Francusko-američki automobilski koncern Stellantis u utorak je objavio projekcije poslovanja za drugu polovicu godine, po kojima očekuje veće poteškoće u sljedećih šest mjeseci, što uključuje i efekte američkih carina u iznosu od 1,5 milijardi eura u 2025. godini.
Operativni prihodi u drugoj polovici godine će, nakon teških prvih šest mjeseci, biti u nižim jednoznamenkastim brojkama. Prognoze za drugu polovicu godinu temelje se na carinskim pravilima od utorka, a procjena ukupne štete za 2025. uključuje i 300 milijuna eura gubitaka koji su nastali u prvoj polovici godine.
Efekt carina u iznosu od 1,5 milijardi eura je na gornjem dijelu predviđenog raspona između 1,0 do 1,5 milijardi eura kojeg je Stellantis ponudio prošlog tjedna kada su iz kompanije objavili preliminarne podatke za prvu polovicu 2025.
Drugi problemi za Stellantis ove godine uključuju fluktuacije deviznog tečaja, veća kineska konkurencija, te potencijalne novčane kazne povezane s europskom regulativom o ugljičnim emisijama. Dionice Stellantisa su pale za 2,3 posto u jutarnjoj trgovini na milanskoj burzi, nakon ranijeg potonuća čak 4,8 posto.
Analitičari iz konzultantske kuće Jefferies kažu da su Stellantisove smjernice za drugo polugodište nejasne, s oskudnim detaljima, dok njihovi kolege iz Bernsteina kažu da je “nedostatak preciznosti potkopao vrijednost dionice.”
Stellantis predviđa veće neto prihode i poboljšanje novčanog toka u drugoj polovici godine, u odnosu na prvu, kada je spalio 3 milijarde eura gotovine. “Naš novi tim koji vodi kompaniju realistično sagledava izazove i nastavit će donositi teške odluke potrebne za povratak na profitabilni rast i značajno poboljšanje rezultata,” navodi se u priopćenju novog Stellantisovog predsjednika uprave Antonija Filosa.
Filoso je veteran Stellantisa, a imenovan je u svibnju, nakon što je bivši šef kompanije Carlos Tavares bio smijenjen u prosincu prošle godine. Njegova smjena je uslijedila nakon katastrofalnih rezultata za 2024. godine na ključnom američkom tržištu. Filosa, koji će globalno upravljati portfeljem od čak 15 različitih marki, mora revidirati asortiman te povratiti tržišni udio i povjerenje ulagača.
Stellantis je u travnju ove godine povukao smjernice po kojima je slijedio umjereni oporavak nakon pada dobiti 2024. godine, a kao razlog za povlačenje prognoza naveo je nesigurnost trgovinskog okruženja i neizvjesnost oko efekta američkih carina.
SAD i Europska unija sklopile su u nedjelju okvirni trgovinski sporazum kojim je uvedena uvozna carina SAD-a od 15 posto na većinu robe iz EU, što je upola manje od stope kojom je prijetio američki predsjednik Trump, te značajno niže od dosad primjenjivane stope od 27,5 posto na sva uvizna vozila.
Stellantis je, međutim, izložen carini od 27,5 posto koja se primjenjuje za robu iz Meksika i Kanade. Više od 40 posto od 1,2 milijuna vozila koje je Stellantis prodao prošle godine u SAD-u došlo je iz uvoza iz te dvije zemlje.
Pročitajte još:
U prvoj polovici godine, Stellantis – proizvođač marki kao što su Jeep, Fiat, Peugeot ili Ram – zabilježio je pad neto prihoda od 13 posto, na 74,3 milijarde eura, operativnu maržu od 0,7 posto i neto gubitak od 2,3 milijarde eura.
Neto prihodi u Sjevernoj Americi, na tradicionalno najvećem i najprofitabilnijem tržištu za Stellantis, iznosili su nešto više od 28 milijardi eura u prvoj polovici godine, što je manje od 29,2 milijarde eura ostvarenih u istom razdoblju u Europi.