Globalni rast prodaje EV-a najniži u gotovo dvije godine – u Hrvatskoj pet puta manji od europskog prosjeka

Ilustracija: Precious Madubuike / Unsplash

Rast globalne prodaje električnih vozila (EV) u studenome se usporio na najnižu stopu u posljednjih 21 mjeseci, od veljače 2024., čemu je pridonijelo i gašenje američkog programa poreznih olakšica za kupnju EV-a – zbog čega je tržište Sjeverne Amerike na putu da zabilježi prvu godinu slabije prodaje još od 2019.

U Europi su registracije novih električnih vozila – uključujući i baterijske (BEV) i plug-in hibride (PHEV) – zadržale snažan rast, ponajviše zbog državnih poticaja, i u prvih jedanaest mjeseca su porasle za trećinu u usporedbi s istim razdobljem 2024. godine, priopćila je u petak konzultantska kuća Benchmark Mineral Intelligence (BMI).

Podaci o prodaji EV-a se pažljivo prate jer organizacije koje promoviraju zelenu tranziciju i širenje električnog transporta kažu da je globalno potrebna brži prelazak na elektrifikaciju kako bi se smanjile emisije CO2 koje zagrijavaju cijeli planet. 

Istovremeno, brojni proizvođači i nacionalne vlade odustaju ili smanjuju ranije najavljene planove za šire uvođenje zelenih tehnologija, jer kažu da se kupci sporije okreću električnim vozilima nego što se očekivalo – i što onda po sektorskim udrugama posljedično ugrožava radna mjesta i profitne marže.

Globalne registracije novih EV vozila, koje se koriste kao indikator prodaje, porasle su za šest posto, na nešto manje od 2 milijuna automobila u studenom, pokazuju podatci BMI-ja. U Kini su registracije rasle za tri posto godišnje, na više od 1,3 milijuna – što je najmanje mjesečno povećanje na godišnjoj razini još od veljače 2024. 

U Sjevernoj Americi registracije su pale za velikih 42 posto, na tek nešto više od 100.000 prodanih vozila, nakon što je već sličnan pad bio i u listopadu zbog ukidanja poreznih olakšica. U prvih 11 mjeseci godine prodaja je pala za jedan posto.

Pixabay.com
Punjenje električnog vozila, Foto: Pixabay.com

Na europskom tržištu i u ostatku svijeta prodaja je rasla za 36 posto odnosno 35 posto, na više od 400.000 odnosno gotovo 160.000 novih registracija. U cijelom svijetu je u studenom prodano 1,98 milijuna električnih automobila – od toga 1,32 milijuna na kineskom tržištu – što znači da na Kinu otpada dvije trećine cijelog svjetskog tržišta.

“I u sljedećoj godini očekujemo pad prodaje EV-a u SAD-u… Porezne olakšice su imale golem utjecaj na tržište,” rekao je Charles Lester iz kompanije BMI. Američki predsjednik Donald Trump, veliki protivnik elektrifikacije, prošlog tjedna je predložio i snižavanje zakonom propisanih standarda za učinkovitost automobila na fosilna goriva koje je finalizirao njegov prethodnik Joe Biden.

S druge strane Atlantika, Europska komisija je za 16. prosinac odgodila objavu iščekivanih europskih mjera za automobilski sektor u kojima bi se također moglo naći ublažavanje već izglasane zabrane prodaje novih automobila koji ispuštaju bilo kakve stope emisija CO2 nakon 2035.

U Kini se također očekuje da će rezanje vladinih subvencija krajem godine općenito sniziti raspoloženje i optimizam potrošača.

Na lokalnoj razini, po nedavno objavljenim podacima agencije Promocija Plus u prvih jedanaest mjeseci godine na hrvatskom tržištu je prodano 1.145 potpuno električnih vozila (BEV), što znači da čine još uvijek vrlo skromnih 1,8 posto tržišta.

Hrvati još uvijek najviše kupuju benzinska vozila, na koje otpada 47,8 posto ukupne prodaje od nešto više od 31.000 vozila ove godine – iako su u posljednjih nekoliko godina plug-in hibridi (PHEV) preuzeli drugo mjesto, pa ih je u prvih jedanaest mjeseci prodano 23.785 – ili 36,6 posto tržišta.

U prvih jedanaest mjeseci ukupna prodaja automobila je rasla s 60.164 prošle godine, na 64.934 ove godine (+7,9 posto). Udio hibrida na tržištu je porastao s 29,6 posto lani na 36,6 posto ove godine (+7 postotnih bodova), dok je udio baterijskih električnih modela (BEV) pao sa 3,0 na 1,8 posto.

Iz podataka se vidi da je stoga rast prodaje hibrida od početka ove godine bio nešto manji od ukupnog rasta prodaje svih vozila na domaćem tržištu. No, u usporedbi s europskim prosjekom širenje BEV i PHEV vozila kojih je u Europi prodano 35 posto više u odnosu na isto razdoblje prošle godine, u Hrvatskoj je rast bio oko pet puta sporiji.  

Jedan odgovor

  1. Globalni rast prodaje električnih vozila je najnižji u posljednje dvije godine, što je zabrinjavajuće za budućnost održive mobilnosti. U Hrvatskoj je taj rast čak pet puta manji od europskog prosjeka, što ukazuje na potrebu za dodatnim poticajima i infrastrukturnim ulaganjima kako bismo smanjili jaz i potaknuli širenje e-vozila.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari