Zrakoplovni holding IAG potvrdio interes za kupnju manjinskog udjela u portugalskom TAP-u

Ilustracija: Isaac Struna / Unsplash

Zrakoplovni holding International Airlines Group (IAG), koji u vlasništvu drži britanski British Airways, španjolsku Iberiju i irski Aer Lingus, podnio je službeni iskaz interesa za kupovinu manjinskog udjela u portugalskom nacionalnom prijevozniku TAP.

IAG je sad već treći veliki avioprijevoznik koji je službeno pokazao zanimanje za privatizaciju portugalske državne kompanije TAP, nakon što su interes iskazali i njegovi rivali Air France-KLM i njemačka Lufthansa.

Glasnogovornik IAG-a potvrdio je u petak da su iz tvrtke podnijeli izjavu o interesu portugalskoj državnoj holding kompaniji Parpublica, “u skladu s vladinim procesom djelomične privatizacije TAP-a,” dodavši da bi “trebalo razmotriti neke uvjete prodaje, prije nego što IAG predloži konkretnija ulaganja.”

Portugalska vlada je nakon dugo odgađanja u srpnju pokrenula privatizaciju TAP-a, u kojoj traži strateškog investitora za kupnju 44,9 posto dionica kompanije i od kojeg se očekuje da poveća njenu globalnu prisutnost i konkurentnost. Dodatnih 5 posto dionica bit će ponuđeno zaposlenicima TAP-a.

TAP je osnovan kao nacionalna kompanija Portugala 1945. godine. Između 1950-ih i 1970-ih je bio u privatnom vlasništvu, a onda je opet prešao u vlasništvo države. Danas TAP ima flotu od 94 Airbusa različitih modela i konfiguracija, i leti na preko 90 destinacija po cijelom svijetu.

Najatraktivnija imovina TAP-a su kompanijske veze s Brazilom, afričkim zemljama portugalskog govornog područja i SAD-a iz sjedišta kompanije u Lisabonu, koje vlada želi zadržati i proširiti.

“Vjerujemo da TAP ima značajan potencijal za rast unutar grupacije IAG. Naš decentralizirani model upravljanja omogućava nam jednu od vodećih profitnih marži u cijeloj avioindustriji, i u skladu je s ciljem portugalske vlade da zaštiti TAP,” navodi se u priopćenju IAG-a.

Jedna od kritika koju analitičari upućuju na račun kandidature IAG-a jest da je TAP-ovo lisabonsko sjedište vrlo blizu madridskoj bazi španjolske nacionalne kompanije Iberia, koja je također u vlasništvu IAG-a. Dugoročno bi to moglo značiti da bi IAG mogao preusmjeriti neke linije na kojima danas leti TAP iz Lisabona u Madrid, čime bi se smanjila važnost portugalskog glavnog grada kao velikog zrakoplovnog čvorišta.

Iz IAG-a odbacuju te kritike i kažu da njihovi dosadašnji rezultati pokazuju da ulažu u jačanje zrakoplovnih kompanija, “od čega koristi imaju klijenti, zaposlenici, lokalna gospodarstva, i dioničari.”

Portugalska vlada je u srpnju najavila prodaju manjinskog udjela, koju planiraju okončati unutar godinu dana. TAP je u pandemijskoj 2021. godini imao rekordni gubitak od 1,6 milijardi eura, nakon čega je uslijedilo veliko restrukturiranje, uz pomoć državne injekcije od 3,2 milijardi eura kapitala.

Posljednje tri godine TAP uspijeva ostvarivati dobit. Prošle godine kompanija je prevezla 16 milijuna putnika.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari