Krajem prošle godine cijena kave bila je na najvišoj razini u 40 godina, a od početka 2024. arabica je poskupila za 75 posto. Zato smo u prosincu o tome razgovarali s Atlantic Grupom, jednim od najpoznatijih proizvođača kave na području Adria regije čiji je jedini veliki konkurent hrvatski Franck, koji je, prema CompanyWallu, imao najveću dobit u toj djelatnosti u 2023.
“Uzroci tog povećanja cijena kod kave su vrlo kompleksni: od kombinacije lošeg uroda uzrokovanog nepovoljnim vremenskim prilikama, niskog stanja zaliha sirovina prenesenih iz prethodnog razdoblja, rastućih troškova rada, fluktuirajuće potražnje te geopolitičkih tenzija i ratova preko zastoja u dobavnim lancima sve do promjene navika potrošača u svijetu, prije svega na azijskom tržištu gdje se bilježi sve veća konzumacija kave što je dodatno utjecalo na to da potražnja premaši ponudu”, kazali su tada za Financije.hr iz Atlantic Grupe.
U 2023. Europska unija je uvezla 2,7 milijuna tona kave iz zemalja koje nisu članice EU-a, a vrijednost tog uvoza iznosila 10,6 milijardi eura. Većina te kave uvezena je iz Brazila, 921.900 tona ili 34 posto ukupnog uvoza izvan EU-a, i Vijetnama, 652.000 tona, ili 24 posto. U Europskoj uniji je pak proizvedeno više od 2,3 milijuna tona kave, bez kofeina ili pržene, prema podacima Eurostata, statističkog ureda EU-a.
Iz Atlantica su nam rekli da je cijena arabice drastično porasla zbog logističkih problema dopreme iz Brazila jer je isporuka kave kasnila od kraja 2023. godine. Kod robuste je pak izazov nedovoljna raspoloživost zbog nepovoljnih vremenskih uvjeta. Na dva najveća tržišta podrijetla, Vijetnamu i Indoneziji, zbog vremenskih uvjeta podbacila je berba.
Prema podacima agencije UN-a za hranu i poljoprivredu (FAO), na visoke troškove hrane u 2024. najviše su utjecale cijene kakaa, kave i čaja.
“Troškovi uvoza kakaa, kave i čaja povećat će se za 22,9 posto u 2024. i činit će više od polovine ukupnog povećanja prema vrijednosti”, izračunali su iz FAO-a.
Rast cijena kave utječe na prihode tvrtki u Hrvatskoj, ali i na njihove rashode. Prema podacima bonitetne kuće CompanyWall, prve tri tvrtke po dobiti u 2023. u djelatnosti prerade čaja i kave bile su Franck d.d., Julius Meinl Bonafanti d.o.o. i Rio-pak d.o.o.
Među njima, Franck je bilježio najveću dobit u iznosu od 2.839.727 eura, što je 964.961 eura manje nego u 2022. godini. Do pada dobiti došlo je zbog rasta rashoda, iako je tvrtka imala veće prihode u 2023. nego u 2022. godini.
Ukupni prihodi Francka u 2023. iznosili su 101.705.732 eura, dok su u 2022. iznosili 95.805.960 eura. Međutim, rashodi su iznosili 98.501.215 i bili su za 6.777.736 eura veći nego u 2022. godini. Franck zapošljava 470 ljudi, a prosječna bruto plaća po zaposlenom iznosi 2.060 eura.
“Franck je danas tržišni lider u kavi i čaju s uspješnicama poput Jubilarne kave, Classic, Bonus, Superiore, Stretto i 125 YEARS EDITION espressa, Franck Cappuccina i Franck čajeva s bogatim asortimanom od preko 30 vrsta različitih okusa vrhunske kvalitete. Uz glavne kategorije proizvoda, Franckov portfelj još uključuje napitke od cikorije i žitarica, začine, dodatke jelima i sastojke za kolače”, naveli su na svojoj internetskoj stranici.
Na drugom mjestu po dobiti u 2023., među tvrtkama u djelatnosti prerade čaja i kave, bila je tvrtka Julius Meinl Bonafanti. Ukupna dobit ove tvrtke iznosila je 2.698.944 eura i bila je za 682.420 eura veća nego u godini prije.
Ukupni prihodi iznosili su 23.065.741 euro, a rashodi 19.717.273 eura. Tvrtka ima 100 zaposlenika, a prosječna bruto plaća iznosi 2.286 eura, prema CompanyWallu.
Treće mjesto po dobiti u 2023. zauzela je tvrtka Rio-pak d.o.o., čija je dobit iznosila 719.231 eura i bila je znatno veća u odnosu na godinu prije kada je iznosila 270.247 eura. Prihodi tvrtke iznosili su 6.225.003 i bili su nešto manji nego u 2022. kada su iznosili 7.140.535 eura.
Smanjili su se i rashodi pa su tako u 2023. iznosili 5.347.829 eura, dok su u 2022. iznosili 6.810.944. Tvrtka ima 23 zaposlenika, a prosječna bruto plaća po zaposlenom iznosi 942,25 eura.
“Rio-pak, kao dugogodišnji proizvođač prehrambenih proizvoda nastao je 1991. godine. Sa sjedištem u Slavonskom Brodu, danas poslujemo u dva glavna segmenta: proizvodnja i pakiranje prehrambenih proizvoda te trgovina i prodaja proizvoda od granita”, naveli su na svojoj internetskoj stranici.
Na listi tvrtki u djelatnosti prerade čaja i kave našla se i tvrtka Mushroom Cups, ali tek na 37 mjestu po dobiti u 2023. godini. Ipak, ova tvrtka je posebna po tome što ne prodaje klasičnu kavu nego za svoj napitak koristi gljive.
“Okus kave je i dalje dominantan u kavi s gljivama. Premda su gljive u kavi prvi put završile igrom slučaja, iskustvo koje se izrodilo iz te slučajnosti dovelo je do nastanka Mushroom Cups”, rekao je za Financije.hr vlasnik tvrtke Stipe Režić, nekadašnji profesionalni košarkaš sa završenim Fakultetom elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje u Splitu.
Pročitajte još:
“Kombiniramo organsku instant kavu i ekstrakt gljiva. Da bi kava s gljivama bila ukusna i funkcionalna potrebno je ogromno znanje koje možeš steći samo metodom pokušaja i promašaja. Ulaganja su u početku bila velika – oko 200.000 eura, a problem je bio tim veći što nitko nije mogao garantirati da ćemo uspjeti napraviti funkcionalne formulacije. Na sreću tad nismo znali što nas sve čeka. Da smo znali vjerojatno bismo odustali”, dodao je.
Mushroom Cups proizvodi su osmišljeni, formulirani i izrađeni u Hrvatskoj od strane hrvatskih znanstvenika, a ekstrakti imaju znanstveno dokazano ljekovito djelovanje na ljudski organizam.
Ukupni prihodi ove tvrtke su u 2023. godini iznosili 285.785 eura i bili su za 190.450 eura veći nego u godini prije, prema podacima CompanyWalla.
2 Odgovora
Franckova kava mi je najgora od svih u Hrvatskoj, pogotovo espresso, ni približno nekadašnjoj kvaliteti.
Lavazza top