Ferrari predstavio električnu tehnologiju budućnosti, no dionice istovremeno pale zbog slabih prognoza prodaje

Ilustracija: Martin Katler / Unsplash

Ferrari je u četvrtak javno predstavio tehnologiju koja će biti ugrađena u njihov dugo iščekivani prvi električni model, nazvan Elettrica. Planiran za početak prodaje sljedeće godine, novi model bi trebao upotpuniti ponudu tog luksuznog talijanskog proizvođača postojećim hibridnim i benzinskim modelima.

Na strogo čuvanom medijskom događaju u Ferrarijevom sjedištu u Maranellu novinarima je prikazano podvozje Elettrice pripremljeno za serijsku proizvodnju – konstrukcija automobila, baterijski paket, te električni motor – ali bez kotača i karoserije. 

Dovršeni automobil, za kojeg se očekuje da će ga Ferrari predstaviti sljedeće godine na globalnoj premijeri, imat će oko 1.000 konjskih snaga i maksimalnu brzinu od 310 kilometara na sat – nešto manje od većine njihovih benzinskih modela – uz domet vožnje od najmanje 530 kilometara.

Tranzicija na električne modele posebno je teška za Ferrari, brend koji je ime i ugled izgradio na pažljivom dizajnu pogonskih motora i njihovom zvuku. Ferrari Elettrica će imati četvoro vrata i četiri sjedala, te posebno dizajniran zvučni sustav za pojačavanje stvarnih vibracija iz električnog pogonskog sklopa, kako bi se stvorio specifičan električni Ferrarijev zvuk, umjesto pristupa koji su usvojili neki drugi proizvođači, koji puštaju snimljeni zvuk pogonskog motora.

Otkrivanje unutarnjeg sklopa Ferrarijevog prvog električnog vozils predstavlja prekretnicu za cijelu automobilsku industriju koja se sve više muči s prelaskom s motora s unutarnjim izgaranjem na električne pogone. “Danas je povijesni dan za nas. Svi smo se naježili,” rekao je direktor Ferrarija Benedetto Vigna, dodavši da će električni automobil nadopuniti – a ne zamijeniti – postojeće modele. “Električna vozila su dodatak, a ne tranzicija.”

Kao i drugi brendovi automobila visokih performansi Ferrari je dosad bio vrlo oprezan oko elektrifikacije. U lipnju je stigla vijest da je Ferrari odlučio odgoditi planirani drugi električni model za 2028. godinu, zbog slabe potražnje. Njihov talijanski rival Lamborghini, koji je dio koncerna Volkswagen, također je pomaknuo svoj prvi električni model za 2029.

Njemački luksuzni proizvođač Porsche je s druge strane već debelo ušao u tržište električnih vozila modelima Taycan i Macan ali je sad zaglavio između prenatrpanog kineskog tržišta i kupaca na Zapadu koji još uvijek radije traže Porscheove glasne motore s unutarnjim izgaranjem. I Porsche je nedavno najavio odgode novih električnih modela, što je pogodilo dionice Volkswagena.

Ferrari planira do 2030. godine oko 20 posto svoje ponude modela zamijeniti električnim vozilima, vidi se iz najnovijeg poslovnog plana objavljenog u četvrtak. To je ispod cilja od 40 posto za 2030. kako su najavljivali prije tri godine.

Pixabay.com
Ilustracija, interijer Ferrarija
Foto: Pixabay.com

Ferrari je pod nešto manjim pritiskom u  usporedbi s drugim proizvođačima da počne s tranzicijom na električnu energiju prije nego što 2035. stupi na snagu zabrana Europske unije koja će okončati prodaju novih automobila na fosilna goriva, jer Ferrrari će moći i dalje nuditi modele s motorima na unutarnje izgaranje koji koriste skupa sintetička e-goriva koja si njihovi kupci mogu priuštiti.

Međutim, bogatiji kupci mlađe generacije, na koje Ferrari najviše cilja, žele kupovati električna vozila. “Ako razmislite o sljedećoj generaciji kupaca – da bi ostali relevantni, možda Ferrari zbog njih treba ponuditi električne modele koji bi bili vrhunac takve vrste vozila,” rekao je za Reuters bivši direktor britanskog Aston Martina Andy Palmer.

Ferrari Elettrica, za koju se očekuje da će koštati najmanje 500.000 eura, dolazi na tržište gotovo 20 godina nakon što je Ferrari 2009. počeo ugrađivati prve hibridne tehnologije u svoje bolide Formule 1. Ferrari je počeo komercijalno prodavati prve hibridne modele 2019. Čak 75 posto podvozja i karoserije Elettrice bit će izrađeni od recikliranog aluminija, a baterija je u potpunosti integrirana u pod, kako bi se smanjilo težište vozila, što bi trebalo poboljšati performanse, a podržavat će i brzo punjenje.

Stručnjaci iz autoindustrije kažu da je velik izazov za brendove kao što je Ferrari stvoriti model koji bi bio nešto više od premium električnog vozila visokih performansi, koji već imaju gotovo instantno ubrzanje. 

Primjerice, Tesla Roadster druge generacije, koji se najavljuje već godinama, bi trebao imati maksimalnu brzinu od 400 kilometara na sat i koštati između 200 i 250 tisuća dolara (170-216 tisuća eura). Ferrarijevi automobili, koji počinju cijenama od preko 200.000 eura, moraju ponuditi nešto više. “Ako Ferrari želi biti uspješan, mora ponuditi tržištu električno vozilo koje je više od samo električnog vozila. To nećete postići dobrim ubrzanjem, ili maksimalnom brzinom – jer to već možete naći u kineskom modelu BYD-ja koji košta 30.000 eura,” kaže Palmer.

Phil Dunne iz konzultantske tvrtke Grant Thornton Stax, kaže da potražnja još uvijek nije uhvatila korak s ponudom, ali da Ferrarijeva snaga leži u tome da može ponuditi svojoj velikoj bazi bogatih kupaca isto iskustvo i osjećaj vožnje kojeg danas danas nude automobili na fosilna goriva.

“Ako njihovi kupci danas žele biti ekološki osviješteni, mogu kupiti Teslu, ili mogunabaviti neki drugi EV. No, iako vam jedna Tesla može dati osjećaj sirove snage, to nema nikakve veze sa sjedenjem u Ferrariju,” kaže Dunne.

Unatoč glamuroznim najavama, u četvrtak su Ferrarijeve dionice pale za više od 16 posto, zbog zbog razočaranja na financijskim tržištima uslijed Ferrarijeve paralelne objave dugoročnih financijskih prognoza

Pad cijene dionica premašio je 13,5 milijardi eura ($15.67 milijardi) od Ferrarijeve tržišne kapitalizacije. U tom padu u samo jednom danu je izbrisano 16,5 milijardi eura Ferrarijeve tržišne kapitalizacije, nakon što su iz Maranella projicirali da će 2030. prihodi dosegnuti 9 milijardi eura – rast u odnosu na očekivanih 7,1 milijardi eura za 2025., ali manje ambiciozno nego što se mislilo.

“Mislim da ljudi očekuju višu gornju granicu naše prognoze – ali mislim da je važno da napravimo ono što obećajemo. Ne možemo se obvezati na nešto što ne možemo postići,” rekao je u četvrtak Vigna. 

Novi financijski ciljevi Ferrarija nisu ispunili tržišna očekivanja, pa su dionice kompanije uvrštene na milansku burzu do 15 sati po hrvatskom vremenu bila niže 13,5 posto u odnosu na srijedu, nakon što su u jednom trnutku bile 17 posto niže, na najnižu razinu od veljače 2024.

Ciljana struktura Ferrarijeve ponude do 2030. trebala bi se sastojati od 40 posto modela s motorima na unurarnje izgaranje, 40 posto hibrida, te samo 20 posto potpuno električnih vozila. Po ranijem planu iz 2022. omjeri su trebali biti 40 posto električnih vozila, 40 posto hibrida, i 20 posto benzinaca.

Iz Ferrarija najavljuju da žele ponuditi u prosjeku četiri nova modela godišnje između 2026. i 2030. godine, što bi im omogućilo da zadrže tempo koji će potaknuti zanimanje bogatih klijenata i povećati bazu kupaca. Sve strateški važne komponente za električna vozila, uključujući visokonaponske baterijske komplete, električne osovine i pretvarače, razvijaju i proizvode interno, u novom pogonu, tzv. “e-zgradi,” u Maranellu.

Tzv. aktivna baza Ferrarijevih klijenata porasla je u zadnje tri godine za oko 20 posto, na oko 90.000 kupaca. Kako bi se produbio odnos s kupcima, Ferrari najavljuje otvaranje centara za personalizaciju vozila u Tokiju i Los Angelesu 2027. godine. Ferrari također planira i stratešku ekspanziju lifestely brenda, a nove velike trgovine s brendiranim proizvodima najavljuju se za London i New York u 2026. godini.

2 Odgovora

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari