Dražen Oreščanin, NVision Ventures: Naša strategija je ulagati u startupe koji će kreirati nove kategorije proizvoda

Dražen Oreščanin, Monika Mikac i Dejan Ljuština, Foto: Privatna arhiva

Hrvatska startup scena odnedavno je bogatija za još jedan fond rizičnog kapitala. Isti nosi naziv NVision Ventures, a pokrenuli su ga Dražen Oreščanin, Monika Mikac i Dejan Ljuština. Kako je došlo do pokretanja fonda te kakvi će im startupi biti u fokusu u razgovoru za Financije.hr otkrio je Dražen Oreščanin s kojim smo popričali i o brojnim drugim temama, u rasponu od “pitcheva“ do umjetne inteligencije.

Za početak, kako je došlo do pokretanja NVision Ventures fonda, od koga je potekla inicijativa?

Dejan, Monika i ja se svi znamo već dosta dugo i surađivali smo na nekim projektima ranije. Ideja da se krene u VC fond se formirala kada je izašao CVCI-2 poziv krajem 2023. godine za financiranje VC fondova od strane EIF-a, gdje smo kreirali tim koji ima multidisciplinarna znanja jer dolazimo iz različitih područja, a također je dio naše prijave na natječaj bio i BIRD inkubator kao nositelj akceleratorskog programa koji je bio obvezna komponenta prijave. Cijeli proces prijave i odobrenja je trajao oko godinu i pol, a sada smo u procesu uspostavljanja i prvog zatvaranja fonda (first close).

Fokusirat ćete se, ako sam dobro shvatio, na Hrvatsku i Jugoistočnu Europu. Kakve startupe tražite, iz kojih područja?

NVision se fokusira na četiri vertikale – umjetnu inteligenciju, digitalna rješenja, mobilnost te zdravlje i dugovječnost. U ta četiri područja nas troje partnera imamo puno osobnog iskustva bilo kroz naše vlastite poduzetničke projekte, kroz BIRD inkubator ili kroz direktni savjetnički rad s nekim od najuspješnijih hrvatskih startupa u posljednjih nekoliko godina.

Čini mi se kako fondova rizičnog kapitala kod nas u posljednje vrijeme ima sve više. Što biste naveli kao glavne posebnosti NVision Venturesa u odnosu na druge fondove?

U odnosu na druge fondove imamo nekoliko razlika. Prva je svakako da u venture dijelu ciljamo jedan segment koji je na našem tržištu dosta slabo pokriven, a to su ulaganja u seriju A koja su po iznosima nešto veća nego ulaganja u pre-seed i seed runde. Ostali fondovi su primarno usmjereni na te ranije faze. Druga razlika je da imamo više regionalan pristup, gdje ćemo jedan dio sredstava investirati u hrvatske startupe, dok drugi dio sredstava planiramo uložiti u startupe iz Jugoistočne Europe, dakle od Slovenije pa do Grčke i Turske.

NVision Ventures je osnovan uz podršku Europskog investicijskog fonda. Koliko novca imate na raspolaganju za ulaganje?

CVCI-2 poziv je u budžetu imao 80 milijuna eura i taj iznos je razdijeljen između tri fonda. Također je novac koji je EIF uložio dijelom investiran u venture komponentu, a dijelom u akceleratorsku komponentu. Naravno, osim EIF-a, imamo i institucionalne ulagače poput mirovinskih fondova, te privatne ulagače. Ukupan iznos prikupljen od drugih ulagača u konačnici će vjerojatno biti i veći od dijela koji ulaže EIF. Konačan iznos koji ćemo imati na raspolaganju znat ćemo tek nakon takozvanog final closea, koji će biti 18 mjeseci nakon first closea i početka rada.

Tijekom korone pokrenuli ste BIRD Inkubator, također specijaliziran za umjetnu inteligenciju. Kakvu će BIRD imati ulogu u priči oko fonda?

NVision fond će imati dva dijela sredstava za ulaganje koji će biti razdvojeni po namjeni – veći dio će biti sredstva u venture dijelu, a manji u akceleratorskom. Iz venture dijela će se ulaganja raditi u startupe u zrelijim fazama (serija A) i iznosi će biti veći, a iz akceleratorskog će se ulagati u startupe u ranijim fazama (pre-seed i seed). Startupi koji su prošli program BIRD Incubatora će biti primarni fokus za ulaganja koja će dolaziti iz akceleratorskog odjela, tako da će BIRD imati vrlo bitnu ulogu u strategiji fonda i u ulaganjima iz akceleratorskog dijela.

Koje uvjete, da se tako izrazim, neki startup mora ispunjavati da biste poželjeli uložiti u njega?

Naša strategija je ulaganje u pobjednike, dakle u startupe koji će kreirati nove kategorije proizvoda i koji mogu biti globalno skalabilni. Imamo metodologiju valuacije koju smo pomno definirali, a naravno kod valuacije ćemo koristiti i alate umjetne inteligencije. U konačnici, naša odluka o ulaganju će najviše ovisiti o proizvodu određenog startupa, potencijalu tržišta i timu koji stoji iza projekta.

S druge strane, što što vas najviše smeta kod “pitcheva”, što bi bile najveće greške koje startupi rade na takvim natjecanjima?

Greška koju startupi najčešće rade je pristup “ja trebam toliko i toliko novaca za neki postotak vlasništva”. Imao sam prilike čuti pitcheve startupa koji su tražili investiciju na valuaciji koja je bile puno veća od njihovih prihoda ili koji uopće nisu imali prihoda. Startupi često ne shvaćaju da fondovi moraju gledati da na svoje ulaganje ostvare višestruke prinose, jer nam je to obveza prema našim ulagačima. Valuacija na kojoj fondovi ulažu mora biti realna i razumna kako bi ulaganje u konačnici bilo isplativo i startupu i fondu.

Umjetna inteligencija trenutno je najvažnija tema ne samo u tehnologiji, već i u poslovanju općenito. Kakva su Vaša razmišljanja o tome – hoće li nam AI doista uzimati poslove i dokad bi mogla trajati euforija oko umjetne inteligencije? Može li AI balon uskoro puknuti?

Kada bih znao odgovor na to pitanje, vjerojatno bih bio jedini na svijetu koji to zna. Neko općenito mišljenje analitičara s kojim se uglavnom slažem je da zaista postoji balon euforije i da AI mora prihodima opravdati velika ulaganja. Moguće je da će balon “puknuti”, no nakon toga će uslijediti oporavak koji će biti polaganiji od početnog rasta, ali na zdravijoj osnovi, vrlo slično kako je nekad bilo s dot.com balonom.

Završno, koji će biti prvi koraci NVision Venturesa, a što su neki dugoročniji planovi?

Prvi korak je svakako “first close” i početak rada i ulaganja u oba dijela, venture i akceleratorskom. Dugoročni planovi uključuju naravno uspješne “exite”, a također i podizanje drugih NVision fondova u budućnosti.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari