Ekonomski i klimatski problemi dovode do pada interesa za putovanjima među mladim Europljanima

Ilustracija: Gianluca / Pixabay

Europski zračni prijevoznici u narednim tjednima trebali bi objaviti svoje rezultate poslovanja u prvom tromjesečju ove godine, iz kojih će se moći iščitati pokazatelji za predstojeću ljetnu sezonu putovanja, koja bi ove godine mogla biti slabija od očekivanja zbog sve veće bojazni da bi globalna gospodarska nesigurnost mogla smanjiti potražnju i ugroziti prihode.

U analizi objavljenoj u srijedu, Europska komisija za putovanja (ETC), sektorsko udruženje koje okuplja nacionalne turističke zajednice Europe, zaključuje se da Europljani ove godine planiraju manje ljetnih putovanja unutar cijelog kontinenta, a pad je posebice izražen u demografskoj skupini Gen Z, koja je danas između 20 i 30 godina starosti.

“Za europske avioprijevoznike najveći rizik su pad potražnje i prihoda, dok se pozitivan signal vidi u nižim cijenama goriva,” rekao je u svojem komentaru Ruairi Cullinane, analitičar u banci RBC. Ova godina mogla bi pružiti prvi znak potencijalnog usporavanja dosad stalno rastuće potražnje za putovanjima koja je eksplodirala u godinama nakon pandemije Covida i lockdownova širom kontinenta, što je tada i dovelo do snažnog povratka u pozitivu za veći dio cijelog sektora zračnog prijevoza.

No, kako globalna gospodarska nestabilnost uzrokovana carinskim prijetnjama američkog predsjednika Donalda Trumpa dovodi do sve veće bojazni od recesije u Europi, mnogi smatraju da bi zbog toga mogla biti smanjena i potrošnja Europljana na putovanja.

Analitičari kažu da unatoč riziku od mogućeg pada potražnje u kasnijim mjesecima, zasad nisu zabilježene brojke koje bi na to jasno upućivale.

Njemačka Lufthansa i francusko-nizozemski Air France-KLM objavljuju svoje izvještaje ovaj tjedan, a analitičari s kojima je razgovarao Reuters očekuju da će se ranije procjene zarade malo ublažiti, ponajprije zbog kasnijeg termina uskršnjih praznika ove godine, što znači da će se i ključno razdoblje za prihode u financijskoj godini pomaknuti malo kasnije.

Iako avioprijevoznici još uvijek ne vide jasne negativne pokazatelje, po najnovijim istraživanjima oko 10 posto manje Europljana iz Gen Z generacije planira putovati između travnja i rujna 2025. u odnosu na prošlu godinu, što se pripisuje njihovoj većoj osjetljivosti na rastuće troškove.

“U proteklih nekoliko godina Gen Z turisti su općenito bili puno oprezniji oko planiranja putovanja, i općenito su putovali manje od starijih generacija,” rekao je u izvješću Eduardo Santander, direktor ETC-a, dodavši da se primjećuje da je u porastu broj Europljana koji putuju radi određenih događaja, i pad tzv. leisure trips, putovanja na koja se ljudi odlučuju da bi uživali u određenoj destinaciji i tamo proveli slobodno vrijeme.

Ukupna planirana putovanja u ovogodišnjoj sezoni pala su za 3 posto za sve Europljane, pri čemu se za leisure putovanja očekuje pad od 8 posto u odnosu na 2024. godinu.

Irski Ryanair upozorio je da bi ove godine moglo doći do skromnog rasta cijena aviokarata ovog ljeta, ali da ipak vjerojatno neće uspjeti nadoknaditi gubitke od prošle godine, dok su iz grupacije Air France-KLM rekli da razmičljaju o rezanju cijena karata za tzv. ekonomsku klasu sjedala, kako bi se potaknula transatlantska putovanja. Konkretno, broj rezervacija Europljana za putovanja u SAD je u padu otkako je američki predsjednik Donald Trump stupio na dužnost u siječnju ove godine.

Analitičari s kojima je razgovarao Reuters kažu da još uvijek nisu previše zabrinuti za poslovne rezultate aviokompanija. Zračni prijevoznici i dalje održavaju umjeren rast kapaciteta, a potražnja je još uvijek “dovoljno velika” za bi održavanje razumne razine prihoda, kaže Stephen Furlong, analitičar iz kompanije Davy. Ipak, ulagači su “jako fokusirani” na moguće prelijevanje pada cijena karata, sa sjevernoameričkih ruta na unutareuropsko tržište, kaže Dudley Shanley, analitičar tvrtke Goodbody.

Ekstremni vremenski uvjeti i sve više ljetne temperature također potiču promjenu potrošačkih navika, pa je tako već zabilježen pad interesa od 8 posto u odnosu na prošlu godinu za destinacije na europskom Mediteranu. Ipak, Italija i Španjolska i dalje su neprikosnovene kao dva najpopularnija odredišta za Europljane.

Oko 28 posto europskih turista kaže da žele putovati u područja s blažom klimom, u pokušaju da izbjegnu vrele ljetne temperature, a interes za putovanjima u sjevernu, središnju i istočnu Europu ove godine je veći nego lani, pokazuje studija ETC-a.

“Budući da klimatske promjene utječu na odluke potrošača i obrasce ponašanja, turističke kompanije u toplijim područjima trebale bi promicati aktivnosti u zatvorenim prostorima tijekom toplijih dijelova dana i fokusirati svoje marketinške i prodajne planove na promoviranje klimatski blaže pred-sezone i post-sezone,” zaključuje se u tom istraživanju.

2 Odgovora

  1. Turistička industrija bi se trebala prilagoditi promjenama i ponuditi održivije oblike putovanja, umjesto da se oslanja isključivo na masovni turizam

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari