Globalna prodaja Tesle pala u drugom tromjesečju 2024. za 13,5 posto, iako novi model Y privlači kupce

2025 Tesla Model Y Juniper Long Range AWD Foto: Wikimedia Commons

Američki proizvođač električnih vozila Tesla mogla bi ove godine imati još jednu godinu izraženog pada prodaje, nakon što su u srijedu izvijestili iz kompanije o već drugom kvartalnom padu zaredom, koji se pripisuje desničarskom aktivizmu vlasnika kompanije Elona Muska te zastarjeloj ponudi automobila.

Nakon loših rezultata u prvih šest mjeseci ove godine, Tesla bi trebala isporučiti više od milijun vozila u obično snažnoj drugoj polovici godine kako bi izbjegla još jedan pad na godišnjoj razini.

Analitičari kažu da bi se to moglo pokazati kao vrlo težak zadatak zbog globalne ekonomske nesigurnosti koju su prouzročile američke carine, te opasnosti od postupnog eliminiranja državnih poticaja za kupnju električnih vozila, u okviru opsežnog poreznog zakona Trumpove vlade, koji zasad uključuju i olakšicu od 7.500 dolara za kupnju ili leasing novih vozila.

U kompanijskom izvješću objavljenom u srijedu navodi se da su isporuke novih Tesli globalno pale za 13,5 posto u drugom tromjesečju ove godine, što je bilo lošije od očekivanja analitičara, usprkos Muskovim najavama iz travnja u kojima je govorio da se trend preokrenuo i da prodaja raste.

Ipak, dionice Tesle – koje su od početka godine pale za oko četvrtinu – su nakon objave rezultata rasle 4,5 posto, s obzirom da je pad prodaje bio nešto manji od najcrnjih prognoza. Tome je djelomično pridonio i mali oporavak potražnje na konkurentnom kineskom tržištu, gdje je Teslin osvježeni model Y ipak privukao neke kupce.

Neki ulagači pozdravljaju najnovije brojke, ali izražavaju oprez. “Trebate dvije točke da biste između njih povukli crtu. Mislim da još uvijek ne možete biti previše uzbuđeni zbog ovih brojki, dok ne dobijete neku potvrdu da se oporavlja potražnja… Imali smo toliko loših vijesti, pa skoro svaka dobra vijest u ovom trenutku pomaže,” izjavio je Shawn Campbell, konzultant pri Camelthorn Investments.

Iako se Tesla za prodaju oslanjala na akcije i ponude, poput jeftinog kreditiranja kupnje vozila, za povećanje potražnje – kompanija još uvijek nije ponudila dugo najavljivane jeftinije modele, na kojem kineski proizvođači masovno privlače kupce svojim modernim modelima pretrpanih funkcijama i mogućnostima.

Iz Tesle su najavili da će početi s proizvodnjom jeftinijeg vozila, za kojeg se očekuje da će biti oslabljeni model Y – do kraja lipnja, iako je Reuters još u travnju izvijestio da su ti planovi odgođeni na najmanje nekoliko mjeseci.

Eskalacija sukoba između Muska i američkog predsjednika Donalda Trumpa oko Trumpovog paketa poreznog zakona također je zabrinula investicijsku javnost, jer bi potencijalno mogla odbiti još više potencijalnih kupaca, jer je Muskov angažman u desničarskoj politici smanjio je potražnju za Teslinim vozilima u Europi i SAD-u. U međuvremenu raste i pažnja koju regulatori posvećuju Teslinom robotaksiju, usluzi koja je u skromnom obujmu pokrenuta u Austinu, a koja je ključna za procijenjenu vrijednost Tesla od gotovo trilijun dolara.

U drugom tromjesečju godine, od travnja do kraja lipnja, Tesla je globalno isporučila 384.122 vozila, u odnosu na 443.956 vozila u istom razdoblju prošle godine, što je pad od 13,5 posto. Ipak, broj prodanih vozila u drugom kvartalu je 14 posto veći u odnosu na prva tri mjeseca ove godine. Analitičari su očekivali da će Tesla isporučiti oko 394.000 vozila, po prosjeku procjena koje je prikupila Visible Alpha, iako su očekivanja u zadnjih mjesec dana pala značajno niže, pa su se procjene kretale oko 363.000 vozila.

“Iako je ukupan broj isporuka još uvijek u padu u odnosu na prošlu godinu, tempo pada značajno se usporio, što ukazuje da je možda dosegnuto dno, i da možda ima potencijala za rast u drugoj polovici godine”, rekao je Sandeep Rao, analitičar pri Leverage Shares.

Tesla je u lipnju zabilježila prvi rast prodaje u Kini, za 0,8 posto, nakon osam mjeseci pada zaredom, što je znak da je Teslin osvježeni crossover SUV model Y privukao neke kupce, unatoč sve žešćoj konkurenciji jeftinijih kineskih proizvođača kao što su BYD ili novo ime na tržištu Xiaomi.

Prodaja je u lipnju također porasla i u Norveškoj (+54,0 posto), Španjolskoj (+60,7 posto) i Portugalu (+7,3 posto) jer se neki kupci okreću novom modelu Y. S druge strane, u Francuskoj, Švedskoj, Danskoj i Italiji Tesla je zabilježila šesti mjesec zaredom pada prodaje. U prvih pet mjeseci 2025., prodano je 701.089 novih baterijskih električnih automobila u EU, što odgovara 15,4 posto ukupnog tržišnog udjela. Tri od četiri najveća tržišta u EU – koja zajedno čine 62 posto svih registracija baterijskih električnih vozila – zabilježila su rast u Njemačkoj 43,2 posto a slijede Belgija s rastom od 26,7 posto te Nizozemska s rastom od 6,7 posto. Suprotno tome, Francuska je zabilježila smanjenje kupnje električnih vozila od 7,1 posto.

Jedan odgovor

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari