Istraživanje: Ilegalno gledanje sportskih sadržaja odnosi milijardu eura godišnje

Nogomet na TV-u, Foto: Jeshoots/Pexels

Dvanaest posto građana EU pristupilo je sportskim sadržajima iz ilegalnih izvora ili ih je streamalo, pokazalo je veliko istraživanje Ureda Europske unije za intelektualno vlasništvo (EUIPO).

Istraživanje je provedeno u sklopu EUIPO-ve kampanje “Fair Play” u sklopu koje poziva navijače da gledaju službene prijenose i kupuju službenu opremu.

Naime, utvrđeno je da više od četvrtine, odnosno 27 posto, mladih u dobi od 15 do 24 godine priznaje da koristi ilegalne internetske kanale za gledanje sporta, a EUIPO procjenjuje da piratstvo, gledajući sve medije, godišnje generira milijardu eura nezakonitih prihoda.

Takvim sadržajima pristupilo je i 12 posto Hrvata, a na vrhu liste nalaze se Bugarska s 21 posto ispitanika koji su priznali da su koristili ilegalne internetske izvore za gledanje sporta, Grčka s 20 te Irska i Španjolska s 19 posto.

Najpopularnija metoda je streaming preko kojega se odvija čak 58 posto piratstva, a 32 posto preuzimanjem.

“Dok ovog ljeta uživamo u brojnim sportskim uzbuđenjima, ključno je igrati pošteno, kako igrači na terenu, tako i gledatelji kod kuće. Prava intelektualnog vlasništva koja stoje iza tih događanja štite i unaprijeđuju naša iskustva kao navijača, podržavaju naše sportaše te nadahnjuju buduće europske i svjetske prvake. Gledanjem službenih prijenosa i kupnjom licenciranih proizvoda osiguravamo razvitak sporta i sportskih natjecanja za generacije koje dolaze”, apelirao je izvršni direktor EUIPO-a João Negrão.

Nezakonit prijenos događanja uživo egzistencijalni je problem za financiranje sporta. Prihodi ostvareni putem prava intelektualnog vlasništva preraspodjeljuju se sportu i sportašima na temelju solidarnosti.

Velika zapljena krivotvorene robe u Španjolskoj, Foto: EUIPO

Emma Terho, predsjednica Komisije sportaša Međunarodnog olimpijskog odbora, tijekom konferencije EUIPO-a o borbi protiv internetskog piratstva sporta i drugih događanja uživo u listopadu 2023. izjavila je “ako navijači gledaju ilegalne prijenose sportskih događanja, cijeli model Olimpijske solidarnosti doveden je u opasnost. Medijska prava izgubila bi svoju vrijednost, a samim time bi i njihovi nositelji prestali stjecati ta prava, što donosi ogromne posljedice za solidarni model financiranja cijelog olimpijskog pokreta”.

Osim navedenog, veliki problem predstavlja i krivotvorena sportska oprema.

Prema EUIPO-ovom izvještaju, prosječno 10 posto mladih u Europskoj uniji u dobi od 15 do 24 godine priznaje su namjerno kupili krivotvorenu sportsku opremu, u čemu prednjače Grci kojih je to učinilo 18 posto. S druge strane, sedam posto mladih europskih potrošača takve je predmete kupilo slučajno.

Utjecaj te krivotvorene prodaje u EU je značajan te prema procjenama EUIPO-a uzrokuje ukupni gubitak od 851 milijun eura godišnje, odnosno 11 posto ukupne prodaje u tom sektoru. Najveće gubitke bilježe Francuska, Austrija i Nizozemska, stotine milijuna eura svaka.

Osim gubitka prihoda i uništavanja radnih mjesta, o čemu svjedoči još jedno recentno istraživanje EUIPO-a o gospodarskom učinku krivotvorenja u sektorima odjeće, kozmetike i igračaka u EU, tvrtke pate od narušene reputacije zbog kopija lošije kvalitete, a europska gospodarstva bilježe porast skepticizma oko sigurnosti ulaganja u inovacije, što je velika prijetnja za daljnji razvoj zdrave ekonomije.

U okviru operacije “Fake Star”, inicijative usmjerene na krivotvorenu robu poznatih robnih marki, policijske vlasti diljem Europe otkrile su i zaplijenile osam milijuna krivotvorene luksuzne i sportske robe, više od polovice od ukupno 14 milijuna zaplijenjenih krivotvorenih artikala u 2023. godini.

Krivotvorena sportska roba uključivala je lažni tekstil, obuću, etikete, kožnu galanteriju i dodatke, uključujući sportsku obuću i odjeću, čija se maloprodajna vrijednost procjenjuje na 120 milijuna eura. Operacija je dovela i do uhićenja 264 osobe.

Tijekom operacije otkriveno je 552.611 komada obuće, 1.140.343 komada sportske odjeće i 5.497.460 lažnih etiketa s logotipima. Zapljene potvrđuju da su brojni krivotvoreni proizvodi dovršeni u Europi, gdje se krivotvoreni logotipi primjenjuju na neoznačene proizvode.

16 Odgovora

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari