ELNAV.AI gradi sustav za brzo detektiranje naftnih mrlja u Jadranu

Elnav.AI
Hrvoje Mihovilović, Izvor: Elnav.AI

Pomorski promet ima golemi globalni značaj za prijevoz robe, ali ništa manje nije bitno ni korištenje pomorskih linija za prijevoz putnika, kako u nacionalnom tako i u međunarodnom prometu.

Svjedoci smo problema sa zagađenjem koji pogađa mora diljem svijeta, a jedan od uzroka je svakako onečišćenje koje dolazi s brodova ilegalnim ispuštanjem štetnih tvari. Stoga je rad na načinima na koji se bilo kakvo zagađenje može spriječiti ili minimizirati iznimno dragocjen.

U razgovoru s osnivačem i glavnim izvršnim direktorom start-up tvrtke ELNAV.AI Hrvojem Mihovilovićem htjeli smo doznati što zapravo u tom kontekstu sprema njezin tim.

Koliko već dugo postoji ELNAV.AI i što mu je fokus poslovanja? Koje proizvode ili usluge razvija?
ELNAV.AI d.o.o. formalno posluje od studenog 2023, a fokus nam je primjena umjetne inteligencije (AI) i pomorske robotike za sigurnost plovidbe i zaštitu mora. Razvijamo tri glavne linije.

To su HOM (Helm Order Monitor) ili sustav koji analizira zapovijedi kormilarenja i govor na mostu broda kako bi rano uočio stres, nesporazume i rizike povezane s ljudskim faktorom.

Zatim tu je Aware Mate kao ‘digitalni suputnik’ posadi za situacijsku svijest i sigurnosna upozorenja u realnom vremenu.

Treći je fokus projekt Sentinel, odnosno podvodni glajder s AI analitikom za rano otkrivanje onečišćenja i kontinuirani nadzor morskog okoliša.

Uslužno, radimo integracije, pilot‑implementacije i podatkovnu analitiku za brodare, luke i javne institucije.

Kako ste došli na ideju osnivanja tehnološkog start‑upa? Što je bio poticaj?
U pomorstvu je ljudski faktor i dalje presudan za sigurnost, ali alati koji se koriste za nadzor i upravljanje posadom nisu se bitno mijenjali desetljećima. Proveo sam više od 30 godina na moru i iz prve ruke doživio situacije u kojima pogrešno shvaćena zapovijed ili umor mogu dovesti do nesreće. S vremenom sam primijetio da je u pomorskoj industriji općenito manje inovacija nego u drugim sektorima i upravo tu sam vidio prostor za iskorak. Osnivanje ELNAV.AI bio je logičan korak da operativni AI i autonomne platforme pređu iz laboratorija u stvarne plovidbene uvjete.

Kakvo je dosadašnje iskustvo s financiranjem ideja i poslovanja?
Do sada smo se financirali kombinacijom bespovratnih sredstava europskih i nacionalnih institucija čime smo poduprli razvoj Helm Order Monitor i Aware Mate sustava. Osvojili smo i više međunarodnih inovacijskih nagrada, a dodatno smo privukli i privatnog investitora iz SAD-a što nam je dalo potvrdu da je naša vizija prepoznata i izvan Hrvatske.

Osim financijske potpore važan dio puta bile su i partnerske suradnje s istraživačkim institutima i industrijom, primjerice s institutom Fraunhofer i Axis Communications, kroz koje smo testirali i validirali tehnologiju u praksi.

Naš model rasta temelji se na postupnoj kombinaciji pilot projekata, daljnjeg sufinanciranja iz istraživačko-razvojnih programa te komercijalizacije kroz pretplatničke modele usluga. Time gradimo stabilnu osnovu za dugoročnu održivost i skaliranje poslovanja.

Elnav.AI
Uljne mrlje u Jadranu detektirane pomoću SAR satelitske snimke gdje je vidljivo da se protežu uz glavne brodske rute Izvor: Elnav.AI

U čemu se sastoji projekt oceanskog glajdera i zaštite mora od onečišćenja? Kako bi to funkcioniralo u praksi?
Project Sentinel je autonomni podvodni glajder koji u tišini i mjesecima može patrolirati prometnim brodskim rutama. Opremljen je senzorima za naftne ugljikovodike, mutnoću, kisik i druge pokazatelje, pa u stvarnom vremenu prepoznaje tragove ilegalnih ispuštanja otpadnih voda i ulja. Kad otkrije zagađenje, izranja i šalje lokaciju i podatke nadležnim službama. Cilj je jednostavan, a to je rano upozorenje i dokaz koji omogućuju brzu reakciju te stvaranje odvraćajućeg učinka jer brodovi više ne mogu računati na to da će ih prikriti noć ili udaljenost od obale.

Je li to financijski zahtjevan projekt i kako riješiti pitanje financiranja?
Da, riječ je o kapitalno zahtjevnom projektu jer uključuje razvoj podvodnih glajdera, integraciju senzora i višemjesečna testiranja na moru. Upravo zato smo ga prijavili na EIC Pathfinder program Europske komisije kroz konzorcij sa sveučilištem u Trstu, Institutom za oceanografiju i ribarstvo u Splitu te albanskim Institutom za geoznanosti.

Uz europske fondove, oslanjamo se i na industrijsku podršku grupe Alcen koja donosi iskustvo u razvoju i ispitivanju podvodnih platformi. Financijska konstrukcija kombinira EU fondove, industrijska partnerstva i javne naručitelje, a krajnjim korisnicima nudi uslugu monitoringa – podatke, alarme i izvještaje bez potrebe za velikim početnim ulaganjima.

Je li vam fokus na domaće ili i na inozemno tržište?
Na oba. Hrvatska je prirodan testni poligon. Kompaktan akvatorij i velika koncentracija luka omogućuju nam da brzo validiramo rješenja u stvarnim uvjetima. No, ciljana tržišta su globalna. To su brodarske kompanije, lučki sustavi i regulatorne institucije za upravljanje morem. Već smo u suradnji s europskim partnerima i paralelno razvijamo prodajne i servisne kanale za inozemstvo.

Radite li na još nekim razvojnim projektima? Kakav je smjer razvoja tvrtke?
Uz prije spomenute, paralelno radimo i na jednom projektu dvojne uporabe koji kombinira podvodne senzore i naprednu analitiku u sigurnosnom kontekstu. Zasad je još u ranoj fazi, pa o detaljima ne možemo govoriti. Naš smjer je jasan. Gradimo platformu za oceansko prikupljanje podataka i sigurnost u kojoj čovjek ostaje ključan u donošenju odluka, potpuno usklađenu s europskim zakonodavstvom o umjetnoj inteligenciji i Uredbom o zaštiti osobnih podataka GDPR) te s naglaskom na obradu podataka izravno na uređaju uz minimalno prikupljanje i transparentnost algoritama. Komercijalni cilj nam je razviti skalabilne SaaS (Software as a Service) i DaaS (Data as a service) usluge kroz međunarodna partnerstva.

Znači, želite zapravo uporabu umjetne inteligencije u pomorstu pri čemu će presudnu ulogu imati čovjek?
Za nas je ključno da se AI u pomorstvu koristi kao kopilot, a ne autopilot. Tehnologija može spajati podatke sa senzora, karata i okoliša, prepoznati obrasce i pravodobno upozoriti na rizike, ali konačne odluke uvijek moraju ostati u rukama časnika.

Zato rješenja gradimo zajedno s pomorcima tako da budu neupadljiva, objašnjiva i zaista korisna u svakodnevnom radu. Poseban naglasak stavljamo na zaštitu podataka i transparentne algoritme jer bez povjerenja posade nema ni uspješne primjene. Naš cilj je jednostavan, a to je manje incidenata, brža reakcija na onečišćenja i čišće, sigurnije more, od Jadrana prema svijetu.

Jedan odgovor

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari