Domaći start-up u području umjetne inteligencije (AI) Festina u vrlo je kratkom roku dobio potporu Microsofta kroz program Microsoft for Startups.
Prije otprilike tri mjeseca objavljeno je osnivanje tvrtke Festina u čijem su osnivanju sudjelovali sada glavni izvršni direktor i jedan od suvlasnika vodnjanskog Infobipa Robert Kutić, zatim Ivica Pravica koji je stručnjak s dugogodišnjim iskustvom u bankarskom i telekom sektoru i specijalist u skaliranju takozvanih ‘enterprise sustava’ te Martina Ćurić koja je glavna tehnološka direktorica.
U razgovoru s Martinom Ćurić htjeli smo doznati što to sprema i čime će se baviti Festina.
Ona je u svojoj poslovnoj karijeri, iako je tek navršila 35 godina, radila u Privrednoj Banci Zagreb, Ericssonu Nikoli Tesli, te Infobipu, da bi nakon toga odlučila samostalno nastaviti graditi karijeru.
“Ono što radi i čime će se Festina baviti drugačija je industrija od Infobipove”, kaže Martina Ćurić čiji je uzor u programiranju, a prije svega u novim tehnologijama i filozofiji koja iz njih proizlazi, jedan od najutjecajnijih svjetskih stručnjaka za AI Andrew Ng.
“Omogućio je milijunima ljudi da uče o AI-u bez obzira na mjesto življenja i financijske mogućnosti. Andrew Ng često naglašava da je AI nova električna energija. Otvoreno će reći i da oko AI postoje rizici, ali će ih rješavati odgovornim upravljanjem i ne panikom ili širenjem neistina. Iako je oko AI puno kritika, poput onih da troši enormne količine struje, činjenica je da ključne firme koje se time bave sve više počinju koristiti obnovljive izvore energije. Recimo, Sam Altman ulaže u obnovljive izvore energije koji će napajati buduću AI infrastrukturu”, napominje Ćurić.
Veliko priznanje vašoj tvrtki Festina je to da vas je Microsoft u vrlo kratkom roku podržao kroz program Microsoft for Startups. Što to zapravo znači, kakva je to konkretna podrška?
To je novi program Microsofta i jako smo ponosni što smo u tako kratkom roku prepoznati. Oni su pogledali naš proizvod, ostali su oduševljeni i kroz par tjedana su nas uzeli kao jednog od vodećih startupa u Europi. Prepoznali su naš potencijal. Zapravo, to je super zato što su nam dali osim novčane podrške mentorstvo i imamo pristup vodećim tehnologijama. Znači, kada izađe neki novi model mi smo prvi koji ga možemo testirati i isprobati i to nam daje prednost pred konkurencijom.
Kako je nastala i čime se bavi Festina?
Festina, samo ime govori, znači određeno ubrzanje. U samoj ideji naziv firme je povezan s brzom, usudila bih se reći ubrzanom primjenom umjetne inteligencije na probleme koji postoje u raznim firmama.
Nakon što su velike kompanije stvorile velike jezične modele (LLM-ove), sada je potreban niz inovativnih i visoko specijaliziranih rješenja. Prvi proizvod koji Festina adresira je Lexandro, platforma za digitalizaciju kompanija. Poanta je da smo kroz rad s klijentima shvatili dva važna momenta: da su tvrtke prekrcane dokumentima, procedurama i regulativom te da na to troše previše vremena. Pritom smo shvatili da je većina AI alata ili previše bazična te su kao nekakva igračka, ili su prekompleksni kao da su za developere, pa u svakodnevnom životu premalo pomažu ljudima koji u svemu tome nisu tehnički kapacitirani. Lexandro je pokrenut da radimo konkretne, domenski specifične AI agente koji su prvenstveno za pravne i procese usklađenosti, ali i za cijelu digitalizaciju poslovanja bilo koje i bilo kakve kompanije.
Do kuda ste stigli u razvoju vašega proizvoda? Koje su mu glavne odlike?
Danas imamo funkcionalan prototip Lexandra te ulazimo u ranu produkcijsku fazu. Radimo prve pilot projekte s klijentima. Lexandro je brz, efikasan, pouzdan, napravili smo sustav s posebnom tehnologijom kako bi naši agenti bili bez halucinacija. Za pravne slučajeve agenti moraju biti precizni i točni i ne smiju halucinirati. Glavne odlike su posebna analiza i obrada podataka naših klijenata, ovisno o industriji iz koje dolaze, zatim i velika baza zakona i sudskih odluka za više jurisdikcija što će omogućiti klijentima brži i kvalitetniji rad s tim podacima. Osim pravne pomoći Lexandro nudi i niz drugih usluga koje pomažu automatizirati svakodnevno poslovanje.

Što očekujete postići s vašim proizvodom? Kakva je vrsta klijenata i u kojim gospodarskim sektorima za njega najpogodnija?
Želimo smanjiti repetativne, dosadne poslove kako bi se korisnici Lexandra mogli fokusirati na kreativnije zadatke koji donose novu i veću vrijednost. Želimo poboljšati kvalitetu rada u kompanijama, smanjiti im troškove. I da, važno je naglasiti da zbog korištenja Lexandra nitko ne mora dobiti otkaz. Cilj je rasteretiti zaposlenike poslova koji su im uzimali puno vremena, a omogućiti im bavljenje kreativnijim i bitnijim poslovima. Idealni klijenti bit će nam odvjetnička društva, in-house pravni timovi u većim, srednjim i manjim kompanijama, kao i tvrtke koje imaju puno ugovora, regulativa i ponavljajućih procedura te javna uprava. Dugoročno, želimo da velike kompanije, uz svoje odvjetnike, koriste Lexandro kao standardni alat, a da mali poduzetnici i pojedinci preko Lexandra dobiju pristup osnovnoj pravnoj pomoći po značajno manjoj cijeni. U svakom slučaju, mislimo da se puno birokratskih stvari s Lexandrom može ubrzati.
Inače, s Lexandrom smo krenuli u pravno područje zato što je zakonodavstvo jako dobro definirano, imate zakone, u njima sve piše, sve je matematički definirano, a umjetna inteligencija voli kada je sve tako matematički i statistički. S druge strane pričali smo s jako puno klijenata, godinama smo u biznisu i slušali smo što klijentima treba. Upravo zato smo napravili platformu za koju se nadam da će biti korisna apsolutno svakoj firmi, neovisno o veličini i djelatnosti.
Jeste li za početak usmjereni na domaće tržište ili potencijalne korisnike odmah tražite i na međunarodnoj razini? Kako uopće namjeravate afirmirati proizvod i učiniti ga prepoznatljivim na tržištu?
Razmišljamo globalno, i to od prvog dana. Otpočetka razmišljamo o skaliranju, velikim brojevima. Naravno, bit ćemo prisutni i lokalno, u našem domaćem poslovnom okruženju. Trenutno postoji velika buka oko AI-a, no postojeća rješenja na tržištu nisu adekvatna za rješavanje problema kojima ćemo se mi baviti. Naša prednost je naša tehnologija koju ćemo ponuditi. Radimo platformu, specijalizirane agente, a napravili smo i vrhunsko tehničko rješenje s konkurentnom cijenom.
Kako procjenjujete potencijal domaćega tržišta kad je riječ o AI proizvodima? Nedavno se pojavila informacija da AI koristi tek 15 posto hrvatskih tvrtki? Vidite li to kao problem ili kao šansu?
Treba naglasiti da pravno usmjerena tehnološka industrija ludo raste. Događa se eksplozija, otvaraju se prilike, mnogi žele ući u to, no samo najbolji će pobijediti. A najbolji su oni koji su tehnološki najsnažniji i imaju najbolji pristup prema klijentima. Mi ćemo napraviti i jedno i drugo. Očito smo se u pravom trenutku našli na pravom mjestu s pravim rješenjem. No, neću reći da nam se sve poklopilo. Ne, mi smo, suprotno tome, ništa ne prepuštajući slučajnostima, svjesno, planski i ciljano sebe doveli u ovu poziciju. To znači da smo već u ovoj fazi u kontaktu s velikim kompanijama, raznim uredima, agencijama, postoji veliki interes za ono što radimo i mnogi se već najavljuju kao skorašnji korisnici Lexandra. Činjenica da malo firmi koristi AI u ovom trenutku znači samo da nas očekuje veliko proširenje tržišta.
Kako rješavate pitanje sigurnosti AI platforme koju razvijate? Smatrate li da je u EU općenito, pa tako i u Hrvatskoj, regulativa u području AI-a nedovoljno fleksibilna u usporedbi sa SAD-om ili to ne vidite kao posebnu zapreku?
Sigurnost naše AI platforme temeljimo na nekoliko razina. Infrastrukturnu sigurnost daje Microsoftova cloud platforma koja zadovoljava najviše globalne standarde, uključujući ISO, SOC i niz strogo reguliranih industrijskih certifikata. Povrh toga, implementiramo vlastite sigurnosne protokole, enkripciju te strogu kontrolu pristupa kako bismo zaštitili svaki segment sustava. Podaci naših klijenata su u potpunosti sigurni i izolirani. Ne koristimo ih za treniranje jezičnih ili bilo kojih drugih modela, već su u potpunosti anonimizirani i obrađuju se isključivo u svrhu pružanja usluge klijentu. Time osiguravamo da poslovno osjetljive informacije nikad ne napuštaju okruženje klijenta niti se dijele s trećim stranama. Što se regulative tiče, EU ima stroži i detaljniji pristup od SAD-a što ponekad može usporiti implementaciju novih tehnologija i smanjiti inovativnost.
Pročitajte još:
Kako vidite razvoj tvrtke Festina u naredne 1-3 godine? Što vam je cilj postići i na što želite staviti fokus?
U idućih 12 mjeseci fokus nam je na globalnoj ekspanziji i jačanju prisutnosti na ključnim međunarodnim tržištima. Paralelno ćemo unaprjeđivati proizvod i širiti partnersku mrežu kako bismo ubrzali rast. U roku od tri godine cilj nam je etablirati se kao jedan od vodećih pružatelja rješenja ove vrste te postaviti prepoznatljive standarde u kvaliteti, sigurnosti i korisničkom iskustvu.
Kroz cijelo to razdoblje nastavit ćemo aktivno pratiti najnovije tehnologije, ulagati u razvoj i inovacije te ih brzo i odgovorno integrirati u naše proizvode. Na taj način osiguravamo da Festina ostane tehnološki ispred tržišta i dosljedno isporučuje vrijednost svojim korisnicima.









