Europska unija odlučila je povećati carine na električna vozila kineske proizvodnje na čak 45,3 posto na kraju svoje najveće trgovinske istrage koja je podijelila Europu i potaknula odmazdu Pekinga.
Nešto više od godinu dana nakon pokretanja svoje antisubvencijske istrage, Europska komisija će postaviti dodatne carine u rasponu od 7,8 posto za Teslu do 35,3 posto za kineski SAIC, povrh standardnih EU carina od 10 posto na uvoz automobila. Dodatne carine su odobrene i objavljene u Službenom listu EU-a jučer, što znači da će stupiti na snagu danas.
Komisija, koja nadzire trgovinsku politiku EU-a, rekla je da su carine potrebne kako bi se suprotstavili nepravednim subvencijama, uključujući preferencijalno financiranje i bespovratna sredstva, kao i zemljište, baterije i sirovine po cijenama ispod tržišnih. Kaže da je rezervni proizvodni kapacitet Kine od tri milijuna električnih vozila godišnje dvostruko veći od tržišta EU. S obzirom na stopostotne carine u Sjedinjenim Državama i Kanadi, najočitiji izlaz za ta električna vozila je Europa.
“Kina se ne slaže s presudom niti je prihvaća. Također smo primijetili da je EU naznačila da će nastaviti pregovarati s Kinom o cjenovnim obvezama”, priopćilo je danas kinesko ministarstvo trgovine i dodalo da se Peking nada da će što prije pronaći rješenje prihvatljivo za obje strane kako bi se izbjegla eskalacija.
Kineska gospodarska komora pri EU izjavila je da je duboko razočarana protekcionističkim i arbitrarnim mjerama EU-a i da je obeshrabrena nedostatkom značajnog napretka u pregovorima za pronalaženje alternative carinama. Peking je ove godine pokrenuo vlastite istrage o uvozu rakije, mliječnih i svinjskih proizvoda iz EU-a, što je očita odmazda. Također je osporio privremene mjere EU-a u Svjetskoj trgovinskoj organizaciji.
Europski proizvođači automobila bore se s priljevom jeftinijih električnih vozila kineskih rivala. Komisija procjenjuje da je udio kineskih marki na tržištu EU-a porastao na osam posto, a u 2019. je bio ispod jedan posto, i da bi mogao doseći 15 posto u 2025. Kaže da su cijene obično za 20 posto niže od onih modela proizvedenih u EU.
Stav EU-a prema Pekingu očvrsnuo je u posljednjih pet godina. EU Kinu vidi kao potencijalnog partnera u nekim područjima, ali i kao konkurenta te sistemskog suparnika, ali članice EU-a nisu jedinstvene oko tarifa za električna vozila. Njemačka, najveće gospodarstvo u EU-u i veliki proizvođač automobila, usprotivila se carinama na glasovanju ovog mjeseca u kojem ih je podržalo 10 članica EU-a, pet je glasovalo protiv, a 12 je bilo suzdržano.
Njemačko ministarstvo gospodarstva priopćilo je da Berlin podržava tekuće pregovore EU-a s Kinom i nada se diplomatskom rješenju za ublažavanje trgovinskih napetosti uz zaštitu industrije EU-a, prenosi Reuters.
“Savezna vlada zalaže se za otvorena tržišta. Budući da Njemačka posebno, kao globalno međusobno povezana ekonomija, ovisi o tome”, dodao je glasnogovornik.
Njemački proizvođači automobila žestoko su kritizirali mjere EU-a, svjesni da bi ih moguće veće kineske uvozne carine na vozila s velikim motorima najviše pogodile. Nove mjere uvedene su u vrijeme kada tisuće njemačkih industrijskih radnika, uključujući proizvođače automobila, štrajkaju tražeći veće plaće, a Volkswagen će vjerojatno zatvoriti pogone na domaćem tlu po prvi put u svojoj povijesti dugoj 87 godina.
Mađarski premijer Viktor Orban rekao je da je EU krenula prema hladnom ekonomskom ratu s Kinom. Međutim, francuska automobilska udruga PFA pozdravila je carine, dodajući da podupire slobodnu trgovinu sve dok je poštena.
Pročitajte još:
Komisija je održala osam rundi tehničkih pregovora s Kinom kako bi pronašla alternativu carinama i rekla da se razgovori mogu nastaviti nakon što se carine nametnu. Dvije strane razmatraju moguće minimalne cijene za uvezene automobile i prošli tjedan su se složile održati daljnji krug pregovora, iako je Komisija rekla da postoje značajni problemi. Ostaje za vidjeti kakav će utjecaj carine imati na potrošačke cijene. Neki ih proizvođači mogu barem djelomično apsorbirati.
U prvih devet mjeseci 2024. kineski izvoz električnih vozila u EU smanjio se za sedam posto u odnosu na prethodnu godinu, ali je porastao za više od trećine u kolovozu i rujnu, uoči carina, pokazuju podaci Kineske udruge osobnih automobil.
Jedan odgovor
Kina pokušava uništiti konkurenciju svojim subvencijama i svojim tvrtkama osigurava povlašteni položaj u globalnom tržišnom natjecanju. Amerikanci su napravili dobar posao sa ogromnim carinama