Trgovinski sukob sa SAD-om ostavlja vidljive posljedice na globalnom gospodarstvu, posebice na sektore turizma i zrakoplovstva, stoji u najnovijoj analizi kreditnog osiguranja Acredia, nastaloj u suradnji s Allianz Tradeom.
Nedavno uvedene američke carine dovode do pada potražnje za zračnim prometom, rasta operativnih troškova te uskih grla u proizvodnji zrakoplova, naveli su.
“Svjedočimo osjetljivoj lančanoj reakciji. Nove carine značajno poskupljuju cijene zrakoplova i njihovih dijelova, dok istovremeno politička neizvjesnost smanjuje interes za putovanja”, izjavio je Michael Kolb, član uprave Acredie.
Broj turista iz zapadne Europe koji su posjetili SAD u ožujku je pao je za 17 posto u odnosu na prethodnu godinu. Prema podacima Nacionalnog ureda za putovanja i turizam (NTTO), broj njemačkih putnika smanjen je za čak 28 posto, a španjolskih za 25.
Sjedinjene Američke Države tradicionalno su jedno od tri najvažnija odredišta u međunarodnom turizmu, ali i u zračnom prometu. Ovisnost o poslovanju s američkim tržištem stoga je izrazito visoka.
No, oslabljena potražnja sada je itekako vidljiva: prosječna popunjenost sjedala na transatlantskim letovima pala je s 84 na 78 posto od početka godine. Posebno je bolan udarac pad potražnje za dugolinijskim letovima prema SAD-u koji su za mnoge aviokompanije među najprofitabilnijima.
Dodatni problem svakako je i velika kriza koja je u posljednjih godinu dana potresala američkog proizvođača zrakoplova Boeing. Sredinom siječnja tako su objavili kako su prošle godine isporučili tek 348 zrakoplova, što je skoro dvostruko manje nego u 2023. kada ih je bilo 528.
Problemi s kvalitetom u proizvodnji, oštriji regulatorni nadzor, zastoji u dobavnim lancima i sedmotjedni štrajk nisu mogli nego usporiti proizvodnu traku. Nakon završetka štrajka 5. studenoga Boeing je oprezno počeo vraćati proizvodnju u normalu.
U prosincu je isporučeno 30 zrakoplova nakon 13 u studenome i 14 u listopadu. Brojka bruto narudžbi iznosila je 569 aviona.
“Izgledi za europske aviokompanije su, unatoč svim izazovima, relativno dobri. Zahvaljujući znatno nižim cijenama kerozina i stabilnijim maržama, za 2025. godinu očekujemo prosječan rast prihoda od otprilike 10 posto”, ističe Kolb.

Ipak, aviokompanije se suočavaju s problemima vezanim uz kapacitete i rast cijena zrakoplova. Potražnja za novim zrakoplovima na globalnoj razini ostaje visoka, dok proizvodnja i dalje trpi dugoročne posljedice pandemije.
Krajem 2024. godine globalna lista narudžbi dostigla je rekordnih 17.000 zrakoplova, a rokovi isporuke, osobito za kratke i duge relacije znatno su se produljili. Prema industrijskim prognozama, cijene zrakoplova mogle bi porasti i do 20 posto do 2030. godine.
“Nakon pandemijskog zastoja, zrakoplovna industrija se u posljednje vrijeme ponovno stabilizirala. No aktualna gospodarska kretanja naglo usporavaju taj oporavak“, objašnjava Kolb i dodaje kako poseban izazov za mnoge avioprijevoznike predstavljaju rast cijena zrakoplova i ograničeni proizvodni kapaciteti, što otežava ulaganja i strateško planiranje.
Pročitajte još:
“U gospodarski napetim vremenima još je važnije temeljiti poslovne odnose na pouzdanim informacijama. Tvrtkama se preporučuje da pravodobno provjere potencijalne partnere ili klijente. Kao vodeći osiguravatelj potraživanja, u tome pružamo podršku kroz pouzdanu procjenu kreditne sposobnosti, analize tržišta i jasnu procjenu ekonomskih rizika”, naglasio je.
11 Odgovora
Logično.
A normalno.
Birali ste Trumpa, ovo je posljedica….
Birali ste što ste birali, sada snosite posljedice.
Sta je slijedece…
Bas divno,pala potraznja za dugolinijskim letovima..
Nista cudno
Ocekivano
Sve će to doći na svoje malo su se zaletili sa pokazivanjem zubi
Očekivano
Ništa ne očekivano.