Njemački globalni igrač za dostavu hrane Delivery Hero u petak je poručio da ostaju predani podržavanju svoje španjolske podružnice Glovo, iako istovremeno upozoravaju da bi troškovi socijalnih davanja za dostavljače i razne kazne za neplaćanje doprinosa mogle ugroziti opstanak Glova u Španjolskoj.
Španjolska je 2021. uvela zakonodavstvo o pravima tzv. platformskih radnika, kojim se propisalo da aplikacije za dostavu hrane moraju zaposliti svoje dostavljače i ponuditi im službene ugovore o zapošljavanju. Zbog nepoštivanja tih propisa između 2022. i 2023. Glovo se sučelio s novčanim kaznama, iako iz kompanije kažu da su ulagali žalbe i da su u nekim slučajevima pobijedili na sudu.
Delivery Hero, koji je u srpnju 2022. postao većinski vlasnik Glova, je krajem prošle godine sve svoje freelance dostavljače u Španjolskoj prebacio na status stalnih zaposlenika.
U priopćenju iz prosinca kompanija je rekla da je Glovo odlučio svim radnicima ponuditi ugovor “kako bi se okončale nove pravne neizvjesnosti” koje bi mogle dovesti do rasta potencijalnih izdataka za troškove koji bi iz toga mogli proizaći. Tada su rekli da je promjena statusa Glovovih dostavljača u Španjolskoj dovela do smanjenja prošlogodišnje zarade za 100 milijuna eura, što je pak gurnulo i dionice kompanije Delivery Hero prema dolje, za gotovo 10 posto.
“Naravno, postoje troškovi povezani s tim i s prethodnim modelom poslovanja, ali radimo na tome. Trenutno se nalazimo u dobrom financijskom položaju, što pokazuju naši rezultati za prvu polovicu godine, te smo i dalje predani radu aplikacije Glovo u Španjolskoj,” izjavio je u petak glasnogovornik tvrtke Delivery Hero, dodavši da Glovo, tj. španjolska podružnica kompanije, “ostvaruje velik napredak.”
U konsolidiranom izvješću o poslovanju objavljenom u četvrtak Delivery Hero, koji ima sjedište u Berlinu, je kazao je kako je Glovo sad izložen dodatnim troškovima i kaznama za neisplatu doprinosa za zaposlenike, i da su potencijalni troškovi vezani za zakašnjelu kategorizacije dostavljača između 562 i 923 milijuna eura, uglavnom u Španjolskoj.
“Ako se ovi rizici većim dijelom realiziraju, tako nastale troškove možda neće biti moguće zadovoljiti unutar same (Glovo) jedinice putem operativnih poslovnih aktivnosti, bez dodatne financijske potpore matične grupacije Delivery Hero,” navodi se u izvješću. Posljedično, nastavlja se u tekstu, postoji “značajna neizvjesnost” glede sposobnosti Glova u Španjolskoj da nastavi stabilno funkcionirati.
Prihodi grupacije u drugom kvartalu godine su bili nešto iznad očekivanja, te su, prilagođeni za inflaciju, rasli 27 posto godišnje, na 3,7 milijardi eura. U cijeloj prvoj polovici godine ta kompanija – koja posjeduje niz brendova u najmanje 60 zemalja širom svijeta – je ostvarila rast zarade prije oporezivanja (EBITDA) od 71 posto, dosegnuvši 411 milijun eura.
Iako su iz kompanije rekli da se poboljšava poslovanje u Južnoj Koreji, jednom od ključnih tržišta nakon akvizicije najveće korejske platforme za dostavu hrane Woowa 2021., prognoze za kalendarsku godinu su nešto smanjene, uslijed jačanja eura u odnosu na američki dolar i korejski won.
Pročitajte još:
U lipnju je Europska komisija izrekla kaznu za Delivery Hero i Glovo u iznosu od 329 milijuna eura, zbog kartelskog udruživanja i koordiniranog djelovanja na tržištu između 2018. i 2022., u periodu u kojem je Delivery Hero držao manjinski udio u Glovu.
Delivery Hero je prisutan u više od 70 država širom svijeta, od kojih se 16 nalazi u Europskom gospodarskom prostoru (EGP), dok je Glovo prisutan u više od 20 zemalja, od kojih se osam nalazi u EGP-u.