Predsjednik Donald Trump potpisat će ovog tjedna novu uredbu o produljenju roka do kojeg kineskom vlasniku TikToka, kompaniji ByteDance, za prodaju te popularne aplikacije za kratke video sadržaje, priopćila je u utorak Bijela kuća.
Trump je početkom travnja već naložio jedno produljenje, koje je omogućilo TikToku da nastavi biti dostupan još 75 dana, nakon što je potencijalni dogovor o prodaji te aplikacije novim američkim vlasnicima pauziran.
“Predsjednik Trump ne želi da se TikTok ugasi. Ovo produljenje trajat će 90 dana, koje će vlada potrošiti na rad na dovršenju tog sporazuma, kako bi američki narod mogao nastaviti koristiti TikTok, znajući da su njihovi podaci sigurni,” stoji u priopćenju kojeg je potpisala glasnogovornica Bijele kuće Karoline Leavitt.
Trump je novinarima u utorak najavio novo produljenje roka za prodaju TikToka, dodavši da će kineski predsjednik Xi Jinping “u konačnici odobriti” sporazum o prodaji TikTokovog poslovanja u SAD-u.
Ovo je već treći put da Trump produljuje rok za prodaju TikToka – prvi put je to bilo 20. siječnja, prvog dana njegovog novog mandata, i to nakon što se TikTok nakratko ugasio zbog zabrane koju je ranije odobrio Kongres, i zatim potvrdio vrhovni sud SAD-a, stupila na snagu. Drugi put je bio u travnju, kada su dužnosnici Bijele kuće vjerovali da je sve spremno za prodaju TikToka novoj kompaniji s američkim vlasništvom – no dogovor se potom raspao jer se Kina povukla zbog Trumpove najave carina i trgovinskog rata s Kinom.
Ostaje nepoznato koliko još puta Trump može ili želi nastaviti s produljivanjem roka, dok njegova vlada nastavlja pokušavati dogovoriti prodaju TikToka, koji je još uvijek u vlasništvu kineske kompanije ByteDance. Trump se pridružio TikToku u lipnju prošle godine, i od tada je nagomilao oko 15 milijuna pratitelja. U izjavama je više puta upravo toj platformi pripisao svojeg uspjeh među mlađim biračima na izvorima krajem prošle godine.
Trump se u lipnju prošle godine pojavio na TikToku u snimkama sa događaja organizacije za ultimate fight UFC, samo dva dana nakon što je i formalno osvojio mjesto kandidata za izbore u studenom – iako je tadašnji predsjednik Biden u travnju potpisao zakone koji su doveli do zabrane te aplikacije, i unatoč činjenici da je i sam Trump pokušavao zabraniti tu platformu tijekom pred kraj svog prvog mandata.
U kolovozu 2020. Trump je potpisao izvršnu uredbu kojom je uveo sankcije za TikTok i drugu kinesku aplikaciju WeChat, navodeći kao razlog potencijalne prijetnje za nacionalnu sigurnost. Naredbom se zabranilo američkim kompanijama da posluju s te dvoje platforme, a istovremeno se praktički dao rok od 45 dana za prodaju TikToka američkim vlasnicima. U to vrijeme je Microsoft bio najozbiljniji kandidat za preuzimanje te platforme.
TikTok, u vlasništvu ByteDancea, i WeChat, u vlasništvu kineskog giganta Tencenta, već su neko vrijeme bili tema u američkom javnom prostoru, nakon što su i FBI i američki regulator za elektronske medije FCC upozoravali da postoji opasnost da obje platforme šalju korisničke podatke u Peking, i da njima onda može imati pristup kineska jednopartijska vlada. Druge kritike su bile da se te aplikacije koriste za praćenje kineskih disidenata u inozemstvu ili za širenje dezinformacija na Zapadu. ByteDance je uporno odbacivao te optužbe.
Rok za prodaju je kasnije bio osporavan i srušen na sudu, no za vrijeme vlade Trumpovog nasljednika Bidena kritike TikToka su se nastavile. U prosincu 2022. Bidenova vlada je zabranila TikTok na službenim uređajima. U travnju 2024. Biden je potpisao zakon kojim je ByteDance dobio rok od devet mjeseci za prodaju aplikacije, uz potencijalno produljenje od tri mjeseca, ako nakon devet mjeseci prodaja bude bila u toku.
Iste te godine, u jeku Republikanske kampanje za izbor stranačkog kandidata koji bi se suprotstavio Bidenu, većina kandidata je kritizirala TikTok – među njima je bio i Trump, koji je tada rekao da i dalje vjeruje da je TikTok sigurnosna prijetnja – ali da bi gašenje TikToka dalo veliku prednost rivalskom Facebooku, kojeg Trump krivi za svoj izborni poraz 2020. godine.
Po planu koji je bio pripremljen u travnju, TikTok, kojeg koristi oko 170 milijuna Amerikanaca, bi se izdvojio u posebnu kompaniju kojom bi upravljali američki investitori, i u kojoj bi ByteDance zadržao manje od 20 posto udjela. Iako se dogovor tada privodio kraju, po napisima agencije Reuters, cijela stvar se raspala kad je Trump najavio visoke carinske stope i objavio trgovinski rat sa Kinom.
Dogovor oko TikToka kritizirali su Demokratski senatori, koji tvrde da Trump nema ovlasti za produljenje roka kojeg je već izglasao Kongres za vrijeme Bidena, kao i da je upitna pravna utemeljenost takvog oblika prisilnog restrukturiranja kineske platforme. Druga velika prepreka jest što bi za prodaju odobrenje morala dati i kineska vlada – a u situaciji kad odnosi Pekinga i Washingtona osciliraju od otvorenog neprijateljstva do kompromisnih dogovora i privremenih primirja, teško je predvidjeti bi li Peking bio voljan pristati na takav aranžman.
Pročitajte još:
ByteDance nije u direktnom državnom vlasništvu – iz kompanije kažu da oko 60 posto udjela drže globalni institucionalni investitori i fondovi, oko 20 posto kineski osnivači, i oko 20 posto zaposlenici širom svijeta – među kojima je i njih oko 7.000 u SAD-u.
Po procjenama brojnih analitičara s početka godine, TikTok, u paketu s algoritmom koji je ključan razlog njegovog uspjeha, mogao bi vrijediti negdje između 100 i 200 milijardi dolara, dok bi platforma bez algoritma – dakle samo baza postojećih korisnika – mogla vrijediti oko 40-50 milijardi.
Po pisanju američkih medija, odvjetnici TikToka u više navrata su tvrdili da kineske vlasti nikad ne bi pristale na prelazak algoritma u tuđe ruke, a upitno je bi li takva prodaja i zadovoljila uvjete koje je postavio Kongres.