Car-sharing je sustav zajedničkog korištenja automobila pri kojem više korisnika ima pristup vozilima na kraće vrijeme – od nekoliko minuta do nekoliko dana. Vozilima se obično pristupa putem aplikacije ili kartice. Za razliku od klasičnog renta-cara, radi se o kratkotrajnoj i fleksibilnoj uporabi vozila, najčešće unutar grada, uz uključene troškove goriva, osiguranja i parkiranja.
Prvi je put ovaj koncept u povijesti zabilježen u Švicarskoj i to davne 1948. godine, kada je jedna tvrtka omogućila članovima zajedničko korištenje nekoliko automobila.
Prva car-sharing tvrtka, Mobility Cooperative, koja se često uzima kao početak modernog, održivog car-sharing pokreta osnovana je 1987. također u Švicarskoj a danas je i jedan od najvećih europskih operatera. Europa je danas najveće svjetsko tržište car-sharinga a procjenjuje se da u EU danas posluje više od 120.000 vozila u stacionarnim i free-floating flotama. Jedno vozilo u car-sharingu može zamijeniti četiri do deset privatnih automobila, smanjujući pritisak na parkirališta i emisije CO2.
Car-sharing ima dva modela: stacionarni (station-based), gdje vozila stoje na označenim punktovima te ih također vraćaš na označene punktove operatera ili free-floating, gdje vozilo koristiš u zoni i uzimaš ga/ostavljaš ga bilo gdje unutar nje.
Najjača tržišta u Europi su s Njemačka, Francuska, Italija, Nizozemska i Austrija. Od 2019. godine, ovim tržištima su se priključile i Slovenija i Hrvatska – ali s isključivo električnim vozilima, što ih čini pionirima nove generacije u car-sharingu.
Tvrtka Avant Car, koja u u Sloveniji i Hrvatskoj posluje od 2016. odnosno 2019. godine, u svojoj Avant 2 Go car-sharing ponudi ima više od 600 električnih vozila. Direktor tvrtke, Vladimir Markulin, pojašnjava za Financije.hr da je car-sharing prava alternativa vlastitom vozilu – koja funkcionira.

„Koncept car-sharinga prije svega mijenja pojam vlasništva, kojega ili zamijenjuje u potpunosti ili ga nadopunjuje. Značajan broj ljudi teško može zamisliti da u svom vlasništvu nema automobil. Mi smo postavili pitanje – čemu vlasništvo na vozilu, kada europski podaci pokazuju da građani EU u prosjeku koriste 55 minuta automobil od 24 sata. Posjedovanje vozila opterećuje i nosi za sobom velike troškove: obveze prema plaćanjima, obveze prema gubitku na vrijednosti vozila, parking, servisi, održavanja i slično. Prema proračunima, to je na razini EU između 350 do 650 eura mjesečno, ovisno o modelu i starosti vozila. U Hrvatskoj su 2023. vozila bila u prosjeku stara 13,3 godine. Zato je naš koncept da uzmete vozilo putem car-sharinga kada vam zatreba, vratite ga kada završite, a platite samo za ono vrijeme koliko ste ga i koristili vrlo praktično i ekonomično. Nemate nikakvu drugu obvezu prema vozilu. Proces je u potpunosti digitaliziran, nemate kontakt s poslovnicom, referentom, nema čekanja u redu. Rezerviranje, otključavanje i zaključavanje vozila, tj. početak i završetak korištenja vozila radite putem vašeg mobilnog uređaja, kao i samo plaćanje na kraju najma.Vi u aplikaciji vidite koje vam je vozilo dostupno na kojoj lokaciji, te jednostavno odaberete vozilo, rezervirate ga i kad dođete na lokaciju – otključate, sjedate i vozite. 24 sata na dan, 365 dana, kad god je vama potrebno“, objašnjava Markulin.
Koncept car-sharinga u Hrvatskoj je započeo 2016 godine, kada ga je u modelu free-floatinga pokrenula tvrtka Urban Mobility, koja je akvizirana u Avant Car.
Avant car se sa svojom Avant 2 Go car sharing uslugom svjesno opredijelio za električna vozila što je ovu tvrtku i na globalnoj sceni učinilo različitom od drugih na tržištu.
„Osim što smo otvorili koncept car-sharinga, gdje rušimo onaj tvrdi mindset da ne morate imati u svom vlasništvu vozilo ili dodatno vozilo, koje se samo povremeno koristi, sad rušimo i mindset gdje vam više ne treba ni benzinska crpka. Avant 2 Go car-sharing s električnim vozilima je izlazak iz klasične zone komfora na više načina. Električna vozila su još uvijek neka vrsta „nepoznanice“, vijek trajanja baterije, punjenje, pražnjenje – sve su to nova pitanja za vozače. Naš model je drugačiji, Avant 2 Go je fleksibilan, zelen i održiv. U velikim gradovima poput npr. Municha, car-sharing kao koncept je povećao i korištenje javnog prijevoza jer prosječan korisnik car-sharinga u većini slučajeva nema svoje vozilo te kombinira car sharing i javni prijevoz te tako optimizira prijevoz u globalu“, ističe direktor tvrtke Avant Car.

Fokus na Gradu Zagrebu
Avant 2 Go koristi stacionarni (sa fiksnim lokacijama) model car-sharinga.
„Mi smo postavili station based model, što znači da su lokacije za preuzimanje i vraćanje vozila fiksne, te ih korisnici tako i preuzimaju i vraćaju na našim, ali ne nužno i fizički istim lokacijama. To znači da auto možete uzeti na jednoj od naših lokacija a vratiti na drugu, gdje je vama zgodnije, ovisno o vašim potrebama. Što je više lokacija, to je car sharing atraktivniji korisnicima. Tako vi danas, primjerice, uzmete auto na Savskoj Opatovini, idete u grad, ostavite ga na Kvaternikom trgu, zatvorite rezervaciju jer vam dalje auto ne treba. Platite samo za to korištenje vozila. Ne brinete o parkingu, što je jedan od najvećih benefita ovog modela. Nemate trošak plaćanja dok je auto na parkingu. Auto ste koristili za jednu vožnju i to je i njegov smisao. Kad vam auto ponovno zatreba, idete na lokaciju, uzimate vozilo, vjerojatno neko drugo, i idete dalje. Naravno, ako vam je potrebno isto vozilo kojim ste došli, onda ga ne odjavite. Dakle, vi birate i možete mijenjati tijekom najma premo svojim potrebama. Sve je digitalno“, kaže Vladimir Markulin za Financije.hr.
Avant2Go kao car-sharing model za sad funkcionira u Zagrebu i Dubrovniku, jednom od prometno najopterećenijih gradova u Hrvatskoj u vrijeme turističke sezone, a najveći benefit od njega imaju upravo Dubrovčani – jer im garantira parkirno mjesto u sezoni. Fokus poslovanja u narednih nekoliko godina će biti grad Zagreb.
„U Zagrebu smo za sada na 40 lokacija a plan je da imamo preko 200 lokacija te će to rezultirati većim brojem pristupačnih lokacija na kojim možete preuzeti i vratiti auto. Trenutačno imamo 60 do 70 vozila a naše je nastojanje da u narednih nekoliko godina našu flotu povećamo na 500 do 800 vozila u gradu. Naš je target i dodatnih 200 novih lokacija u narednim godinama“, kaže Markulin.
Tipični korisnici car-sharinga su u Hrvatskoj, prema podacima ove tvrtke – praktički – svi, iako su u početku vjerovali da će sam model biti interesantan najviše mladim osobama.

„U početku, očekivali smo da će model najviše koristiti mlađi ljudi, koji su digitalizirani, puni aplikacija, ali mi imamo i korisnika od 90 godina u Sloveniji. Dakle, pravila nema – korisnici su od 21 do 70 godina. Vožnja samog električnog automobila je jednaka vožnji klasičnog automatika, tako da ni tu nema nepoznanica. Puno je i poslovnih korisnika koji kao tvrtka imaju korporativni car-sharing za svoje zaposlenike. Oni, pak, često postanu i naši privatni korisnici. Omjer poslovnih i privatnih korisnika je 50:50. Turista za sada nemamo u nekom većem broju, jer naša usluga targetira trenutno više domaće tržište i lokalno stanovništvo, ističe Markulin za naš portal.
Podrška države ali i EU za ovaj tržišni model bila je od izuzetne važnosti jer, kako kaže direktor tvrtke Avant Car, potpore države i subvencije su značajne i dobro funkcioniraju.
„Subvencije smo uvijek koristili za nabavu električnih vozila i iako su u prethodnim periodima bile ograničene. Ipak, one su izuzetno velika stvar ka održivijem pristupu mobilnosti i to pozdravljamo. Država je potpore uredila na jako dobar način i zaista nam je nedostajalo što nismo imali poticaje prošle godine. Značit će nam i novi set poticaja za pravne osobe koji je najavljen za ovu godinu. Sama nabava i opredjeljenje da radimo s električnim vozilima je zahtijevnija, jer su električna vozila za sada skuplja u nabavi nego konvencionalna vozila, pa bi nam iz poduzetničkog aspekta naravno bilo drago da su poticaji, sukladno mogućnostima, uvijek dostupni. Nas je u koncept sa električnim vozilima vodilo isključivo opredjeljenje našeg vlasnika, koji vjeruje u tranziciju mobilnosti, u elektrifikaciju, u potpunu transformaciju i održivost. Svijet ide u tom smjeru, pa smo i mi željeli biti dio toga i društveno odgovorni – na vrijeme“, kaže Markulin.
Pročitajte još:
Infrastruktura u Hrvatskoj je trenutačno nekoliko koraka iza EU. No, u ovoj tvrtki vjeruju kako će se u narednom periodu i problem s infrastrukturom riješiti i pojednostaviti. Jer – tržište se promijenilo. Postali smo otvoreniji za koncept dijeljenja vozila, što prije nekoliko godina nije bio slučaj. Vlasništvo je imalo primat.
„Globalizacija i digitalizacija su donijele više informacija, više ideja, potrebu za postojanjem istih usluga kako u Berlinu, Parizu tako i u Zagrebu i sve nas to mijenja. Sve je češća i promjena u tvrtkama – i one prelaze na električna vozila. Svijest o održivom i očuvanju okoliša više nije apstrakcija. A car-sharing kao model je tu da ideju održivijeg svijeta podrži i pomogne svojim doprinosom u ostvarenju tog cilja“, kaže Vladimir Markulin.
2 Odgovora
Ne znam baš kako će ovo funkcionirati kod nas
Bit ce to zanimljivo za nas hrvate