Adidas i Puma će izgledno povisiti cijene svojih tenisica i ostale sportske obuće i odjeće u SAD-u, nakon što je to učinio američki konkurent Nike, rekli su analitičari i ulagači u četvrtak, i kao razlog naveli američke namete na uvoz robe koji svim trgovcima povećavaju troškove nabave.
Nike je u srijedu najavio da će sljedećeg tjedna povisiti cijene gornjeg dijela svojeg asortimana – tenisice koje su dosad koštale preko 150 dolara sad će koštati oko 10 dolara više – no istodobno iz kompanije žele zadržavati stabilne cijene za jeftinije proizvode koji koštaju manje od 100 dolara. Nike je u Americi je najveća kompanija za sportsku odjeću i obuću, i po ukupnoj prodaji i po tržišnoj kapitalizaciji.
“To je trenutak kojeg su Adidas i Puma čekali… Vjerojatno trebamo očekivati slične poteze i od Adidasa i od Pume, jer… uzroci nisu vezani za Nike, radi se o problemu za cijelu industriju. Carine će se odraziti na sve proizvođače,” rekao je Robert Krankowski, analitičar za tržište sportske opreme pri banci UBS. Te obje njemačke sportske marke nedavno su priopćile da neće biti prve krenuti u povećanju cijena, već da će pričekati i vidjeti što ostale kompanije rade.
Američki predsjednik Donald Trump uveo je opću carinsku stopu od 10 posto na svu uvoznu robu, te uveo još višu, dodatnu, carinu od 30 posto za uvoz iz Kine. No još veća briga za proizvođače sportske odjeće jest što je najavio, pa pauzirao, carinu za uvoz iz Vijetnama, ključnog središta za proizvodnju obuće i odjeće, od 46 posto. Iako je odgođena, ta visoka stopa bi se mogla uvesti u srpnju.
Nike je u priopćenju opisao najavljena povećanja cijena kao dio uobičajenog sezonskog planiranja, bez spominjanja Trumpovih carina i njhovog efekta. Iz Pume su u četvrtak rekli da razgovaraju sa svojim američkim partnerima, ali da još nisu odlučili hoće li, ili kako, prilagođavati cijene. Iz Adidasa nisu komentirali upite o budućim planovima i cijenama.
“Iz iskustva znamo da kada vodeća marka prilagodi svoje cijene, konkurenti ubrzo nakon nje naprave isto,” rekao je Federico Borin, analitičar iz tvrtke Janus Henderson. Koliko će druge robne marke povisiti cijene ovisit će o njihovoj procjeni koliko su američki kupci spremni platiti, što dosta ovisi o tome koliko su njihovi modeli tenisica traženi na tržištu.
Adidas, koji je nedavno imao nagli rast prodaje zahvaljujući trendovskim vintage modelima, kao što su Samba (100 dolara) ili Gazelle (120 dolara) mogao bi povećati cijene za njih, kaže Simon Jaeger, menadžer portfelja u firmi Flossbach von Storch u njemačkom Kölnu, koja drži dionice u Adidasu i Nikeu. Nikeovo povećanje cijena relativno je skromno, dodaje Jaeger, ali “ono što me više zabrinjava jest da američki potrošač općenito nije toliko jak kao prije nekoliko godina.”
Raspoloženje američkih potrošača dodatno je palo u svibnju, dok su prognoze za kretanje inflacije u narednih 12 mjeseci porasla, pokazuju rezultati istraživanja ponašanja potrošača koje je objavilo Sveučilište Michigan. S obzirom na slabiju potražnju, sportski brendovi morat će vrlo pažljivo upravljati svojim zalihama u maloprodajnim trgovinama, kaže Jaeger, jer moraju izbjeći gomilanje zaliha koje onda vodi u prodaju s popustima.
Pročitajte još:
Puma, čija se prodaja u SAD-u u posljednje vrijeme usporava, možda ima manje prostora za povećanje cijena nego Adidas, rekao je UBS-ov Krankowski. Puma je priopćila kako ove godine planira prodati 4-6 milijuna paria svojih Speedcat tenisica inspiriranih Formulom 1 koje koštaju 100 dolara, no zasad je prodaja bila sporija od očekivanja, što postavlja pitanje treba li povisiti cijene.
“Puma nema baš neku veliku prednost prve reakcije, jer druge marke sad imaju više zamaha,” kazao je Krankowski. Skuplji brendovi također se prilagođavaju Nikeovim poskupljenjima. Švicarska marka On, koja se fokusira na tenisice za trčanje koje koštaju od 130 dolara naviše, najavila je povećanje cijena u srpnju, za pojedine proizvode na američkom tržištu, no to su iz kompanije objasnili kao strategiju kojom žele postići da budu premium globalni brand sportske odjeće – a ne kao reakciju na carine.