Američke kompanije traže hitna rješenja za ‘troškove i kaos’ koje će donijeti Trumpove carine

Ilustracija: Bakhrom Tursunov / Pixabay

Čelnici američkih kompanija u industrijama koje uvelike ovise o uvozu čelika i aluminija užurbano rade na strategijama za hvatanje u koštac s većim troškovima nabavke nakon što je američki predsjednik Trump početkom tjedna uveo carinu od 25 posto na te ključne metale.

Brojne tvrtke, od Coca-Cole i Forda, pa sve do manjih tvrtki koje se bave aluminijem, aeronautikom i kućanskim uređajima, očekuju da će na njihovo poslovanje jako utjecati Tumpovi potezi, za koje je glavni direktor Forda Jim Farley već rekao da su američkom poslovanju do sada donijeli “mnogo troškova i mnogo kaosa.” Očekuje se kako će novi carinski režim, objavljen u ponedjeljak, stupiti na snagu sredinom ožujka.

Gotovo svakodnevne prijetnje nametima i carinama iz Bijele kuće unijele su nemir među uprave kompanija, ulagače, kao i potrošače, i potpuno je nejasno hoće li se od tih najava odustati, ili će se možda uvesti neka izuzeća za tvrtke koje to budu tražile od Trumpa.

“Ima toliko toga što uopće ne znamo. Ne znamo hoće li stupiti na snagu. Ne znamo hoće li biti bilo kakvih izuzetaka,” rekao je u utorak na predstavljanju poslovnih rezultata David Gitlin, predsjednik uprave kompanije Carrier Global, velikog američkog proizvođača klima uređaja i sustava za grijanje.

Brojne američke kompanije upozoravaju na štetne posljedice novog carinskog režima, pri čemu je mnogim proizvođačima teško planirati sljedeće korake. Stoga direktori moraju pribjegavati raznim strategijama – neki se okreću traženju novih dobavljača, dok drugi jednostavno misle trošak prenijeti na potrošače.

Iz Coca-Cole su, primjerice, najavili da bi se mogli više orijentirati na uvoz plastike za plastične boce, ako aluminijske limenke zbog Trumpovih nameta postanu skuplje. Proizvođač parfema Coty priopćo je kako će povećati zalihe robe u američkim skladištima, kao i da će povećati domaću proizvodnju u postrojenju u Sjevernoj Karolini. Dionice Cotya su u utorak porasle za 3,6 posto.

Autoindustrijski div Ford analizira mogućnosti gomilanja zaliha u Americi, prije nego što najavljena carina od 25 posto na uvoz svega iz Meksika i Kanade stupi na snagu. Trump je početkom mjeseca najavio takvu mjeru, no onda ju je odgodio do 1. ožujka. Sličnu mjeru je najavio i protiv Kolumbije, pa je od toga odustao nakon 12 sati.

Toby Gauld, direktor firme Optima Aero, kanadske tvrtke sa podružnicama u SAD-u i  Francuskoj koja trguje rabljenim dijelovima za helikoptere, rekao je kako je pauzirao kupovinu dijelova vrijednih pola milijuna dolara iz SAD-a zbog bojazni oko mogućih carina i trgovinskog rata, budući da zbog njih ta oprema možda neće biti rapoloživa oko osam mjeseci.

“Planiranje osam mjeseci unaprijed uključuje mnogo neizvjesnosti,” rekao je za Reuters.

Hina/Epa
Predsjednik SAD-a Donald Trump, Foto: Hina/Epa/J.L.Scalzo

Trumpove carine na baš sav aluminij i čelik koji pristiže u SAD znači da se kompanije neće moći ni okrenuti dobavljačima iz država s nižim carinskim pristojbama. Trump kaže da mu je cilj povećati domaću proizvodnju aluminija i čelika, industrija u kojima je nekoć SAD dominirao. 

Američka potražnja za aluminijem 2024. godine iznosila je 4,3 milijuna tona, a prema statističkim podacima uvezla je iz inozemstva 3,7 milijuna tona, ili 86 posto svojih potreba. Od toga velika većina uvoznog aluminija, gotovo 80 posto, pristiže iz susjedne Kanade.

Iz čikaške kompanije Century Aluminum, koja posluje s nekoliko američkih talionica aluminija, rekli su da snažno podupiru Trumpove carine. “Odlučni potezi predsjednika Trumpa zaštitit će nacionalnu sigurnost, i pomoći u izjednačavanju uvjeta poslovanja za američke radnike u industriji aluminija,” rekao je njihov direktor Jesse Gary. Dionice Century Aluminuma u utorak su skočile za 7 posto.

No, pojedine američke kompanije pozvale su Trumpa da razmotri dugoročni efekt carina na industriju metala.

“Potrebno je imati dugoročnu strategiju za povećanje količine aluminija iz domaće proizvodnje ako želimo biti samodostatni,” kaže Brian Hesse, direktor njujorške kompanije PerenniAL, koja se bavi distribucijom aluminijskih elemenata koji se koriste za proizvodnju automobilskih kotača, prozorskih okvira i drugih proizvoda. Hesse dodaje da će se svako povećanje cijena koje optereti nabavku aluminija naposljetku preliti na prosječne potrošače.

A potrošači su, čini se, toga i svjesni. Potrošačko raspoloženje je u veljači palo na najnižu razinu u posljednjih sedam mjeseci, dok su istovremeno povišena i očekivanja da će stope inflacije rasti, pokazuju podaci Sveučilišta Michigan.

Garry Douglas, predsjednik i direktor North Country Chamber of Commerce, gospodarske komore koja okuplja tvrtke iz američke države New York i kanadskog Quebeca, kaže da je zamjetno ubrzano gomilanje zaliha, na temelju razgovora s više od 40 proizvođača i skladišnih kompanija u posljednjih nekoliko tjedana.

Promet kontejnerskim brodovima također je dosegao rekordni volumen u siječnju, dok je cestovni teretni promet preko granica s Kanadom i Meksikom bio veći u prosincu 2024. godine u odnosu na prijašnja dva prosinca, 2023. i 2022. godine.

“Ne postoji mogućnost da se odjednom [uvoz] nadomjesti domaćim izvorima, osobito kad se radi o aluminiju, jer više od polovice te sirovine nam dolazi iz Quebeca,” kazao je Douglas.

2 Odgovora

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari