Kineski proizvođači automobila postaju sve popularniji u Europi, a njihovi direktori naglašavaju da na tom kontinentu misle i trajno ostati, što naglašava nagli preokret situacije u kojem brendovi kao što su BYD i SAIC preuzimaju sve veći tržišni udio na tržištu na kojem su se nekada mučili s prodajom.
Na ovotjednom sajmu automobila IAA Mobility u Munchenu – najvećem događaju automobilske industrije u Europi – kineske kompanije, suočene s brutalnim cjenovnim ratom kod kuće koji im nagriza marže i dobit, sve su najavile optimistične planove za europsko tržište, na kojem još uvijek dominiraju lokalni brendovi kao što su Volkswagen ili Renault.
“Sve što radimo uvijek počinje s potrebama europskih korisnika,” rekao je predsjednik međunarodnog poslovanja kineske kompanije GAC, Wei Haigang. GAC je ove godine na sajmu predstavio svoj električni SUV model, Aion V, koji će ovog mjeseca početi s prodajom u Poljskoj, Portugalu i Finskoj. Hatchback verzija modela, Aion UT, doći će na europsko tržište sljedeće godine.
“To znači biti u Europi, za Europu”, dodaje Haigang, što uključuje i “ubrzanje koraka prema razvoju lokalizirane proizvodnje.”
Kineski luksuzni brend Hongqi i Chery – najveći kineski izvoznik automobila u proteklih 20 godina – ponavljali su iste takve fraze “u Europi, za Europu,” refren koji se stalno mogao čuti na njihovim događajima za medije, koji zrcali isti jezik kojeg su do nedavno koristili njemački proizvođači u Kini, najvećem svjetskom tržištu.
Njemački Volkswagen, koji se tamo vodi krilaticom “u Kini, za Kinu,” trenutno se tamo muči sa preokretom pada prodaje od 24 posto između 2020. i 2024. godine. Njegovi njemački rivali Mercedes-Benz i BMW također se bore sa slabijom prodajom.
U međuvremenu, kineski brendovi u Europi bilježe rast. Prema podacima analitičara iz JATO Dynamics kineski brendovi gotovo su udvostručili svoj tržišni udio na europskom tržištu u posljednjih godinu dana, na 4,8 posto, u razdoblju od siječnja do srpnja. McKinsey procjenjuje da bi u sljedećih desetak godina kineski proizvođači mogli narasti na tržišni udio kakvog danas drže japanski i korejski proizvođači, od 14 posto odnosno 9 posto.
Navala kineskih marki upućuje da se sprema žestoka borba za europsko tržište. Budući da su kineski proizvođači praktički isključeni iz SAD-a, to treće po veličini svjetsko tržište automobila ima veću važnost nego ikad prije u korporativnim planovima za daljnje širenje.
Ove godine se na minhenski autosajam vratio glavni kineski proizvođač BYD, ali tu je i cijela skupina novih kineskih tvrtki koje se po prvi put predstavljaju u Europi, kao što su GAC, Changan, Aito, ili Hongqi, koji se kreću tržištima izvan Kine jer na njihovom domaćem terenu tvrdoglavi rat cijenama i sve jeftinija električna vozila uništavaju dobit proizvođača.
“U Europi smo, i tu mislimo ostati,” rekla je druga osoba kompanije BYD, Stella Li, uz najavu da će tvornica BYD-ja koja se upravo gradi u Mađarskoj pokrenuti proizvodnju prije kraja ove godine.
Gotovo svaki medijski događaj kineskih proizvođača na minhenskom sajmu uključuje tvrdnje o njihovim europskim kvalifikacijama i posvećenosti Europi. “Koriste istu taktiku kao Nijemci u Kini,” kaže Tu Le, osnivač konzultantske kompanije Sino Auto Insights.
Potpredsjednik kompanije Xpeng, Brian Gu, naglasio je da taj proizvođač električnih vozila ovog tjedna otvara vlastiti centar za istraživanje i razvoj u Munchenu, što, kako on kaže, pokazuje da se Xpeng “doista fokusira na dugoročnu izgradnju za budućnost, s većim lokalnim ulaganjima.”
Za vrijeme video prezentacije na otvaranju tiskovne konferencije kompanije Hongqi, na kojoj je najavljen dolazak čak 15 njihovih modela na europsko tržište do 2028. godine, iz te tvrtke – inače podružnice državne kompanije FAW – ponovili su da su vozila te luksuzne kineske marke “izrađeni za Europu, posvećeni Europi.”
Na predstavljanju njihovog novog električnog vozila EHS5, globalni šef dizajna u FAW, Giles Taylor, naglasio je da Hongqi već sedam godina ima centar za istraživanje i razvoj u Europi koji se bavi “razvojem automobila prilagođenih europskom tržištu, i koji će doprijeti do europskih kupaca.”
Pročitajte još:
Međutim, Pedro Pacheco iz konzultantske tvrtke Gartner kaže da kineski proizvođači zasad rade male izmjene na postojećim kineskim modelima, kako bi zadovoljili ukus europskih kupaca.
U prošlosti, podsjeća Pacheco, prodaja japanske Toyote u Europi je išla slabo sve dok 1997. nije na tržište došao Yaris, maleni gradski automobil posebno dizajniran za europsko tržište.
Ako kineski proizvođači automobila žele veći rast u Europi, morat će slijediti takve primjere i ulagati u razvoj modela koji od početka imaju u vidu europske vozače. “Gdje ta diferencijacija koja bi odgovorila na ukuse europskih potrošača?” pita Pacheco. “To je ono što ovdje nedostaje.”
Jedan odgovor
Kineski proizvođači su u potpunosti promijenili odnos snaga na globalnom tržištu