Povjerenstvo za fiskalnu politiku ocijenilo je da Hrvatska nije iskoristila povoljno razdoblje gospodarskog rasta za stvaranje fiskalnih rezervi. Smatraju da je RH dopustila da se proračunski rashodi povećavaju s rastom gospodarstva, što pojačava ekonomske cikluse i stvara rizik od značajno većih proračunskih manjkova te smanjuje fiskalni prostor za djelovanje u budućim razdobljima ekonomskog usporavanja ili krize.
Analizirajući prijedlog godišnjeg izvještaja o izvršenju državnog proračuna za 2024. godinu, Povjerenstvo je donijelo svoje stajalište, u kojem ističe da su realna gospodarska kretanja bila povoljnija od prethodnih očekivanja, dok je stopa inflacije bila i dalje povišena. Ipak, kažu da se fiskalna pozicija koja se počela blago pogoršavati u 2023. godini, značajnije pogoršala u 2024. Fiskalna politika je u 2024. godini djelovala prociklično i ekspanzivno, pri čemu su fiskalna kretanja lani rezultirala ostvarenjem proračunskog manjka opće države od 2,4 posto BDP-a po ESA 2010 metodologiji. Vlada se tijekom 2024. godine u vođenju fiskalne politike okrenula većoj ekspanzivnosti, koja dolazi do izražaja kod rasta rashoda za zaposlene i socijalnih naknada.
Konstatirali su i da je snažan oporavak gospodarske aktivnosti u razdoblju od 2021. do 2023. godine, koji je utjecao na značajno smanjenje udjela javnog duga u BDP-u, nastavljen i u 2024. godini. Omjer javnog duga i BDP-a dosegnuo je 57,6 posto i u odnosu na 2023. godinu smanjen je za 4,2 postotna boda. Međutim, nominalni javni dug i dalje raste, a relativno smanjenje primarno je rezultat rasta nominalne gospodarske aktivnosti. S obzirom na rast proračunskih manjkova usporedo s rastom gospodarstva pojačavaju se ekonomski ciklusi i stvara se rizik od značajno većih proračunskih manjkova. Uz to, smanjuje se i fiskalni prostor za djelovanje u budućim razdobljima ekonomskog usporavanja ili krize.
Stope gospodarskog rasta mogle bi u idućem razdoblju biti osjetno niže u odnosu na razdoblje od 2022. do 2024. kada je prosječna stopa rasta realnog BDP-a iznosila 4,8 posto. Stoga je u idućem razdoblju nužno vratiti se odgovornoj i protucikličnoj fiskalnoj politici te jačanju fiskalne discipline.
“Jednom kada se povećaju plaće u javnom sektoru ili socijalne naknade vrlo ih je teško smanjiti. Budući da se tako fiksira visoka razina rashoda koja će biti prisutna i u lošim ekonomskim vremenima, odnosno u razdobljima ekonomskog usporavanja, i proračunski manjak će biti izraženiji, a manevarski prostor za stabilizacijske mjere ograničen”, konstatiraju u Povjerenstvu.
Kažu i da se postavlja pitanje kvalitete te učinkovitosti povećane javne potrošnje, jer značajno povećanje rashoda trebalo bi rezultirati adekvatnim povećanjem produktivnosti javnog sektora i snažnijim dugoročnim gospodarskim rastom. U protivnom rizik je da se fiskalni prostor ne koristiti produktivno. Povjerenstvo navodi da je Hrvatska u 2024. zadovoljila oba glavna fiskalna pravila iz Pakta o stabilnosti i rastu, odnosno manjak opće države joj je ispod tri posto BDP-a i javni dug je manji od 60 posto BDP-a.
“Međutim, u preventivnom dijelu Pakta postoji i niz dodatnih kriterija koji nisu zadovoljeni. Tako je ostvareno značajno pogoršanje strukturnog salda na manje od 3,3 posto BDP-a, dok bi prema novim fiskalnim pravilima ciljani okvir strukturnog manjka trebao biti do najviše 1,5 posto BDP-a”, navode u svom stajalištu.
Pročitajte još:
Ukupni prihodi državnog proračuna za 2024. godinu, prema nacionalnoj metodologiji, iznosili su 30,5 milijardi eura i bili su za 11,5 posto ili 3,1 milijardu veći nego 2023. godine. Istodobno, ukupni rashodi dosegnuli su 32,7 milijarde eura i povećani su za 4,6 milijardi ili 16,5 posto, pri čemu je izražen rast rashoda poslovanja za 4,5 milijardi eura ili 17,1 posto. U strukturi rashoda poslovanja najviše su povećani rashodi za zaposlene, za 1,8 milijardi eura ili 45 posto, prenosi Hina.
To je rezultiralo manjkom u proračunu od 2,2 milijarde eura, odnosno za 1,49 milijardi eura većim nego u 2023. godini. Uz manjak državnog proračuna prema nacionalnoj metodologiji od 2,6 posto BDP-a, izvanproračunski korisnici su u 2024. ostvarili višak od 0,04 posto BDP-a ili 38,3 milijuna eura, jednako kao i jedinice lokalne i područne samouprave koje su ostvarile višak od 0,2 posto BDP-a odnosno 208,5 milijuna eura, pa je manjak konsolidiranog proračuna opće države prema nacionalnoj metodologiji zabilježen u iznosu od 1,97 milijardi eura ili 2,3 posto BDP-a, a to je 2,34 postotnih bodova više u odnosu na 2023. godinu.
Jedan odgovor
Baš smo pametni