HŽ Cargo, tvrtka za prijevoz tereta željeznicom, prošlu je godinu imala prihode od 59,4 milijuna eura i ostvarila neto dobit od 260 tisuća eura što je druga godina uzastopce da ta tvrtka posluje pozitivno nakon što je prethodno deset godina imao gubitke u poslovanju.
Prihod je bio na razini prethodne godine, a dobit je smanjena u odnosu na prošlogodišnjih dva milijuna eura.
“Na smanjenje dobiti najviše su utjecali pad tržišta željezničkog prijevoza u četvrtom tromjesečju, povećani operativni troškovi zbog učestalih zatvaranja pruga, obveze zamjene kočnih umetaka na vagonima prema zahtjevima Europske komisije te nastavak poslovanja na Ličkoj pruzi”, navodi se u priopćenju iz HŽ Carga.
Ta tvrtka podsjeća da prijevoz na Ličkoj pruzi, koja je jedina željeznička veza između Dalmacija i ostatka Hrvatske, stalno generira gubitke jer je riječ o ekonomski neodrživoj dionici zbog stanja infrastrukture i niskih volumena.
“Iako je riječ o ekonomski neodrživoj trasi koju zbog dotrajale infrastrukture i niskih volumena tereta ostali komercijalni prijevoznici izbjegavaju, kompanija ispunjava svoju obvezu osiguravanja kontinuiteta željezničkog prometa na nacionalnoj razini”, kaže se u priopćenju.
HŽ Cargo pozdravlja investicijski ciklus obnove pruga u Hrvatskoj koji je u tijeku, ali i upozorava da sve češća zatvaranja pruga negativno utječu na poslovanje svih prijevoznika.
Zbog toga HŽ Cargo podržava postizanje dogovora s hrvatskom Vladom o uvođenju subvencijskih mehanizama za održavanje konkurentnosti željezničkog teretnog prijevoza. Inače, HŽ Cargo ima prema prevezenim tonama tržišni udio od 38 posto.
Jedan od izazova za HŽ Cargo, kako navode, je dostupnost kvalificirane radne snage budući da dio zaposlenika odlazi u konkurentske prijevoznike.
Direktor HŽ Carga Dragan Marčinko smatra da je za dugoročnu održivost poslovanja potrebno provesti niz ključnih mjera, među kojima posebno mjesto zauzima uvođenje značajnih promjena u tehnologiju i organizaciju rada na terenu što predstavlja zahtjevan proces koji podrazumijeva opsežne operativne prilagodbe i znatna financijska ulaganja, prenosi Hina.
“Paralelno s time, fokus je na proširenju tržišnog dosega kroz jaču suradnju s prijevoznicima u regiji te podizanju interoperabilnosti, kao i na racionalnom upravljanju imovinom, uključujući prodaju neoperativnih sredstava. Istodobno, planirana su značajna ulaganja u modernizaciju postojećih i nabavu novih lokomotiva sa ciljem jačanja učinkovitosti i prilagodbe zahtjevima tržišta”, istaknuo je Marčinko.
HŽ Cargo trenutačno traži strateškog partnera.
Pročitajte još:
Po riječima Marčinka, to bi donijelo unaprjeđenje poslovnih kompetencija, osnaživanje investicijskog potencijala i bolje povezivanje s regionalnim tržištima te tako pridonijelo jačanju pozicije kompanije na tržištu srednje i istočne Europe.
Proces traženja strateškog partnera započeo je 2023. godine, a u 2024. je završena prva faza kada su zainteresirane kompanije poslale neobvezujuća pisma namjere. Sredinom ove godine očekuje se podnošenje obvezujućih ponuda, a cilj je okončati postupak do kraja godine.
Jedan odgovor
Bravo za njih!