Nekoliko tisuća plovila i stotine čarter kompanija povod su da se Hrvatsku posljednjih desetak godina ističe kao nautičku velesilu. No, istražili smo kako je to utjecalo na cijene najma plovila kroz godine i koliko ovi podaci doista predstavljaju bonus za Hrvatsku i Hrvate.
Kompanija Sail Croatia još je 2022. objavila statističke podatke dobivene temeljem analize 9000 jahti, prema kojima 38 posto ukupnih svjetskih čarter rezervacija pripada upravo Hrvatskoj. Iste godine u deset najpopularnijih svjetskih marina bilo je sedam hrvatskih. Tvrtka Sail Croatia analizirala je i Google pretraživanja, te su ustanovili kako su fraze “jedrenje u Hrvatskoj” i “čarter jahte Hrvatska” (na engleskom jeziku) prosječno pretraživane oko 23.500 puta mjesečno. Ovaj internetski interes za jedrenje u Hrvatskoj porastao je tada 124 posto u usporedbi s prethodnom godinom.
Svi ovi podaci djeluju prilično obećavajuće za hrvatski turizam. Čak su se i vladajuće strukture znale pohvaliti s nekima od njih. Međutim, Neven Grubišić, vlasnik i direktor internetske agencije za buking brodova Yacht-rent iz Rijeke, iznio nam je neke zaključke prema kojima ove statistike zapravo predstavljaju štetu hrvatskom nautičkom turizmu.
Prije svega, ističe nam kako su navedeni podaci dobiveni temeljem analize dvaju centralnih buking sistema, ali i da oni ne uključuju sve čarter tvrtke u svijetu, iako to zapravo znatno ne mijenja statistiku. Grubišić nam je iznio i posljednje podatke prema kojima Hrvatska ima 3.985 brodova, slijedi je Grčka s 2501 plovila, pa Italija s 1015, Turska sa 636, Španjolska s 363 broda, dok je na Karibima njih 651. Brojke za Hrvatsku i Grčku smatra realnima, dok po njegovu mišljenju ostale navedene zemlje ipak u stvarnosti imaju više plovila. Najvažnijim smatra osvrnuti se na cijene.

– No, to je prilično nezgodno. Primjerice, ne možemo analizirati cijene jahti, jer je nova motorna jahta koja uđe u ponudu znatno skuplja od ovih starijih i samo jedna takva jahta iznimno utječe na povećanje prosječne cijene, kamo li njih četiri ili pet. Stoga je puno pametnija analiza cijena po jedrilicama jer su one ipak prilično standardizirane, za razliku od jahti. I tu, također, ne gledamo cijenu po plovilu već gledamo cijenu po osobi – objašnjava nam Grubišić, te potom iznosi podatke o cijenama jedrilica po osobi u Hrvatskoj tijekom posljednje četiri godine. Godine 2022. prosječna tjedna cijena po osobi na vrhuncu sezone iznosila je 475 eura. Dogodine je rasla na 527 eura. Lani je iznosila 536 eura, da bi ove godine pala na 496 eura.
– Ova statistika zapravo odražava ono sto se već dogodilo na tržištu, a to je činjenica da je rast cijena bio minimalan. Nije prelazio deset posto. Gotovo da smo imali stagnaciju na prijelazu s 2023. na 2024. godinu. I sad zamislite da paralelno, tijekom posljednje četiri godine, uz pad cijena, imamo i pad popunjenosti, s 94 posto u srcu sezone 2022. godine, preko 79 i 75 posto iduće godine, do svega 65 posto popunjenosti 26. srpnja ove godine. Što to znači? To znači da su nam ljudi prestali dolaziti. A zašto? Zbog prenapućenosti. Ljudima više nije gušt ploviti u Hrvatskoj, kad su petnaesti u redu usidreni na plaži na kojoj su se odlučili okupati – zaključuje Grubišić.
Kao dodatan problem iznosi i činjenicu što su čarter tvrtke ujedno i zastupnik za nova plovila temeljem čega dobivaju znatne marže.
– A da bi nekoga nagovorili na investiciju, odmah mu nude da plovilo ostane kod njega u čarteru, te je to također dovelo do rasta ponude – objašnjava nam vlasnik Yacht-renta, buking agencije koja posluje već 23 godine, te u svojoj ponudi ima oko 10.000 plovila u cijelom svijetu.
Grubišić smatra kako su svi ovi aspekti doveli do toga da Hrvatska više nije luksuzna nautička meka.
Pročitajte još:
– Sami smo sebi pilili granu na kojoj smo sjedili. Mislili smo da su Grci zaostali za nama, ali naknadna pamet mi govori da je to ipak bila njihova smislena politika. Kod njih ipak nije došlo do tolikog zagušenja – zaključuje, skrećući pažnju i na činjenicu kako Grčka uz daleko veći teritorij ima svega devedesetak velikih marina, dok ih je u Hrvatskoj oko 60.
No, čini se kako sve ovo ipak još nije učinilo nautički turizam dostupnim hrvatskom standardu. Naime, u tvrtki Sail Croatia, koja u svojoj ponudi ima devedeset jahti i katamarana, kažu nam kako Hrvati čine iznimno malen postotak klijenata.
– Većina naših gostiju dolazi iz Australije, Ujedinjenog kraljevstva i SAD-a – kaže nam Jayde Cox iz Sail Croatia, tvrtke koja je, prema podacima CompanyWalla, 2024. godinu zaključila s prihodima većima od 3,3 milijuna eura.
AUTORICA: Helena Marušić Čović