Pandemija koronavirusa ostavila je neizbrisiv trag na brojne aspekte naših života, a jedan od segmenata koji je doživio najveće promjene svakako je posao i način na koji ga obavljamo. Sve više tvrtki, kako u svijetu tako i kod nas, ima problema s vraćanjem zaposlenika u urede pa je, primjerice, izvršni direktor Amazona Andy Jassy svojim radnicima još prošle godine naredio da dolaze na posao svih pet dana tjedno. Istovremeno raste i broj onih koji, posebno u Silicijskoj dolini, odbijaju takva naređenja i najavljuju da će dati otkaz bude li ih se tjeralo da svakodnevno putuju do ureda i nazad.
Što se tiče Hrvatske, Alma Career Croatia, međunarodna kompanija poznata po brendu MojPosao, u veljači je provela istraživanje o toj temi u kojem je sudjelovalo gotovo tisuću ispitanika. Rezultati istog pokazali su da trenutno 26 posto ispitanika u potpunosti radi od kuće, dok ih 53 posto koristi hibridni model rada, kombinirajući onaj iz ureda i s udaljene lokacije.
Samim time, porasla je i popularnost hibridnih ureda koji spajaju rad na daljinu s uredskim. Premda su se prvi takvi uredi pojavili još krajem sedamdesetih godina prošlog stoljeća, točnije 1979. kada je IBM omogućio nekolicini zaposlenika da rade od kuće pomoću terminala povezanih na centralna računala, prava eksplozija tog modela dogodila se 2020. i 2021. godine. Danas postoji i čitav niz platformi za upravljanje uredima kao što su Robin, koji među ostalim omogućava rezervaciju stolova i soba, pokazuje tko je i kada na radnom mjestu te čak pruža i analitiku korištenja prostora, ili m-work, svojevrsni alat za nadzor rada na daljinu i upravljanje zajedničkim prostorijama.
Jedan od pionira takvih ureda na ovim prostorima nedvojbeno je WESPA Spaces, coworking hub i poslovni kompleks od približno 3.000 metara kvadratnih, smješten u zagrebačkoj četvrti Zavrtnica. Hibridni uredi na njihovim su lokacijama u Heinzelovoj i Radničkoj ulici prisutni u obliku fleksibilnog iznajmljivanja prostora, o čemu smo porazgovarali s Mateom Sučić, direktoricom prodaje i marketinga u WESPA-i.
“U WESPA-i, hibridni ured znači puno više od samog uredskog prostora, riječ je o cjelokupnom iskustvu i usluzi. Klijentima nudimo prostor u kojem mogu raditi, ali i sve što im je potrebno da se fokusiraju na svoj posao i zajednicu koju grade, bez dodatnih briga. U cijenu su uključeni svi troškovi, a uz privatne urede imaju pristup dodatnim zajedničkim prostorijama uključujući kuhinje, lobbyje, relax i play zonu, restoran i bar u neposrednoj blizini. Cilj je da sve što je potrebno za poslovni dan bude dostupno na jednom mjestu, od infrastrukture, usluga, do networking prilika kako bi klijenti mogli posvetiti energiju svojoj firmi i izgradnji zajednice, dok se mi brinemo o svemu ostalom”, pojasnila je.

Otkrila nam je i da takva rješenja tradicionalno najviše traže mala i srednja poduzeća koja žele fleksibilnost i kompletan servis. U posljednje vrijeme, međutim, i velike korporacije sve se više zanimaju za hibridne urede, zbog promjena na tržištu i potrebe da ne budu vezane dugoročnim ugovorima koje je teško raskinuti.
“U WESPA-i trenutno imamo i velike međunarodne kompanije poput Bizzona, Sonyja i Disneyja koje ovdje imaju svoje sjedište. Osim toga, digitalni nomadi i dalje su stalna korisnička skupina, jer traže coworking prostor koji im omogućava fleksibilnost i pristup zajednici”.
Potražnja za hibridnim uredima, svjedoči naša sugovornica, značajno je porasla posljednjih godina, posebno nakon pandemije. Tvrtke traže fleksibilna rješenja koja im omogućuju da brzo prilagode prostor svojim potrebama, a da pritom nisu vezane dugoročnim obavezama. Ova promjena pokazuje da hibridni uredi postaju sve relevantniji jer omogućuju kombinaciju fleksibilnosti, pristupa zajedničkim sadržajima i potpune usluge što je danas ključno za uspješno poslovanje.

Kao najveće prednosti takvih ureda Sučić je navela društvenu i profesionalnu dinamiku, priliku za networking i suradnju s drugim tvrtkama u istom prostoru, kada govorimo o zaposlenicima, odnosno potpuno oslobađanje od logistike i administracije u slučaju poslodavaca.
“Mi brinemo o održavanju, čišćenju, režijama i rješavanju problema koji se jave, što znači da poslodavci mogu u potpunosti fokusirati resurse na svoj core business. Osim toga, fleksibilnost prostora i opcija za scaling omogućuje tvrtkama da prilagode broj radnih mjesta i sadržaje svojim trenutnim potrebama”.
S druge strane, glavni nedostatak je viša cijena u odnosu na klasične poslovne prostore. Ipak, Sučić ističe kako većina klijenata prepoznaje da fleksibilnost, potpuna usluga i pristup zajednici čine ovu investiciju opravdanom, jer ušteda vremena, bolja organizacija i dodatne pogodnosti nadmašuju višu cijenu najma.
Pročitajte još:
Za kraj smo komentirali i spomenute platforme za upravljanje hibridnim uredima, točnije imaju li poslodavci koristi od njih.
“Takve platforme svakako imaju vrijednost, osobito za srednje i velike tvrtke. Omogućuju transparentno upravljanje prostorom, rezervaciju radnih mjesta i dvorana, praćenje korištenja prostora i kontrolu troškova. Za male timove možda nisu nužne jer je upravljanje jednostavnije, ali za tvrtke koje imaju više zaposlenika i kompleksnije potrebe, ove platforme značajno olakšavaju administraciju i povećavaju učinkovitost korištenja prostora”, smatra Matea Sučić.
Jedan odgovor
Da je meni ovako…