Dacia predstavila model za borbu protiv kineskog uvoza – električni Hipster će koštati samo 15.000 eura

Hipster Concept, mini električno vozilo koje je predstavila Dacia, na prezentaciji u mjestu Meudon kod Pariza, Francuska; 30. rujna 2025. Foto: Reuters/Gilles Guillaume

Renaultov jeftini brend Dacia u ponedjeljak je predstavio svoj prototip novog električnog mini automobila koji bi u prodaji trebao koštati manje od 15.000 eura, što bi potencijalno moglo ponuditi konkurentnu alternativu jeftinim kineskim električnim vozilima.

Hipster Concept, koji bi mogao ući u serijsku proizvodnju ako Europska unija odgovori na pozive nekih proizvođača i stvori novu kategoriju malih gradskih vozila, je vrlo malen – dugačak je tek tri metra, i teži manje od 800 kg. Za usporedbu, najkraći automobil na europskom tržištu je trenutno model T03 kineskog Leapmotora, koji je dulji od Hipstera za 62 cm.

Hipster je “koncept Dacijine odvažne vizije za lokalnu, priuštivu, svakodnevnu mobilnost,” rekla je predsjednica uprave Dacije Katrin Adt, koja je nedavno stigla u kompaniju iz njemačkog Mercedes-Benza. “Ako se pojavi mogućnost da on uđe u masovnu proizvodnju, mi smo spremni.”

Kockasti Hipster ima troje vrata, a maksimalna brzina bi mu trebala biti oko 90 km na sat, s dosegom jednog baterijskog punjenja od 150 km. Prema podacima iz Dacije, vlasnici automobila u prosjeku prijeđu manje od 40 kilometara dnevno, prosječnom brzinom od 56 kilometara na sat.

Dacia je također maksimalno pojednostavila dizajn Hipstera, kako bi srezala troškove proizvodnje: Hipster ima platnom presvučena sjedala, minimalnu količinu elektronike, ručno podizanje prozora, i vrpce za otvaranje vrata umjesto kvaka. Postoji mogućnost da se na tržištu ponudi u samo jednoj boji, vjerojatno u sivo-plavoj verziji u kojoj je i prototip.

Renault i Stellantis predvode kampanju usmjerenu na regulatore Europske unije za uvođenje nove kategorije malih automobila u EU, po uzoru na japanska Kei vozila, koji bi zbog manje veličine mogli imati manje zakonom propisane opreme – osobito onih koje se tiču sigurnosti – u odnosu na veće automobile.

Zagovornici te ideje kažu da bi automobili za gradsku ili prigradsku vožnju mogli biti sigurni i bez takve opreme, te da je to jedini način da se dramatično smanji njihova težina i proizvodne cijene.

Još u travnju Renault i Stellantis su počeli aktivnije zagovarati novu kategoriju vozila. Europski proizvođači su uglavnom odustali od malenih vozila jer ih smatraju neprofitabilnima – za što industrija krivi europsku regulativu koja koja vozila čini većim, težim i skupljim.

Predsjednik uprave Stellantisa John Elkann rekao je u lipnju da je Europi potrebna njena vlastita verzija japanskih Kei automobila – malih urbanih vozila ograničenih dimenzija i snage motora, za koja se zbog toga plaćaju niži troškovi poreza i osiguranja. U Japanu na takve automobile otpada oko 40 posto tržišta.

Iako mali automobili danas čine samo pet posto europskog tržišta – u osamdesetima su činili gotovo polovicu – iz industrije smatraju da bi se tržišni udio mogao opet povećati ako se ponude novi modeli. Po procjenama S&P Global prodaja u tom segmentu bi do 2030. mogla dosegnuti 600.000 komada godišnje, što je oko 20 posto više u odnosu na 2024.

Proizvođači, okupljeni u udrugu ACEA, lobiraju da se izmijeni sigurnosna regulativa GSR2, koja propisuje pravila za zračne jastuke, razne vrste senzora, koji se testiraju u sudarima u laboratorijskim uvjetima, i kažu da troškovi takvih pravila, uz druge propise o zagađenju i emisijama, u konačnici poskupljuju proizvodnju svakog novog vozila za 850-1.400 eura.

ACEA tvrdi da takve stvari nisu potrebne za male automobile kojima je jedina namjena gradska vožnja, i traži od Europske komisije da se zakonski uvede posebna kategorija nazvana MO, ili e-automobil, za mala električna vozila. Iz Komisije su u lipnju rekli da razmatraju tu ideju. Zasad je nejasno kada bi nova pravila mogla stupiti na snagu, ali Hipster je jedan od modela kojim se neki proizvođači žele za to pripremiti.

Iz Dacije procjenjuju da je prosječna cijena novih automobila između 2001. i 2020. porasla za 63 posto, te da europskim kupcima trebaju jeftiniji modeli. Međutim, ta nova kategorija automobila, o kojoj se trenutno pregovara sa zakonodavcima, vjerojatno će doći s nekim uvjetima.

“Propisi će vrlo vjerojatno tražiti da se ti modeli proizvode u Europi,” rekao je za Reuters David Durand, voditelj dizajna za brend Dacia. “Jer, također bismo trebali razviti i industrijski model koji bi išao zajedno s takvim modelima.”

Jedan odgovor

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari