Kineski proizvođači električnih vozila predvođeni BYD-om pobijedili su Teslu u natjecanju za proizvodnju pristupačnih električnih vozila. Sada mnogi od tih istih konkurenata ulaze u traku za preticanje u globalnoj utrci za proizvodnju automobila koji sami voze.
BYD je ranije ove godine uzdrmao kinesku industriju pametnih električnih vozila nudeći besplatni paket pomoći vozaču pod nazivom „God’s Eye“ (Božje oko), čime je ponudio cjenovno povoljniju tehnologiju Teslinoj koja u Kini košta gotovo 9.000 američkih dolara.
„S God’s Eye opcijom, Teslina strategija počinje se raspadati“, rekao je Taylor Ogan, investitor u BYD sa sjedištem u Shenzhenu.
No, i druge kineske automobilske i tehnološke tvrtke nude pristupačna električna vozila s tehnologijom sličnom FSD-u za relativno malu cijenu. Kineski Leapmotor i Xpeng, na primjer, nude sustave sposobne za vožnju autocestom i gradom u vozilima od 20.000 dolara, navodi Reuters. Mnoštvo kineskih tvrtki „juri“ za istom tehnologijom, a industrija podržava kinesku vlada.
Troškovi BYD-ove opreme za pomoć pri vožnji daleko su niži od Teslinih, prema analizama koje su za Reuters provele tvrtke koje rastavljaju i analiziraju vozila za proizvođače automobila. Usporedbe, koje ranije nisu objavljene, pokazuju da su BYD-ovi troškovi nabave komponenti i izgradnje sustava s radarom i lidarom otprilike isti kao i Teslin FSD, koji nema takve senzore. To potkopava Teslin neobičan tehnološki pristup, koji ima za cilj uštedjeti troškove ukidanjem takvih senzora i oslanjanjem isključivo na kamere i umjetnu inteligenciju.
Kupci BYD-a mogu dobiti verziju God’s Eye tehnologiju usporedivu s FSD-om kao standardnu značajku u automobilima po cijeni od oko 30.000 dolara. Najjeftiniji Tesla opremljen FSD-om u Kini je Model 3 koji se prodaje za oko 41.500 dolara.

Prema analizi tvrtke A2MAC1, tvrtke za rastavljanje sa sjedištem u Parizu koja se bavi usporedbom komponenti, verzija God’s Eye srednje klase, najusporedivija s Teslinim FSD-om, radi na Nvidia računalnom čipu s podacima prikupljenim putem 12 kamera, pet radara, 12 ultrazvučnih senzora i jednog lidar senzora, po cijeni od 2.105 dolara. To je u usporedbi s 2.360 dolara za Teslin FSD, koji koristi kamere bez senzora i dva AI čipa, procjenjuje tvrtka.
Kamere, radarski i ultrazvučni senzori su 40 posto jeftiniji u Kini od usporedivih uređaja u Europi i Sjedinjenim Državama, procjenjuje A2MAC1. Lidar senzori koštaju oko 20 posto manje, kaže tvrtka.
„Troškovi senzora pali su jer je kineski procvat električnih vozila stvorio ekonomije razmjera. Žestoka konkurencija također je natjerala proizvođače automobila i dobavljače da prihvate niži profit na opremi za pomoć vozaču“, rekla je inženjerka A2MAC1 Elena Zhelondz.
„BYD-ova bruto marža od 22 posto vjerojatno će pasti jer predaje God’s Eye, ali će imati koristi od porasta prodaje vozila“, rekao je Chris McNally, voditelj globalnih istraživanja automobilske industrije i mobilnosti za savjetodavnu tvrtku Evercore.
Rastuća konkurencija kineskih igrača u segmentu pametnih električnih vozila jedan je od glavnih problema s kojima se suočava izvršni direktor Tesle Elon Musk nakon njegovog nestabilnog mandata kao savjetnik u Trumpovoj administraciji dok se ponovno usredotočuje na svoje poslovno carstvo – dok prodaja Teslinih vozila globalno pada. Uloge dodatno povećava izazov trenutka istine ovog mjeseca u Teslinoj matičnoj bazi u Austinu u Teksasu, gdje planira pokrenuti probni robotski taksi s deset ili 20 vozila nakon desetljeća Muskovih neispunjenih obećanja o isporuci autonomnih Tesla vozila.

Tesla nije odgovorila kada su kontaktirani za komentar o svojim kineskim konkurentima. Musk je prethodno opisao kineske automobilske tvrtke kao najkonkurentnije na svijetu.
Kineska konkurencija bila je jedan od čimbenika koji je prošle godine Teslino strateško odvratio od masovnog tržišta električnih vozila, kada je Reuters izvijestio da je kompanija uništila planove za izgradnju potpuno novog električnog vozila za koje se očekuje da će koštati 25.000 dolara. Musk je od tada Teslinu budućnost uložio u autonomne robotske taksije, nade za koje sada stoji velika većina vrijednosti dionica proizvođača automobila na burzi, koja iznosi otprilike bilijun dolara.
Tesla se sada suočava s istom oštrom konkurencijom u autonomiji vozila od strane mnogih istih kineskih proizvođača automobila koji potkopavaju njihove planove za pristupačna električna vozila. Izazovu dodatno otežavaju tehnološke tvrtke, uključujući kineskog diva pametnih telefona Huawei, koji isporučuje tehnologiju autonomne vožnje velikim kineskim proizvođačima automobila. Osim potpune autonomije, današnji sustavi pomoći vozaču nude ključnu konkurentsku prednost u Kini, najvećem svjetskom tržištu automobila, gdje prodaja Tesle pada usred dugotrajnog rata cijena među brojnim domaćim markama električnih vozila.
Teslu dodatno ograničavaju kineski propisi koji joj zabranjuju korištenje podataka prikupljenih Teslinim automobilima u Kini za obuku umjetne inteligencije koja je temelj FSD-a. Tesla je pregovarala s kineskim dužnosnicima, zasad bezuspješno, kako bi dobila dopuštenje za prijenos takvih podataka natrag u Sjedinjene Države na analizu.

Teslini konkurenti u Kini imaju koristi od subvencija i drugih oblika političke podrške Pekinga za naprednu tehnologiju potpomognute vožnje. Njihove prednosti također proizlaze iz još jednog posljedičnog faktora: nemilosrdne konkurencije pametnih električnih vozila koja je karakterizirala njihovu industriju tijekom proteklog desetljeća. Rezultirajući procvat električnih vozila stvorio je ekonomije razmjera i tendenciju industrije da se odrekne nekih profitnih marži kako bi brzo proširila tržišnu penetraciju novih tehnologija.
Stručnjaci kažu i da je Huawei još jedan značajan igrač u Kini na tržištu pametnih električnih vozila. Huawei posuđuje svoju tehnologiju i brendiranje pola tuceta proizvođača automobila, uključujući teškaše Chery, SAIC i Changan, a ima manje poznata partnerstva s više od desetak drugih proizvođača automobila, rekli su predstavnici Huaweija.
Huawei je izjavio i da je spreman proći kroz novi režim validacije koji razvijaju kineski regulatori kako bi certificirali takozvane sustave vožnje 3. razine, što znači da su dovoljno sposobni da vozačima omoguće da skrenu pogled osim ako ih sustav ne obavijesti da preuzmu kontrolu. Zeekr, luksuzna marka kineskog automobilskog diva Geelyja, također planira uskoro prodavati automobile sa sustavima 3. razine.
Pročitajte još:
Tesla još nije izdala takvu “nenadziranu” verziju FSD-a jer njegova tehnologija zahtijeva više obuke za rad bez vozačevih ruku na volanu i očiju na cesti.
Tesla planira ovog mjeseca u Austinu lansirati autonomne robotske taksije. Malo se zna o njihovim planovima. Tvrtka je izjavila da u početku namjerava postaviti između deset i 20 robotskih taksija bez vozača za naplatu karata u ograničenim geografskim područjima grada, koja Tesla nije javno identificirala.
4 Odgovora
Kinezi osvajaju svijet 2031 godine!
U problemima je Musk, a BYD stvarno izgleda i zvuči sve bolje i bolje
Tesla će biti mali igrač u budućnosti automobilske industrije
Kinezi su uvijek bili ispred svih s inovacijama