumen proizvodnje prije pandemije Covida.
Scherer je svoje izjave dao na sastancima s medijima uoči najvećeg događaja u toj industriji, Paris Air Show, koji se održava sljedećeg tjedna. Tom prilikom je podijelio i Airbusove prognoze o kretanju globalnog zrakoplovnog tržišta. Po njihovoj procjeni, industrija će uspješno prebroditi razdoblje trgovinskih napetosti i poremećenih opskrbnih lanaca, te očekuju da će potražnja za novim avionima u narednih 20 godina biti još veća nego što se ranije mislilo.
Airbus računa da će između 2025. i 2044. biti isporučeno 43.420 novih aviona, što je oko 2 posto više u odnosu na raniju prognozu otprije godinu dana. Ta brojka uključuje 42.450 putničkih zrakoplova, ili 2 posto više, te 970 teretnih aviona, ili 3 posto više. Očekuje se da će većinu tih aviona isporučiti duopol Airbusa i Boeinga.
Pročitajte još:
Iz kompanije projiciraju da će u naredna dva desetljeća tračni promet rasti stopom od 3,6 posto godišnje, usprkos očekivanom globalnom gospodarskom rastu od samo 2,5 posto. Airbus je povisio i prognozu potražnje za uskotrupnim zrakoplovima kao što su njihov A320neo i njegov Boeingov konkurent 737 Max, na koje trenutno otpada 80 posto svih isporuka, za 2 posto.
Revidirane su i prognoze za isporuke širokotrupnih zrakoplova, za 3 posto, na 8.200 komada. Na tom segmentu tržišta, gdje se takvi avioni koriste za duge interkontinentalne letove, ima sve veću potražnju od strane bliskoistočnih prijevoznika.