EU i Kina nisu riješile spor oko električnih automobila, razgovori se nastavljaju

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Wang-_Dombrovskis_meeting_(2023).jpg
Wang Wentao i Valdis Dombrovskis, sastanak iz 2023. godine, Foto: Wikimedia Commons/Claudio Centonze

Pokušaj razgovora između Europske komisije i kineske vlade da riješe spor oko električnih vozila na baterije nije donio rezultate no obje strane su obećale intenzivirati pregovore. Bruxelles će kineskim proizvođačima automobila ponuditi novu priliku da odrede minimalne cijene za svoje proizvode.

“Obje su se strane složile intenzivirati napore u pronalaženju učinkovitog, provedivog rješenja, koje je u skladu s pravilima Svjetske trgovinske organizacije u slučaju električnih vozila na baterije, bez prejudiciranja istrage EU-a i njezinih rokova”, rekao je Valdis Dombrovskis, izvršni potpredsjednik Komisije zadužen za trgovinu, nakon sastanka s Wang Wentaoom, kineskim ministrom trgovine.

Tijekom susreta, Dombrovkis je branio prijedlog Komisije da je “temeljen isključivo na činjenicama i dokazima” i da je isključivo namijenjen “kompenzaciji” za državne subvencije, izjavio je glasnogovornik. Dombrovkis je kritizirao osvetničke istrage Pekinga o svinjetini, rakiji i mliječnim proizvodima kao “neopravdane” i pozvao da se “okončaju”.

Kinesko Ministarstvo trgovine ponovno je potvrdilo svoju spremnost da se postigne rješenje kroz “prijateljski dijalog i konzultacije”, ali je upozorilo na odmazdu za zaštitu domaćih tvrtki “ako EU inzistira na provedbi nerazumnih poreznih mjera“.

Najznačajniji razvoj događaja na sastanku u četvrtak je uzajamna predanost ponovnoj procjeni mogućnosti preuzimanja cijena, trgovinskog alata koji tvrtke mogu koristiti za povećanje cijena i kontrolu obujma svog izvoza kako bi izbjegle antisubvencijske carine.

Bruxelles je optužio Peking da na svoja električna vozila na baterije izdvaja velike subvencije kako bi umjetno smanjio njihovu maloprodajnu cijenu i potisnuo europske konkurente s unosnog tržišta. Nakon višemjesečne istrage, podsjeća Euronews, Komisija je otkrila da je javni novac raspoređen po cijelom opskrbnom lancu, stvarajući rizik od neodrživih ekonomskih gubitaka za industriju EU-a.

EU je tada predložila niz dodatnih uvoznih carina koje će se primjenjivati na ova vozila koja se proizvede u Kini, uključujući i one koje sklapaju zapadne tvrtke u Kini. Predložene carine, u rasponu od 7,8 do 35,3 posto, ovisno o marki i njihovoj razini suradnje s istragom, bit će povrh postojeće stope od deset posto.

Države članice moraju ratificirati carine glasovanjem koje bi se trebalo dogoditi prije studenog, a ako to učine, nove carinske stope će biti na snazi narednih pet godina.

Promjene u glasovanju unutar država članica EU?

Peking je od samog početka zauzeo antagonizirajuće stajalište u javnosti, nazivajući istragu Komisije “golim protekcionističkim činom” koji je “konstruirao i preuveličao takozvane subvencije”. Istovremeno je pokrenula i nekoliko istraga protiv osjetljivih europskih izvoznih proizvoda, poput svinjetine, rakije i mliječnih proizvoda.

Međutim, kineski dužnosnici nastojali su postići dogovorno rješenje spora i zaštititi domaće tvrtke od visokih carina.

Hina/Epa
Europski parlament, Strasbourg, Francuska, Foto: Hina/Epa/T.Suarez

Prošlog je tjedna Bruxelles odbacio cjenovnu obvezu koju su ponudile kineske tvrtke koje podliježu povećanim carinama, poput BYD-a, Geelyja i SAIC-a. Paralelno s pregovorima, Peking pojačava svoje napore lobiranja kako bi uvjerio određene zemlje članice da glasaju protiv carina i poremete plan Komisije.

Kvalificirana većina od 15 zemalja koje predstavljaju najmanje 65 posto stanovništva bloka treba se usprotiviti carinama kako bi se spriječilo njihovo stupanje na snagu.

Mađarska, koja planira privući kineska ulaganja, čvrsto je protiv mjera. Njemačka, pod pritiskom svoje najvažnije automobilske industrije, snažno se naginje tome da glasa protiv, navodi Euronews. Kinesko lobiranje postiglo je veliku pobjedu prošlog tjedna kada je španjolski premijer Pedro Sánchez javno pozvao Komisiju da “preispita” prijedlog.

Moramo preispitati svi mi, ne samo zemlje članice nego i Komisija, naš stav prema ovom pokretu. Kao što sam već rekao, ne treba nam još jedan rat, u ovom slučaju trgovinski rat. Moramo graditi mostove između Europske unije i Kine “, rekao je španjolski premijer u Šangaju, posljednjoj postaji svog službenog četverodnevnog posjeta Kini.

Primjedbe su iznenadile Bruxelles: do tada se smatralo da Španjolska podržava dodatne carine, nakon što je glasovala za njih tijekom neobvezujućih konzultacija u srpnju.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari