Potpredsjednik Vlade i ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković nedavno je izjavio kako u proteklih nekoliko godina Hrvatska ostvaruje najveći investicijski ciklus u prometnu infrastrukturu vrijedan 3,5 milijarde eura i to najviše iz europskih fondova.
Prema podacima regionalne bonitetne kuće CompanyWall, tvrtke registrirane za djelatnost gradnje cesta i autocesta ostvarile su ukupno 1,4 milijarde eura prihoda u 2022. godini, što je za oko 300 milijuna više nego u 2021. i značajno više od 937 milijuna eura, koliko su prihodi tih tvrtki iznosili u pandemijskoj 2020. godini.
O veličini sektora gradnje cesta i autocesta najbolje svjedoči jedno negativno intonirano izvješće – i to ono Greenpeacea, koji je u rujnu objavio istraživanje “Razvoj prometne infrastrukture u Europi: Istraživanje smanjenja i širenja željeznice, autocesta i zračnih luka”.
U njemu je navedeno da je Hrvatska u zadnjih 30 godina uložila šest puta više u ceste nego u željeznicu, te je po tom omjeru ulaganja među najgorima u Europi.
Prema tom istraživanju, Hrvatska je u razdoblju od 1995. do 2021. godine uložila oko 13,3 milijarde eura u ceste, a svega 2,1 milijardu u željeznice, pa je Greenpeace zaključio da nas je “sustavno i svjesno državna prometna politika učinila ovisnicima o automobilima koji gutaju naftu i potiču klimatsku krizu”.
Političari, pak, drugačije gledaju na takvu statistiku.
“Ta ulaganja jedan su od generatora gospodarskih aktivnosti, ponajprije u građevinskom sektoru, ali i svim popratnim djelatnostima. To spominjem jer često na ovakve investicije gledamo kao novu infrastrukturu koja nam omogućuje povezivanje, ali ona je puno više od toga, direktno utječe na stvaranje novih radnih mjesta i u konačnici ima direktan utjecaj na rast BDP-a“, rekao je Butković na otvaranju 10. kongresa Hrvatskog društva za ceste i željeznice – Via Vita.
Tada je kao jedan od primjera ulaganja istaknuo projekt izgradnje Istarskog ipsilona u punom profilu za koji se procjenjuje da će imati doprinos BDP-u od 0,53 posto, priopćilo je Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture.
Najbolji rezultat na rang listi CompanyWalla, prema rezultatu poslovanja u ovoj djelatnosti, ostvarila je najveća tvrtka – Hrvatske autoceste (HAC), s 380 milijuna eura prihoda i poslovnim rezultatom od 8,26 milijuna eura. HAC je za Financije.hr najavio da u narednoj godini planira uložiti 148,94 milijuna eura u radove izgradnje i izvanrednog održavanja.
Ova tvrtka s 2.406 zaposlenih u 2022. za naš portal je istakla da su učinci restrukturiranja omogućili i nedavno refinanciranje uz dodatno zaduženje, kako bi se osigurala sredstva za završetak autoceste A1 do Dubrovnika te autoceste A7, uz potporu Vlade RH, s ciljem završetka kompletne autocestovne mreže u Hrvatskoj.
Drugo mjesto prema rezultatima u 2022. drži Osijek-Kotex, s prihodima od 66 milijuna eura i rezultatom poslovanja, odnosno dobiti prije oporezivanja, u iznosu od 4,74 milijuna eura. Podsjetimo da je Osijek-Kotex krajem kolovoza potpisao ugovor s HAC-om za izgradnju posljednje dionice autoceste A5 od Belog Manastira do granice s Mađarskom u dužini od pet kilometara, kao i da su radovi službeno započeli u rujnu 2023. s rokom dovršetka u proljeće 2025.
Osijek – Kotex je prije tri godine preuzeo Fortenovinu Projektgradnju, a da je Fortenovin glavni financijski direktor James Pearson ocijenio kako je Projektgradnja tako dobila “strateškog partnera koji će unaprijediti i dodatno ojačati njezino poslovanje i osigurati joj dugoročnu perspektivu, dok je osječka tvrtka dobila 200 građevinskih stručnjaka svih profila”. Osijek-Kotex je u 2022. imao 457 zaposlenih.
Treće mjesto najuspješnijih u gradnji cesta i autocesta drži Zagorje gradnja sa svojih 145 zaposlenih, 28,5 milijuna eura prihoda i dobiti prije oporezivanja u iznosu od 3,8 milijuna eura u 2022. godini.
Skrećemo pozornost na dvije tvrtke koje se izdvajaju po prihodima u 2022. na listi najuspješnijih CompanyWalla. Riječ je o Hrvatskim cestama i Graditeljskom poduzeću Krk.
Pročitajte još:
Predsjednik Uprave Hrvatskih cesta Josip Škorić i direktor China Road and Bridge Corporation za Srednju i Istočnu Europu Yang Dong u rujnu su potpisali ugovor za projekt povezivanja čvora Vučevica na autocesti A1 – čvor na državnoj cesti 8 koji uključuje izgradnju tunela Kozjak, što je Škorić usporedio s potpisom ugovora za izgradnju Pelješkog mosta.
Hrvatske ceste su u 2022. ostvarile 262,7 milijuna eura prihoda i dva milijuna eura dobiti prije oporezivanja, što ih je svrstalo na sedmo mjesto CompanyWall liste u ovoj djelatnosti, dok je GP Krk -jedno od najstarijih građevinskih poduzeća u Hrvatskoj, s 103,3 milijuna eura prihoda i 2,6 milijuna eura dobiti prije oporezivanja rangirano na četvrto mjesto prema rezultatu poslovanja u djelatnosti.
2 Odgovora
Odlično
A ceste sve losije…