Europski zračni prijevoznici kritični oko održivog goriva, problem vidi i Croatia Airlines

https://www.zagreb-airport.hr/poslovni/press/galerija/eurowings-obnovio-izravne-letove-dusseldorf-zagreb-708/708
Zračna luka Zagreb, Foto: Zračna Luka Zagreb/arhiv

Nije moguće ispuniti europske zahtjeve zrakoplovnim prijevoznicima da do 2030. godine šest posto goriva kojega zrakoplovi koriste mora biti takozvano SAF ili održivo zrakoplovno gorivo, upozorili su čelnici nekolicine europskih zrakoplovnih tvrtki ističući kako je problem u cijeni i nedovoljnoj dostupnosti zelenoga goriva.

Ta tvrdnja je dosad najizravnija i najoštrija kritika upućena Europskoj komisiji i njezinom regulatornom pristupu održivosti te je pomalo zatekla europske dužnosnike.

SAF gorivo je bio-komponenta koja se proizvodi iz sirovina koje zadovoljavaju kriterije održivosti te se miješa s fosilnim avionskim gorivom.

Izvršni direktori tvrtki poput Ryanaira, Lufthanse ili prijevoznika Air France-KLM odmaknuli su se od zelene retorike koju su promicali proteklih godina.

“Trebamo strategiju za zrakoplovstvo u EU kako bi imali SAF po konkurentnim cijenama. Ako se ne djeluje sada, onda je jedino realistično rješenje odgoditi rokove za primjenu ciljeva”, smatra Luis Gallego, glavni izvršni direktor tvrtke IAG koja je vlasnik British Airwaysa.

Mišljenje čelnika zrakoplovnih prijevoznika podupire i Međunarodna udruga za zračni prijevoz (IATA) čiji je glavni direktor Willie Walsh rekao da se ne može pretvarati kako su ti ciljevi smisleni i ostvarivi.

“Nikad to nisu ni bili”, rekao je za Reuters.

Ipak, zasad predstavnici zrakoplovnih tvrtki nisu zaključili da je cilj zadan tom sektoru da se do 2050. godine ostvari nulta stopa emisija neostvariv.

SAF je tri do pet puta skuplji no uobičajeno zrakoplovno gorivo i čini tek 0,3 posto ukupne globalne opskrbe avionskim gorivom. Za europske prijevoznike regulativa kaže da ove godine moraju koristiti dva posto SAF-a u ukupnom miksu i da to treba do 2030. narasti na šest posto.

Najnovije izvješće globalne konzultantske tvrtke Boston Consulting Group navodi da zrakoplovne tvrtke i zračne luke ulažu tek jedan do tri posto prihoda ili proračunskih izdataka na SAF.

Čelnici zrakoplovnih prijevoznika poručuju da će nastaviti pritiskati Europsku komisiju da omogući više novaca za gradnju pogona za proizvodnju SAF-a jer će bez toga ciljevi morati biti pomaknuti.

Bruxelles se zasad ne osjeća previše pogođenim pritužbama prijevoznika.

“Smatramo da su sadašnji ciljevi oko SAF-a realistični i ostvarivi”, priopćila je Europska komisija u odgovoru na tvrdnje iz zrakoplovnih tvrtki.

Europski povjerenik za transport Apostolos Tzitzikostas rekao je ipak da će razgovarati sa čelnicima zrakoplovnog sektora.

Jedna od primjedbi europskim regulatorima je da bi trebali više uzeti u obzir globalne promjene oko narativa održivosti nakon dolaska Donalda Trumpa u Bijelu kuću.

Glavni izvršni direktor Ryanaira Michael O’Leary ističe da najveće naftne tvrtke smanjuju svoje programe za proizvodnju SAF-a.

Europski prijevoznici se žale i da im pravila nameću nepravedan trošak u odnosu na međunarodne prijevoznike koji ne moraju ispunjavati iste ciljeve i lete prema dalekim destinacijama.

Oni smatraju da, slično kao i u automobilskom sektoru, putničko zrakoplovstvo može imati koristi od određenog popuštanja u zahtjevima.

“Znamo svi da se počelo za Zelenim planom da bi se onda prešlo na Plan za čistu industriju. Mislim da trebamo i praktičniji plan za prilagodbu”, kazao je glavni izvršni direktor Lufthanse Carsten Spohr.

https://www.croatiaairlines.com/hr/mediji/galerija
Flota Croatia Airlinesa, Foto: Croatia Airlines/Šime Lungarov

U obveznike europske regulative, logično, spada i Croatia Airlines koji je u travnju prošle godine na nekoliko odabranih letova za zrakoplove Airbus 319 i Dash 8-Q400, u sklopu pilot projekta, prvi put koristio SAF gorivo.

Održivo gorivo bila je osigurala INA putem svog dobavljača.

Inače, svi dobavljači aviogoriva imaju obvezu osigurati isporuke SAF-a u sve zračne luke kapaciteta većeg od 800 tisuća putnika godišnje.

“Ono što je dodatno važno naglasiti jest da primjena SAF goriva ne traži nikakve izmjene unutar samog spremnika zrakoplova te se može koristiti u svim zrakoplovima Croatia Airlinesa čime je primjena ovog goriva jednostavna, dok istovremeno osigurava čišći i kvalitetniji zrak svim sugrađanima. Upotrebom  održivog goriva, u prosjeku životnog ciklusa goriva, smanjuje se razina emisija stakleničkih plinova za 60 do 80 posto”, objavila je tada Croatia Airlines.

U prosincu prošle godine predsjednik uprave hrvatskog nacionalnog zračnog prijevoznika Jasmin Bajić kazao je u intervjuu za dvomjesečnik IATA-e “Airlines” kako u priči oko goriva treba čuti i glas malih prijevoznika.

“Održivost je ključna. U 2018. godini primijenili smo sve ISO standarde za okoliš i energiju te postavili temelje za postizanje neto nulte razine ugljičnih emisija. No, znamo da postoji problem s obvezom o dva posto korištenja SAF-a i dostupnosti tog goriva. Za nas je taj problem još i veći. Ako su zbog toga zabrinuti veliki prijevoznici i velike zračne luke, zamislite koliki je to onda problem za male prijevoznike i male aerodrome”, ustvrdio je Bajić.

Kako je pojasnio, raširenost proizvodnje SAF-a u Europi nije jednaka raširenosti potražnje što proizvodi dodatne transportne troškove i ugljične emisije te može bitno smanjiti pozitivne učinke uporabe SAF-a.

“U Hrvatskoj nemamo proizvodnju tog goriva, pa ćemo ga morati dovoziti u Zagreb. Moramo također znati što se događa ako cijena goriva padne u kratkom roku što je jedna od mogućnosti. Kakav je onda poticaj da se proizvodi SAF? Moramo težiti održivosti, ali se moramo i suočiti sa stvarnošću i pogledati što je doista moguće postići”, poručio je Bajić.

4 Odgovora

  1. Mislim da je vrijeme za avione na struju. Samo treba ugraditi punjače po nebu.

    1. E bas tako! U potpunosti se slazen s Vasin komentaron…doslo je vrime novih inovacija!

  2. Europski zračni prijevoznici, uključujući Croatia Airlines, izrazili su zabrinutost zbog visokih troškova održivih goriva i nedostatka potrebne infrastrukture. Iako su u tijeku napori za razvoj ekološki prihvatljivijih goriva, sektor traži veće investicije i poticaje kako bi se omogućila efikasna tranzicija.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari