Multinacionalni proizvođač automobila Stellantis zaustavio je razvoj svog programa za pomoć pri vožnji i autonomije 3. stupnja, uslijed velikih troškova, tehnoloških problema i bojazni da za to nema interesa među kupcima, izvijestio je u utorak Reuters.
Još u veljači ove godine iz Stellantisa su tvrdili da je njihov sustav, razvijen potpuno interno kao dio programa AutoDrive, spreman za ugradnju u vozila, i da predstavlja ključan dio njihove strategije za budućnost. Stellantis je tada tvrdio da će taj sustav, koji vozačima omogućava da pod određenim uvjetima ne moraju sjediti za volanom, omogućiti da umjesto toga gledaju filmove i čitaju e-mailove ili knjige.
Ipak, taj softver tzv. 3. razine (L3) nikada nije uveden u vozila. No, Stellantis nikad nije ni potvrdio da je otkazan. “U veljači 2025. prikazana je L3 tehnologija za kojom je trenutačno slaba potražnja na tržištu, tako da to nije ušlo u proizvodnju – no tehnologija je već dostupna i spremna za primjenu,” izjavio je glasnogovornik Stellantisa.
Međutim, Reuters doznaje iz tri izvora bliskih temi da je cijeli program pauziran, te da se uopće ne očekuje njegovo uvođenje. Na upite koliko je točno vremena i novca potrošeno na razvoj tog softvera Stellantis je odbio pružiti jasan odgovor, rekavši da će protekli rad na AutoDrive tehnologiji biti koristan za razvoj budućih, naprednijih, verzija softvera.
Bivši predsjednik uprave Stellantisa Carlos Tavares 2021. godine je iznio planove kompanije za AutoDrive, kazavši da je riječ o jednoj od tri temeljne tehnološke platforme koje će doći 2024. godine. “Softverska strategija jedan je od ključnih temelja za Stellantisovu cjelokupnu razvojnu strategiju,” kazao je Tavares.
Etablirani proizvođači automobila u posljednjih su nekoliko godina trošili milijarde na razvoj vozila fokusiranih na softver, koji bi se onda često mogao ažurirati nadogradnjama, poput pametnih telefona. Takve mogućnosti je prva uvela Tesla, da bi ih kasnije prihvatile i unaprijedile brojni kineski proizviđači električnih vozila.
No, brojni tradicionalni proizvođači koji pokušavaju napraviti zaokret prema tome nailaze na probleme, pritisnut stalno rastućim troškovima, nedostatkom talentiranih inženjera, te okoštale birokracije koja je prisutna u tim stoljetnim kompanijama.
Stellantis danas kaže da računa na aiMotive, tehnološki startup kojeg je kupio 2022. godine, za razvoj nove generacije softvera AutoDrive. No, iz kompanije su odbili reći kada bi taj program mogao bio spreman za tržište, te bi li uopće uključivao L3 mogućnosti.
AutoDrive je bio dio trodijelne tehnološke platforme koju je Stellantis nazvao STLA ABC, koja još uključuje i Stellantisov kabinski softverski sustav SmartCockpit, te električnu arhitekturu STLA Brain. Na tom sustavu se temelje sav softver i hardver, što onda omogućava da se vozila ažuriraju novim mogućnostima ili softverskim zakrpama.
Stellantis i Amazon su blisko surađivali na SmartCockpitu, no u svibnju je to partnerstvo okončano. Stellantis je nakon toga rekao da će sada za taj dio softvera koristiti sustav temeljen na Androidu.
Strateški pomak oko softvera AutoDrive, to jest odluka da ga se pauzira, najnoviji je znak da Stellantis ne ucpijeva realizirati svoje tehnološke ambicije. Stellantis se sad sve više okreće gotovim rješenjima od dobavljača za softver za kojeg su se do nedavno nadali da će se razvijati isključivo interno.
Iz kompanije danas otvoreno kažu da će svoje interne resurse usmjeriti na elemente “diferenciraju konačni proizvod” kod kupaca, dok će s druge strane raditi s odabranim dobavljačima na nabavci najbolje suvremene tehnologije po pristupačnim cijenama.
Ti strateški pomaci se sve češće događaju u cijeloj autoindustriji, jer proizvođači automobila radije biraju tehnologije koje treba slijediti umjesto da razvijaju vlastita rješenja, kaže Stuart Taylor, direktor za proizvode u softverskoj konzultantskoj kući Envorso.
“Mislim da sada vidimo promjenu tih odnosa,” kaže Taylor za proizvođače automobila i njihove dobavljače, dodavši da se veliki proizvođači mire s činjenicom da se ne mogu sami time baviti. Samostalan razvoj znači da proizvođači moraju apsorbirati početne troškove rada na softveru, a istovremeno plaćaju i cijenu neuspjeha. “To su velika ulaganja, za visok je rizik,” kaže Taylor, misleći pritom na napredne programe za pomoć pri vožnji (ADAS).
Pritisak za smanjenje troškova osobito se osjeća u Stellantisu, budući da upravo izlazi iz godine obilježene slabom prodajom. Nakon naglog odlaska Tavaresa prošle godine, njegov nasljednik Antonio Filosa planira novi smjer razvoja za kompaniju, i očekuje se da će početkom 2026. godine predočiti svoje planove.
Stellantisove dionice kojima se trguje na njujorškoj burzi izgubile su više od 40 posto vrijednosti u posljednjih 12 mjeseci. U ponedjeljak su na zatvaranju trgovanja imale dnevni pad od 2 posto.
Pročitajte još:
Sustavi za pomoć pri vožnji kao što je AutoDrive, koji u određenim situacijama automatski upravljaju vozilom i koriste kočnice, postali su fokus autoindustrije, jer žele napraviti proizvod od kojeg mogu ostvarivati prihod od pretplate. Stellantis je 2021. godine najavio da cilja ostvarivati prihode od 20 milijardi eura godišnje od softvera i pretplata, do kraja ovog desetljeća.
Tehnologija potpomognute vožnje također se gleda kao prethodnik kasnijih potpuno autonomnih vozila, tehnologije za koju analitičari kažu da bi potencijalno mogla otvoriti nova velika tržišta za taksi usluge, kao i za osobna autonomna vozila.
Jedan odgovor
Ljudi samo moraju pratiti cestu