Grad Zagreb svake godine bilježi sve veći broj turističkih dolazaka i polako postaje jedna od važnijih destinacija u zemlji. Glavni grad Hrvatske se pritom profilira kao tzv. city break destinacija koja za razliku od morskih mjesta posjetitelje privlači svojom ponudom sadržaja i turističkih atrakcija.
Po posljednjim podacima Turističke zajednice grada Zagreba (TZGZ) u prvih sedam mjeseci ove godine zabilježeno je nešto više od 764.000 dolazaka, ili oko 2,8 posto više u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Iako je pritom broj stranih gostiju blago pao, za 0,2 posto u odnosu na prošlu godinu, udio stranaca u kupnom broju turista je porastao u posljednjih godinu dana, s 78,5 posto na 80,9 posto ove godine.
“Takav uspjeh, rezultat je našeg strateškog pristupa u razvoj sadržaja, kvalitetu boravka i ciljanu promociju, čime Zagreb uspješno pozicioniramo kao cjelogodišnju održivu destinaciju. Uz kulturni turizam, poslovni turizam predstavlja jedan od ključnih segmenata naše ponude, što potvrđuju i rezultati ostvareni u srpnju,” rekla je u priopćenju početkom kolovoza Martina Bienenfeld, direktorica TZGZ.
Kad se gledaju cjelogodišnji podaci, od 2022. do 2024. ukupan broj turističkih dolazaka je rastao za gotovo 31 posto – od nešto više od milijun do 1,4 milijuna – dok je broj noćenja rastao za 20 posto, od 2,2 do 2,5 milijuna. Brojke jasno upućuju na rast popularnosti Zagreba među turistima koji se u njemu zu prosjeku zadržavaju kraće vrijeme, a to pak ukazuje na rast ponude i potražnje kulturne ponude.
Može se reći da uspjehu Zagreba u posljednjih nekoliko godina osim etabliranih državnih institucija svakako pridonose i brojni mali privatni muzeji koji su se posjetitelje privlače originalnim konceptima i koji se sve češće otvaraju u hrvatskoj metropoli. No, kako oni doista posluju, i vidi li se rast Zagreba kao destinacije njihovim rezultatima?
Po podacima platforme TripAdvisor najpopularniji zagrebački sadržaji za posjetitelje su upravo takvi inovativni projekti.
Može se reći da je predvodnik tog trenda bio je Muzej prekinutih veza, koji je počeo život prije gotovo 20 godina kao putujuća izložba, i koji se potom otvorio stalnoj lokaciji 2010. godine na zagrebačkom Gornjem gradu, u povijesnom dijelu metropole u samoj blizini crkve Sv. Marka. Danas taj muzej, osim brojnih putujućih gostovanja ima još jednu stalnu lokaciju, na Tajlandu, u gradu Chiang Maiju.
Po podacima samog muzeja, oko 111,000 posjetitelja je u 2024. godini obišlo njihove izložbe na te dvije lokacije, gdje posjetitelji mogu vidjeti djelić njihove kolekcije od gotovo 3.600 predmeta koji komemoriraju okončane veze i služe kao spomenik preminulim ljubavima.
Iza projekta stoji tvrtka MBR kolektiv d.o.o. koja je po podacima bonitetne kompanije CompanyWall prošle godine uprihodila oko 862.000 eura, ili 12 posto više u odnosu na 2022., no uz pad dobiti od nešto više od 18 posto u istom razdoblju – od oko 332.000 eura do 271.500 eura 2024.
Druga najpopularnija zagrebačka atrakcija na TripAdvisoru je Muzej mamurluka, koji je potpuno posvećen zabavnom uvidu u kognitivno stanje do kojeg dovodi konzumiranje alkohola i epiloga kojeg je većina ljudi na svijetu barem jednom iskusila. Muzej mamurluka je počeo s radom početkom 2020., da bi se tri godine kasnije preselio na novu lokaciju u Vlaškoj ulici.
Iza tog muzeja stoji tvrtka Hangover happenings d.o.o., koja je u dvije godine od 2022. do 2024. imala rast godišnjih prihoda od 108 posto (od oko 112.000 eura do 234.000 eura), uz impresivan rast dobiti koja se u te dvije godine upeterostručula – od nešto više od 7.000 eura do gotovo 39.400 eura prošle godine.
Među posjećenijim muzejima je svakako i Muzej iluzija, također pionirski projekt koji je u zagrebačkoj Ilici otvorio vrata 2015. godine kao prvi muzej potpuno posvećen optičkim iluzijama na svijetu. U međuvremenu je muzej pokrenuo franšizni model pa su danas njegove podružnice prisutne u više od 60 gradova širom svijeta na svim kontinentima.
Tvrtka koja stoji iza muzeja, Metamorfoza d.o.o., je od 2021. u većinskom vlasništvu zagrebačkog fonda za kapitalna ulaganja Invera Equity Partners, kojem je to bila prva transakcija nakon osnivanja.
Po podacima platforme CompanyWall sama Metamorfoza d.o.o. je od 2021. do 2024. gotovo peterostruko povećala broj zaposlenih, sa 17 na 92. Ukupni prihodi su također rapidno rasli u te četiri godine, s 3,6 milijuna eura na nešto više od 19 milijuna, dok je dobit rasla s gotovo 1,9 milijun eura u 2021. godini na 2,9 milijun eura prošle godine.
Muzej iluzija se svakako ističe kao teškaš i najveći igrač u hrvatskom tzv. edutainment segmentu koji spaja zabavu i obrazovne elemente, pa ga je teško uspoređivati s ostalima – no njihov uspjeh sigurno inspirira i druge.
Pri vrhu popularnosti među turistima je tako i Muzej čokolade Zagreb, originalno otvoren 2019. godine i od početka 2025. na novoj lokaciji u zagrebačkoj Gundulićevoj ulici. Muzej osim izložbe o povijesti i važnosti čokolade nudi i radionice izrade čokoladnih slatkiša, čime privlači i domaće i strane turiste, ali i parove, obitelji, i svakog koga zanima saznati više o toj namirnici koja je u posljednjih 500 godina osvojila Europu.
Muzej vodi tvrtka Svijet čokolade d.o.o., koja je po podacima CompanyWalla od 2022. do 2024. imala zdravi rast prihoda od 42 posto – od oko 466.000 do 662.000 eura – uz još veći rast dobiti od gotovo 70 posto, od nešto više od 36.000 eura 2022. do gotovo 62.000 eura prošle godine.
Trend novih muzeja i atrakcija se nastavlja – u kolovozu 2024. otvoren je i Muzej zaboravljenih priča, ispunjen umjetnički napravljenim eksponatima koji ilustriraju stare legende i Slavenski foklor iz predkršćanske povijesti Hrvatske.
Čini se da je kombinacija atmosferičnog prostora i zabavno-povijesnog sadržaja postala hit među posjetiteljima, tvrtka Pod nebom d.o.o. koja stoji iza muzeja je već do kraja 2024. godine uprihodila 195.800 eura, uz samo dvoje stalno zaposlenih i dobit nešto veću od 79.000 eura.
Pročitajte još:
Među najnovijim članovima tog društva je i Muzej povijesti video igara, koji je otvorio vrata posjetiteljima u svibnju ove godine. Radi se o privatnoj investiciji vrijednoj oko dva milijuna eura, a već nakon par mjeseci upisao se u sve bogatiju kulturni ponudu Zagreba svojom bogatom kolekcijom od preko 3.000 eksponata koji ilustriraju sve periode evolucije video igara, od šezdesetih godina prošlog stoljeća pa sve do danas.
Po svemu sudeći privatna muzejska scena u Zagrebu uspijeva naći svoje mjesto pod ljetnim turističkim suncem i postaje nezaobilazni dio zagrebačke kulturne ponude. Pritom uspijevaju popularnošću konkurirati etabliranim državnim institucijama u gradu, i dokazuju da je za uspjeh osim truda i rada katkad ključan sastojak i dobra ideja ili inovativan koncept.
Jedan odgovor
To je jedino što ima u Zagrebu osim shoppinga