Airbus u 2024. zabilježio rast prihoda ali i pad operativne dobiti, prognoziraju rast isporuka u 2025.

Airbus A380 Foto: Richard Eisenmenger / Pixabay

Europska zrakoplovna grupacija Airbus u svom izvješću o poslovanju objavljenom u četvrtak predviđa povećanje isporuka civilnim kupcima za 7 posto u 2025. u odnosu na prošlu godinu, na oko 820 aviona. Iz kompanije kažu i da su morali krenuti u nova zaduženja u iznosu od 300 milijuna eura za financiranje svojeg svemirskog programa, dok spora prodaja vojnog transportnog modela A400M ide sporije od očekivanja – što dovodi u pitanje njegovu dugoročnu održivost.

Istovremeno, navode da pred sobom vidi “kratkoročne” pritiske na proizvodnju, i odgodu razvoja novog teretnog modela aviona A350, koji bi mogao doći na tržište tek 2027.

Iz Airbusa kažu da su imali prilagođene operativne prihode u iznosu od 5,35 milijardi eura u 2024. godini, što je pad za 8 posto u odnosu na prethodnu godinu, i u skladu s očekivanjima analitičara. Ta brojka uključuje i 2,56 milijardi u četvrtom tromjesečju prošle godine, kad se tvrtka morala uhvatiti u koštac s problemima u lancu opskrbe, prenosi Reuters.

Godišnji prihodi porasli su za 6 posto, na 69,23 milijardi eura, od čega je 24,72 milijarde ostvareno u posljednjem kvartalu kalendarske godine. Te brojke su u skladu s očekivanjima, jer su analitičari koji prate zrakoplovnu industriju očekivali da dobit u posljednjem tromjesečju bude 2,6 milijardi eura, uz ukupne prihode od 24,68 milijardi, slijedi iz ankete koju je napravio Airbus.

Dionice Airbusa su u jutarnjoj trgovini u četvrtak pale za 3 posto, nakon što su u srijedu dosegnule povijesno rekordnu razinu. Analitičari ukazuju da bi jedan od razloga mogao biti i nešto slabija zarada prije kamata i poreza (EBIT), koju su smanjili gubici Airbusovog svemirskog programa.

Airbus je prošle godine isporučio 766 zrakoplova, u skladu s godišnjim ciljevima, no od kraja prošle godine suočava se s kašnjenjem u proizvodnji, dobrim dijelom zbog problema u lancu opskrbe. 

Direktor za proizvodnju, Christian Scherer, u listopadu je kao glavni problem naveo kašnjenje isporuka iz američko-francuskog dobavljača avionskih motora, CFM International, čiji motori se ugrađuju u najnaprednije i najprodavanije modele u Airbusovoj ponudi. I njihov najveći rival, američki Boeing, također je imao problema s opskrbnim lancem koji usporavaju njegov oporavak.

No, sad su problemi sa glavnim proizvođačem zrakoplovnih trupova, američkom kompanijom Spirit AeroSystems, koju je predsjednik uprave Airbusa Guillaume Faury naveo kao glavni razlog za usporavanje proizvodnje modela A350 i A220. No, smatra se da će srednjoročni proizvodni ciljevi ipak biti ostvareni.

Novi model teretnog aviona A350 odgađa se za oko godinu dana, i sad se očekuje da bi mogao debitirati tek u drugoj polovici 2027. U 2025. godini kompanija prognozira operativni prihod od oko 7 milijardi eura – ne računajući bilo kakve namete i carine koje bi nova američka vlada mogla uvesti. U tu brojku je uključena i predviđena integracija Spirit AeroSystemsa, što znači da su pregovori o akviziciji tvornica usko povezanih s Airbusom vrlo blizu dogovora.

Očekuje se da bi Airbus trebao preuzeti dvije tvornice Spirita u kojima se proizvode kompozitne strukture za modele A350 i A220, a razmišlja se i o preuzimanju njihove nešto manje tvornice dijelova u Škotskoj.Iz Airbusa su rekli da ta transakcija ne bi imala neki značajan efekt na operativne prihode, a da bi vrijednost transakcije mogla biti “srednje troznamenkast broj” u milijunima eura.  Airbus je 2024. završio s 4,46 milijardi eura gotovine, a za 2025. prognozira povećanje tog iznosa na 4,5 milijardi.

Dioničarime će se isplatiti godišnja dividenda od 2 eura po dionici, ili 11 posto više nego prošle godine, a uprava je najavila i isplatu posebne jednokratne dividende od 1 eura po dionici, kao što je bilo i prošle godine.

U svemirskom programu, najnovije zaduženje od 300 milijuna eura znači da je na njega već utučeno 2 milijarde eura. Poznavatelji industrije kažu da se radi o gubicima vezanima za projekt OneSat satelita. Ti gubici potiču spekulacije o stvaranju nove zajedničke kompanije u koju bi se izdvojio Airbusov satelitski program, zajedno s francusko-talijanskom grupacijom Thales Alenia Space – koji bi onda mogao biti konkurencija sustavu Starlink u vlasništvu Elona Muska.

Proizvodnja vojnog transportnog aviona A400M također je ubilježila gubitke od 121 milijun eura, a kao razlozi se navode kronična kašnjenja u proizvodnji, neke otkazane narudžbe, kao i slaba prodaja. Pogonjen najvećim turboprop motorima u bilo kojem zrakoplovu zapadne proizvodnje, A400M je došao na tržište 2003. kao europski teretni zrakoplov koji je trebao smanjiti ovisnost europskih vojski o velikim američkim teretnim avionima poput C-130 ili C-17.

Dosad je proizvedeno oko 150 komada A400M, a najveći naručitelji su vojne snage Njemačke, Francuske, Velike Britanije i Španjolske. Izvori iz industrije kažu da je broj narudžbi trenutno dovoljan da se proizvodnja održi još tri godine, no ako ne dođe do novih, u slučaju da europske vojne snage počnu više izdvajati za obranu, dugoročna budućnost tog modela je vrlo upitna.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari