Američka autoindustrija na koljenima, Trumpove carine koštat će ih milijarde dolara

Foto: Jan Woitas/DPA

Ford Motor Co. obustavio je svoje financijske smjernice za cijelu godinu i rekao da će carine predsjednika Donalda Trumpa naštetiti profitu tvrtke, pridružujući se konkurentima pogođenim nestabilnom globalnom trgovinskom politikom.

Taj proizvođač automobila očekuje da će najavljene carine smanjiti prilagođenu dobit prije kamata i poreza za 2025. za oko 1,5 milijardi dolara, navodi se u izvješću o dobiti za prvo tromjesečje koje je ponovno nadmašilo očekivanja.

Prema Bloombergu, ukupni negativni utjecaj carina na tvrtku iznosit će oko 2,5 milijardi dolara, od čega se očekuje da će se milijarda dolara nadoknaditi pravnim radnjama poput korištenja takozvanog carinskog prijevoza za zaštitu dijelova od carina dok prelaze međunarodne granice.

Ford je naveo sedam faktora za povlačenje svoje ranije prognoze od čak 8,5 milijardi dolara prilagođene dobiti prije kamata i poreza (EBIT) ove godine, uključujući potencijalni “poremećaj opskrbnog lanca u cijeloj industriji” zbog Trumpovih carine i rizik da bi se one mogle dodatno povećati u budućnosti.

Dionice Forda pale su za 2,4 posto, i to nakon što je ove godine porasla oko 3,8 posto.

I ostali proizvođači automobila upozorili su da bi široke, trajne carine povećale troškove, naštetile radnim mjestima i potencijalno povećale cijene novih vozila koje se već približavaju prosjeku od 50.000 dolara na američkom tržištu.

Iz GM-a su, primjerice, upozorili da ove godine očekuje do pet milijardi dolara novih troškova kao posljedicu carina, uključujući otprilike dvije milijarde troškova na automobile koje proizvodi u Južnoj Koreji i izvozi u SAD.

Izvršni direktori kompanije izjavili su da sada očekuju porast cijena od otprilike jedan posto, umjesto pada kako se ranije predviđalo.

Druge automobilske tvrtke, uključujući Stellantis, proizvođača Jeepa, Fiata i Chryslera, također su povukle financijske prognoze za narednu godinu.

“Još uvijek smo izloženi krajnje neizvjesnim okolnostima”, pojasnio je glavni financijski direktor Stellantisa Doug Ostermann.

Situaciju dodatno komplicira činjenica da je gotovo polovina vozila prodanih u SAD-u prošle godine bila uvezena.

Porez na uvoz od 25 posto na motore, mjenjače i druge ključne autodijelove stupio je na snagu u SAD-u, povećavajući pritisak na industriju koja se pokušava snaći u nizu promjena politika.

Spomenuta carina dolazi samo nekoliko dana nakon što je Donald Trump ublažio tu mjeru kao odgovor na zabrinutost poslovne zajednice, ali je nije ukinuo.

Američki predsjednik istaknuo je kako je nova carina, zajedno s ranijim tarifama od 25 posto na uvoz automobila koje su uvedene prošlog mjeseca, namijenjena poticanju proizvođača automobila da više proizvodnje premjeste u SAD.

Međutim, analitičari smatraju da bi svako trenutno proširenje proizvodnje u SAD-u vjerojatno došlo nauštrb proizvodnje drugdje, zbog čega bi poslovni troškovi porasli, a time i cijene za potrošače.

Djelatnici američkog Centra za istraživanja autoindustrije (CAR) izračunali su da će carine od 25 posto na uvoz stranih automobila i dijelova uvedene početkom travnja povećati troškove domaće autoindustrije za oko 108 milijardi u 2025. godini

Već početkom ožujka udruga koja okuplja sve velike američke proizvođače automobila, uključujući General Motors, Ford, Toyotu, Volkswagen, Hyundai i Stellantis, upozorila je da će nove carine na uvoz iz Kanade i Meksika dovesti do rasta cijena od čak 25 posto.

Udar na američku autoindustriju nije uspjela izbjeći ni Tesla Trumpovog bliskog saveznika Elona Muska. Prodaja njihovih automobila zabilježila je veliki pad u prvom tromjesečju te je sada na najnižoj razini u posljednjih gotovo tri godine.

Dionice Tesle, koje su gotovo udvostručile svoju vrijednost nakon predsjedničkih izbora u nadi da će bliske veze Muska s Trumpom rezultirati politikama povoljnima za tvrtku, izgubile su 44 posto svoje vrijednosti od dosezanja rekordne razine u prosincu.

Uz smanjena ulaganja u nove modele i cjenovni rat s jeftinom domaćom konkurencijom u Kini, kompaniju ugrožava i negativna percepcija javnosti zbog Muskove povezanosti s američkim predsjednikom koja je posebno izražena u Europskoj uniji, gdje je prodaja u prva dva mjeseca 2025. gotovo prepolovljena.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari