Dionice europskih proizvođača čelika u srijedu su skočile nakon što je Europska komisija iznijela prijedlog smanjenja bescarinskih uvoznih kvota za čelik, za gotovo pola, u sklopu šireg plana spašavanja održive proizvodnje čelika u Europskoj uniji.
“Tumačimo nove ideje EU o zaštiti domaće proizvodnje kao pozitivnu vijest za cijeli spektar proizvođača čelika u EU,” rekli su u komentaru analitičari iz J.P. Morgana, dodavši da očekuju da će smanjenje kvota imati pozitivne posljedice za cijene čelika u EU do 2026. godine.
Dionice europskih čeličana u srijedu su bile među najvećim dobitnicima na europskim burzama Europi u srijedu prijepodne – kompanije kao što su Aperam, ArcelorMittal, ThyssenKrupp i SSAB su sve rasle između 3,1 i 4,4 posto.
Zbog sve većeg uvoza i američkih carina na čelik europski proizvođači trenutno koriste samo 67 posto svojih tvorničkih kapaciteta. Nove mjere Komisije treble bi podići iskorištenost kapaciteta na 80 posto. “Ova najava bi potencijalno mogla biti najveća prekretnica od kada su kompanije bile prisiljene potrošiti milijarde dolara na dekarbonizaciju sektora, uz vrlo nejasne mogućnosti da od toga ostvare povrat,” istaknuli su analitičari Deutsche Bank.
Aperam je u srijedu priopćio kako pozdravlja nove mjere. Iz ArcelorMittala su u utorak rekli da prijedlog predstavlja “olakšanje.” ThyssenKrupp i proizvođač nehrđajućeg čelika Outokumpu također su izjavili u pisanim priopćenjima da pozdravljaju najave Komisije.
“Komisija je jasno prepoznala da su europska industrija čelika i s njom povezani lanci vrijednosti u ozbiljnoj opasnosti, ako ne bude učinkovite trgovinske zaštite,” rekao je Dennis Grimm iz ThyssenKruppa. Prema podacima njemačke sektorske udruge za čelik oko 5,5 milijuna radnih mjesta u Njemačkoj je izravno ili neizravno vezano za industriju čelika.
Po prijedlogu komisije količina uvoza na koji se ne plaća carina bi trebao pasti na 18,3 milijuna tona godišnje – ili 47 posto manje nego što je bez naknade uvezeno prošle godine. A za sve količine iznad te kvote Komisija želi uvesti 50 posto veću carinu.
No, europski proizvođači automobila, koji oko 90 posto čelika za vozila kupuju u Europskoj uniji, izražavaju zabrinutost zbog potencijalno inflatornog utjecaja uvoznih restrikcija, priopćila je u srijedu udruga proizvođača automobila ACEA.
Pročitajte još:
Najava je uzbunila i velike izvoznike – ministarstvo industrije Južne Koreje navelo je u priopćenju da bi takva mjera mogla značajno utjecati na korejsku industriju čelika, jer je tamošnjim proizvođačima EU drugo po veličini izvozno tržište.
Britanska udruga industrije čelika UK Steel također je upozorila da europsko smanjenje kvota ugrožava tisuće radnih mjesta u Velikoj Britaniji, budući da je EU glavno izvozno tržište za britanske čeličane – izvoz u EU vrijedi oko 3 milijarde funti godišnje, i na njega otpada oko 78 posto proizvodnje za izvoz.