Dobit američkog automobilskog giganta General Motorsa (GM) u drugom tromjesečju ove godine pala je za 32 posto, na 3 milijarde dolara. Iz kompanije su rekli da se i dalje moraju nositi s “izazovnom” američkom carinskom politikom, za koju kažu da im je smanjila profit za 1,1 milijardu dolara.
Iz GM-a, inače najvećeg proizvođača automobila u SAD-u po ostvarenoj prodaji, kažu da očekuju da će se efekt carina još pogoršati u trećem tromjesečju ove godine, i ostaju pri ranijoj procjeni da će trgovinski problemi vezani za carine dovesti do pada profita za 4-5 milijardi dolara u kalendarskoj godini 2025. – no dodaju i da bi kompanija mogla poduzeti neke mjere za ublažavanje najmanje 30 posto tog efekta.
Prihod GM-a u tromjesečju od travnja do lipnja pao je za skoro 2 posto, na oko 47 milijardi dolara, u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Kvartalna prilagođena zarada po dionici pala je na 2,53 dolara, u usporedbi s 3,06 dolara godinu ranije. Analitičari su prosječno očekivali dobit od 2,44 dolara po dionici, prema podacima koje je sastavio LSEG. Dionice GM-a su pale za oko 3 posto u trgovini prije otvaranja burze.
GM je bio jedna u nizu korporacija koje su zbog efekta carinske politike predsjednika Donalda Trumpa revidirale godišnje prognoze zarade, snizivši projiciranu dobit na između 10 i 12,5 milijardi dolara. U utorak je GM potvrdio te prognoze.
Kad se izostave carine, osnovna djelatnost GM-a je u drugom kvartalu bila solidna. Prodaja na američkom tržištu, glavnom generatoru profita za GM, porasla je za 7 posto, dok njihovi pick-up i SUV modeli i dalje drže dobre cijene. GM se također uspio ostvariti skromnu dobit u Kini, nakon što je tamo godinu dana ranije imao gubitke.
Analitičari kažu da brojke upućuju da će GM možda morati smanjiti ulaganja u buduće projekte ili pronaći druge načine za smanjenje rashoda kako bi se ublažio efekt Trumpovih carina.
Stellantis, u Americi najpoznatiji po brendu Jeep, upozorio je u ponedjeljak da će Trumpove carine značajno utjecati na njihove poslovne rezultate u drugoj polovici 2025. godine, dodavši da su ih carine u prvoj polovici godine koštale oko 300 milijuna eura. Dionice Forda, kao i dionice Stellantisa kojima se trguje na američkim burzama, pale su u utorak za oko 1 posto u ranoj trgovini.
GM je u posljednjih nekoliko mjeseci poduzeo korake za povećanje prodaje modela s motorima s unutarnjim izgaranjem, povećanjem ulaganja u tvornice u SAD-u, i dovodeći u pitanje ranije postavljeni cilj okončanja proizvodnje automobila i kamiona na benzin do 2035. godine. GM je tako u lipnju priopćio da će uložiti 4 milijarde dolara u tri američka pogona u državama Michigan, Kansas i Tennessee, što uključuje i plan za premještanje proizvodnje modela Cadillac Escalade, kao i povećanja proizvodnje dva modela velikih pick-up kamioneta.
“Pozicioniramo poslovanje za dugoročno profitabilnu budućnost, dok se istovremeno prilagođavamo novoj trgovinskoj i poreznoj politici,” rekla je predsjednica uprave GM-a Mary Barra u svom priopćenju.
Proizvođači automobila sve više prebacuju fokus na jačanje osnovne ponude njihovih benzinskih kamioneta i terenskih vozila, budući da se rast prodaje električnih vozila usporio. Potražnja za baterijskim modelima (BEV) već se usporila, nakon što je početkom ovog desetljeća imala brzi rast.
Pročitajte još:
Taj trend se još više ubrzava uslijed skorašnjeg prekida državnih subvencija za električna baterijska vozila. Opsežna porezna i proračunska reforma koju je nedavno odobrio američki Kongres eliminirat će u rujnu dosadašnju poreznu olakšicu u iznosu od 7.500 dolara za kupovinu ili leasing novih električnih vozila, kao i olakšicu od 4.000 dolara za kupnju rabljenog električnog vozila.
Trump je također potpisao i nove zakone kojima se eliminiraju kazne zbog nepoštivanja pravila o minimalnoj ekonomičnosti potrošnje goriva, što će uvelike olakšati proizvođačima da prošire proizvodnju benzinskih vozila.