Hrvatska dosta slabo obnavlja autobusnu flotu, bolja tek od četiri EU zemlje

Pixabay.com/marsjo
Autobus, ilustracija, Foto: Pixabay.com/marsjo

U prošloj godini u Europskoj uniji (EU) je bilo 737.142 autobusa, što uključuje trolejbuse i male autobuse, a to je prosjek od 1,6 autobusa na tisuću stanovnika. Ta je stopa, kako je izvijestio Eurostat, ostala stabilna u zadnjih 10 godina, dok je u istom razdoblju broj osobnih automobila na tisuću stanovnika osjetno povećan s 506 u 2014. na 578 u 2024. godini.

Najveći broj autobusa na tisuću stanovnika zabilježen je na Malti gdje je stopa 4,6 autobusa, a nakon toga slijedi Luksemburg sa četiri autobusa i Estonija s 3,7 autobusa na tisuću stanovnika. Najniže stope te vrste motoriziranosti imaju Nizozemska s 0,5 autobusa na tisuću ljudi, zatim Njemačka s jednim autobusom i Austrija s 1,2 autobusa.

Hrvatska ima 1,5 autobus na tisuću stanovnika, dakle gotovo da je na europskom prosjeku, a u Sloveniji je brojka 1,4 autobusa.

Finska s brojkom 3,5 i Rumunjska s tri autobusa na tisuću stanovnika također su među zemljama osjetno iznad prosjeka EU-a.

U prosjeku je tijekom prošle godine u EU obnovljeno 5,1 posto autobusne flote. Stopa obnovljenosti predstavlja udio prvi put registriranih autobusa u njihovom ukupnom broju, isključujući prvi put u nekoj zemlji registrirane rabljene autobuse.

Luksemburg je uvjerljivo na prvom mjestu u obnovi flote sa stopom od 11,6 posto ispred Nizozemske s 9,6 posto te Austrije s 9,5 posto. Drugim riječima, u tim zemljama je otprilike svaki deseti autobus novi.

Kao suprotnost ističe se Bugarska gdje je obnovljeno tek 0,7 posto autobusne flote, a nakon toga slijede Poljska s 2,4 posto i Mađarska s 2,5 posto.

Eurostat
Stopa obnavljanja autobusne flote u EU, Izvor: Eurostat

Hrvatska također baš ne stoji previše dobro u obnovi flote i osim navedene tri zemlje bolja je još jedino od Finske. U Hrvatskoj je u prošloj godini bilo u uporabi 5.935 autobusa, a novih je bilo 174, što znači da je stopa obnavljanja flote 2,93 posto.

Slovenija je bitno bolja i u toj zemlji stopa je nadišla europski prosjek dosegnuvši šest posto. Od 3.015 autobusa novih je bilo 180, dakle više no u Hrvatskoj.

Osam zemalja EU-a ima bolju stopu od Slovenije, a među njima su sva četiri velika europska gospodarstva – Francuska, Italija, Španjolska i Njemačka – gdje je stopa između šest i sedam posto.

Italija je jedina zemlja EU-a koja ima preko 100 tisuća autobusa, odnosno konkretno 101.303 autobusa. U Francuskoj ih je 94.542, a u Njemačkoj 85.559.

Napori da se popravi kvaliteta zraka, posebice u urbanim sredinama, imali su pozitivan učinak na udio autobusa s nultim emisijama ugljičnih plinova. U cijelom EU-u stopa za takve autobuse je viša no kod novih osobnih automobila i iznosi 17,8 posto naspram 13,5 posto za automobile. Ukupno je novoregistrirano 6.746 autobusa s nultim emisijama.

U Hrvatskoj je situacija u tom smislu loša. Naime, registrirano je 1,8 posto osobnih vozila s nultim emisijama od njihova ukupnog broja, a kod autobusa je stopa nula posto. No, dobra je vijest da su u ovoj godini krenuli natječaji za električne autobuse.

U Sloveniji je kod automobila stopa šest posto dok je kod autobusa 2,2 posto. Luksemburg, Danska i Finska imaju najveće udjele novoregistriranih autobusa s nultim emisijama. U Luksemburgu je 76 posto, u Danskoj 64, te u Finskoj 57 posto.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari