BYD i ekipa više nisu strateška industrija

Wikimedia Commons
BYD, ilustracija, Foto: Wikimedia Commons

Kina je uklonila električna vozila sa svojeg državnog popisa strateških industrija u partijskoj petoljetki, tj. petogodišnjem planu ekonomskog razvoja za razdoblje od 2026. do 2030., izvijestio je Reuters u utorak. Radi se o prvom isključenju te industrije u posljednjih 15 godina, u trenutku kad se taj sektor bori s problemima zbog prekomjerne proizvodnje.

Tzv. “nova energetska vozila” (NEV) – kategorija koja se koristi u Kini za sve vrste električnih vozila, plug-in hibridne automobile, kao i one koji koriste gorive ćelije – su u prethodne tri petoljetke imala ulogu strateški važne industrije, u sklopu šireg cilja globalne konkurentnosti.

U tom razdoblju, i kineska središnja vlast u Pekingu i lokalne vlasti izdvojile su milijarde dolara subvencija, poticaja i olakšica, kako bi Kina zauzela vodeću poziciju na globalnom tržištu električnih vozila i lancu industrijske proizvodnje.

Međutim, 15. po redu petoljetka, koju je u utorak objavila državna tiskovna agencija Xinhua, daje veću prednost ulaganjima u kvantnu tehnologiju, bio-proizvodnji, proizvodnji energije iz vodika i nuklearnoj fuziji kao novim pokretačima gospodarskog rasta – dok su s popisa sasvim izostavljeni električni automobili.

Osobna vozila su u planu spomenuta samo pored stambenih zgrada, u dijelu u kojem kineska vlada poziva na ukidanje restrikcija na kupnju, kako bi se povećala domaća potrošnja. Cjelokupan petogodišnji plan, sa svim detaljima, bit će objavljen na zasjedanju parlamenta u ožujku.

Kina je tijekom godina postala najveće svjetsko tržište za automobile. Međutim, sektor je u posljednje vrijeme u velikim problemima zbog viška proizvodnih kapaciteta, dugotrajnog cjenovnog rata, i prekomjerne konkurencije.

U izjavi o novom petogodišnjem planu koju je Xinhua također prenijela u utorak, kineski predsjednik Xi Jinping ponovio je važnost da se izbjegne “žurba prema razvoju” i zbog toga ulaže u uvijek iste “nove produktivne sile.”

“Cilj nam je voditi sve zainteresirane strane prema usvajanju čvrstog, racionalnog i realističnog pristupa u svojem radu, i da se suzdrže od žurbe prema pokretanju novih inicijativa,” kazao je Xi.

Ranije ove godine Xi Jinping se retorički u svojim izjavama zapitao treba li doista svaka kineska pokrajina razvijati industrije kao što su umjetna inteligencija, podatkovni centri ili električna vozila, izvijestio je službeni list kineske Komunističke partije.

Nakon što je Peking 2009. pokrenuo veliku inicijativu za razvoj industrije električnih vozila, sve veći broj gradova koji se tradicionalno nisu doživljavali kao središta autoindustrije postali su centri za električna vozila, kao što su primjerice Hefei ili Xi’an. Takav brzi razvoj, u skladu s ambicijama Kine da postane vodeći svjetski centar inovacija, navelo je gotovo svaku lokalnu zajednicu da se bori za svoje mjesto pod suncem.

Danas Kinu obilježava prezasićeno domaće tržište na kojem posluju deseci brendova električnih vozila koji se svi natječu za oskudnu potrošnju kineskih kupaca. Duboko ukorijenjene deflacijske pritiske dodatno pogoršavaju nesigurnosti oko izvoza automobila na strana tržišta, u trenutku u kojem je Kina umiješana u trgovinske napetosti sa Zapadom.

Ove godine dužnosnici Komunistička partije raspravljaju o 15. petoljetki za predstojećih pet godina. Običaj je uveden 1953. godine, po uzoru na tadašnji Sovjetski Savez, i taj plan je i danas ključan dokument za određivanje gospodarskih smjernica i industrijskih prioriteta za budući razvoj zemlje.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari