Održivo poslovanje ili ispunjavanje kriterija koji se odnose na faktore vezane za životnu sredinu, društvena i upravljačka pitanja koje tvrtke uzimaju u obzir u svom poslovanju (ESG – engl. Environment, Social and Governance) može izgledati kao suhoparno područje i birokratski teret.
No, pravila koja je Europska unija (EU) nametnula te i dalje razvija u tom području nedvojbeno imaju ili mogu imati pozitivan učinak, kako na društvo tako i na ono što je vjerojatno još važnije za svaku tvrtku, a to je rast i razvoj poslovanja.
Hrvatski Telekom (HT), koji je u većinskom vlasništvu Deutsche Telekoma, već niz godina objavljuje izvješća o održivom poslovanju, odnosno počeo je s tom praksom puno ranije nego što je tu obvezu nametnuo EU. Podsjetimo, od ove godine pedesetak velikih hrvatskih tvrtki je moralo podnijeti prva obvezatna izvješća o ESG aspektu poslovanja s fokusom na 2024. godinu.
O tome kako ovu temu vide u HT-u, kako se prema njoj odnose te kako vide razvoj situacije u kontekstu ESG-a u budućnosti za Financije.hr je govorila Katarina Brinar, stručnjak iz Odjela za održivo upravljanje.
Koliko dugo već HT radi na izvješćima o održivom poslovanju, odnosno ESG izvješćima?
Hrvatski Telekom već više od dva desetljeća objavljuje izvještaje o održivosti čime potvrđuje svoju ulogu jednog od predvodnika ESG prakse u Hrvatskoj. Prva izvještaje o zaštiti okoliša počeli smo objavljivati još 2004. godine. Tijekom godina izvještavanje se kontinuirano razvijalo i unaprjeđivalo u skladu s najnovijim standardima do najnovijeg izvještaja za 2024. godinu koji je u potpunosti usklađen s europskim ESRS standardima te revidiran i integriran u godišnji izvještaj zajedno s financijskim izvještajem.
Primjećuje li se i kakva je razlika u odnosu na raniju praksu u onome što je HT trebao pripremiti ove godine za 2024. u kontekstu europske direktive CSRD? Kakvo je iskustvo s izvješćem za 2024.?
Naravno, razlika u odnosu na prijašnju praksu je značajna, i to na više razina. Priprema ESG izvještaja za 2024. godinu, u skladu s novom europskom direktivom o izvješćivanju o održivom poslovanju CSRD, Zakonom o računovodstvu i pripadajućim europskim standardima bila je znatno složenija nego prethodnih godina.
Za početak, bilo je potrebno temeljito proučiti samu direktivu, zakon te nove, vrlo detaljne i zahtjevne standarde kako bi se razumjeli regulatorni zahtjevi i definirao pristup izradi izvještaja. Ključni korak bila je provedba analize dvostruke materijalnosti, odnosno značajnosti, koju smo započeli još u 2023. godini i kojom smo utvrdili najvažnije aspekte održivosti za HT grupu kako s gledišta utjecaja tvrtke na okoliš i društvo tako i s gledišta utjecaja tih čimbenika na poslovanje grupe.
Opseg podataka koji je potrebno prikupiti i objaviti znatno se povećao, a sama razina detalja daleko je veća nego u ranijim godinama. Zbog toga je bilo nužno uspostaviti sustavno praćenje ključnih pokazatelja uspješnosti putem IT alata, jer ‘ručno’ praćenje više nije bilo održivo.
Dodatno, svi objavljeni podaci u Izvještaju o održivosti morali su proći neovisnu reviziju što je zahtijevalo dodatnu razinu usklađenosti i pripreme. U cijeli proces bilo je uključeno više različitih timova, a bilo je potrebno i provesti edukacije na svim razinama organizacije kako bi zaposlenici razumjeli svrhu izvještavanja, svoju ulogu u njemu i nove regulatorne zahtjeve.
Ukratko, ovogodišnja priprema ESG izvještaja donijela je znatno veću razinu kompleksnosti i koordinacije u usporedbi s prethodnim godinama, ali istovremeno predstavlja važan iskorak u jačanju transparentnosti i održivog poslovanja Hrvatskog Telekoma.

Što je fokus HT-a kad je riječ o ESG izvješćivanju? Je li veća usmjerenost na E, S ili G aspekt, odnosno koliko je svaki od tih elemenata bitan i na koji način?
Fokus Hrvatskog Telekoma u ESG izvještavanju je uravnotežen pristup svim trima aspektima – okolišnom (E), društvenom (S) i upravljačkom (G) – uz naglasak na one teme koje su relevantne za naše poslovanje i društveni kontekst u kojem poslujemo.
U okolišnom dijelu, poseban naglasak stavljamo na energiju iz obnovljivih izvora, energetsku učinkovitost, smanjenje emisija CO₂, cirkularnost i digitalna rješenja koja omogućuju zelenu tranziciju. Cilj nam je postati klimatski neutralni u vlastitom poslovanju te podržavati korisnike i društvo u smanjenju ekološkog otiska.
U društvenom aspektu, HT ima važnu ulogu u izgradnji infrastrukture za digitalno društvo, digitalnoj uključivosti, zaštiti ljudskih prava, raznolikosti i jednakosti, kao i u osiguravanju sigurne, odgovorne i poticajne radne okoline. Puno ulažemo u edukaciju, digitalne vještine i dostupnost tehnologije svim građanima diljem cijele Hrvatske, u urbanim i ruralnim područjima, kako bismo omogućili povezanost i jednake prilike za sve te smanjili digitalni jaz, posebno među ranjivim skupinama.
U području upravljanja naglasak je na visokim standardima transparentnosti, etičnom upravljanju i upravljanju rizicima te osiguravanju privatnosti, sigurnosti i zaštite podataka. Jasno definirana odgovornost, nadzor i uključivanje svih razina upravljačke strukture osiguravaju da održivost bude strateški prioritet, a ne samo operativna obveza.
Sva tri područja čine neraskidivu cjelinu, a pristupamo im strateški, s jasnim ciljevima, mjerljivim pokazateljima i uključivanjem cijele organizacije.

Mislite li da bi trebalo nešto promijeniti ili pojednostaviti u metodologiji izvješćivanja? Ako da, što bi to bilo i kako?
Da, smatramo da bi metodologiju ESG izvještavanja svakako trebalo dodatno pojednostaviti i učiniti razumljivijom. Novi ESRS standardi, iako važni za podizanje razine transparentnosti, u praksi su često prekomplicirani, nerazumljivi i dvosmisleni, kako u terminologiji tako i u metodologiji i zahtjevima koje postavljaju. Najavljeni omnibus paket Europske komisije trebao bi donijeti određena pojednostavljenja, no za tvrtke poput Hrvatskog Telekoma koje su ušle u prvi val izvještavanja ta olakšanja dolaze prekasno i zapravo dodatno otežavaju usklađivanje jer ograničavaju fleksibilnost i mogu usporiti transformaciju prema održivom poslovanju. Važno je naglasiti da je održivost danas postala ključan zahtjev svih naših dionika – korisnika, ulagača, zaposlenika i šire javnosti. Izvještaj o održivosti mora ostati upravljački alat koji jasno i transparentno prikazuje naše prakse i napredak, ali ne smije postati isključivo administrativno opterećenje koje odvlači resurse i fokus s konkretnih održivih promjena.
Možete li dati nekoliko primjera ESG ciljeva u poslovanju HT-a koji su trenutačno u provedbi?
Hrvatski Telekom trenutačno provodi niz konkretnih održivih aktivnosti koje su usmjerene na dekarbonizaciju, energetsku tranziciju, kružnu ekonomiju i promicanje održivih navika kod korisnika te digitalizaciju društva.
Jedan od važnih ciljeva Hrvatskog Telekoma koji ostvarujemo još od 2021. godine, jest korištenje isključivo zelene energije, a krajem 2024. operativno smo krenuli i s nabavom električne energije putem takozvanih PPA ugovora (Power Purchase Agreement). Zahvaljujući tome, u 2025. godini gotovo 50 posto naše potrošnje električne energije dolazit će iz vjetroelektrana što je značajan doprinos smanjenju emisija i podrška razvoju obnovljivih izvora u Hrvatskoj.
Također, fokus nam je na cirkularnim poslovnim modelima, osobito kroz ponudu uređaja. Korisnicima, i privatnim i poslovnim, omogućujemo da prilikom kupnje mobilnih uređaja izaberu održivije opcije poput otkupa, reciklaže ili ponovne uporabe uređaja čime im pomažemo da i sami postanu dio kružnog gospodarstva i doprinesu smanjenju elektroničkog otpada. Inače, imamo trajni godišnji cilj recikliranja 100 posto tehnološkog otpada, a HT ga ostvaruje od 2021. godine.
Nadalje, širenjem i modernizacijom mreže HT značajno potiče digitalizaciju društva te smanjuje digitalni jaz između urbanih i ruralnih područja. Posebno ulaganjima u manje razvijene krajeve omogućavamo pristup internetu i digitalnim uslugama što otvara prilike za stanovnike i poduzetnike te potiče razvoj lokalnog gospodarstva. U 2024. godini značajno smo proširili već najveću optičku (FTTH) mrežu povećavši pokrivenost za dodatnih 20 posto te je uspješno završen prvi val EUBB projekta Javnog poziva Ministarstva regionalnoga razvoja i fondova Europske unije kroz koji je sklopljeno 13 partnerstava te je osiguran pristup brzom internetu za gotovo 150.000 korisničkih jedinica u ruralnim područjima deset hrvatskih županija. Trenutno smo u realizaciji Javnog poziva za val 2 EUBB programa razvoja širokopojasne infrastrukture namijenjenih izgradnji mreža vrlo velikog kapaciteta u sklopu kojega je HT potpisao sedam projektnih prijedloga kojima će se osigurati spajanje 54 tisuće korisničkih jedinica.
HT također provodi i osmišljava niz programa i inicijativa, kao što su Alati za moderno doba i Generacije zajedno, kojima osobama svih dobi, od djece do starijih osoba, omogućuje najmodernije edukacije čime su u prilici steći i razvijati potrebne digitalne vještine te pristup potrebnoj opremi, a sve s krajnjim ciljem stvaranja društva u kojem nema digitalne nejednakosti.
Ti su ciljevi dio šire strategije HT-a usmjerene na odgovorno i održivo poslovanje s jasnim i mjerljivim rezultatima.
Kakav učinak ima izvješćivanje o korporativnoj održivosti u poslovanju na poslovanje HT-a općenito? Mogu li se izdvojiti neki konkretni učinci?
Izvještavanje o održivosti ima stvaran, konkretan učinak na naše poslovanje. Nije riječ samo o ispunjavanju regulatornih obveza – to je alat koji nam pomaže bolje razumjeti gdje stojimo i kamo želimo ići.
Primjerice, kroz praćenje ESG ciljeva učinkovitije upravljamo resursima, smanjujemo troškove, lakše privlačimo investitore i talente. Kako sam već i prethodno navela, sve više zaposlenika i korisnika očekuje da poslujemo odgovorno – i mi na to odgovaramo transparentno i strateški.
Zapravo, izvještaj o održivosti danas nam je jednako važan kao i financijski – on pokazuje kako poslovanje HT-a dugoročno stvara vrijednost za društvo, okoliš i sve naše dionike.
Trebate li pomoć vanjskih stručnjaka za pripremanje izvješća. Ako da, u kojem segmentu?
Nema vanjskih stručnjaka koji mogu zamijeniti znanje o poslovanju koje imaju naši interni timovi i stručnjaci, oni su naš najvrjedniji resurs jer najbolje razumiju procese, podatke i kontekst u kojem poslujemo.
Vanjski stručnjaci nam pomažu da to interno znanje pretočimo u izvještaj koji je u skladu s regulatornim zahtjevima i standardima. Uloga im je više savjetodavna i tehnička, da budemo sigurni da smo usklađeni sa svim zakonskim obvezama, standardima i vodećim primjerima dobre poslovne prakse.
Pročitajte još:
Postoji li rizik od takozvanog ‘greenwashinga’ u izvješćivanju o održivosti? Vidite li da se to događa u praksi i na koji način se HT odnosi prema toj pojavi?
Da, rizik od greenwashinga definitivno postoji. Upravo zato je EU uveo i razmatra nove strože propise koji reguliraju i to područje. Mi u Hrvatskom Telekomu komunikaciji o održivosti pristupamo vrlo ozbiljno. U našem poslovanju vodimo se načelima transparentnosti, zaštite potrošača i poštenog komuniciranja, a u izradi izvještaja o održivosti dobili smo pozitivno mišljenje stručnih dionika o našim praksama oglašavanja. Sve što prikazujemo u izvještaju temelji se na stvarnim podacima i jasno objašnjenim rezultatima – bez dvosmislenosti i uljepšavanja.
Osim toga, imamo interna kontrolna tijela i procese koji provjeravaju je li sve u skladu sa zakonima i standardima. Naš cilj je graditi povjerenje, a to se može samo ako su informacije točne, razumljive i iskrene.
Jedan odgovor
Top bravo.