Francusko-talijansko-američki automobilski div Stellantis i kineska kompanija za autonomnu vozačku tvrtku Pony.ai u petak su priopćili da su potpisali sporazum o zajedničkom razvoju i testiranju autonomnih vozila u Europi.
Partnerstvo će spojiti softver kojeg razvija Pony.ai za autonomnu vožnju sa Stellantisovom baterijsko-električnom platformom za kombije srednje veličine koja podržava 4. stupanj autonomije, tj. vožnju u kojoj nike potrebno da čovjek dira upravljač ili obraća pažnju na cestu.
Pony.ai, kompanija osnovana 2016. u Kini, danas nudi potpuno samovozne robotske taksije u nekim velikim kineskim gradovima, a europskim operacijama upravljat će preko svoje podružnice sa sjedištem u Luksemburgu.
Testiranje njihovog zajedničkog projekta će početi opremanjem modelom Peugeota e-Traveller u Luksemburgu, prije uvođenja u promet po europskim gradovima počevši od 2026. godine, a testiranje će se navodno fokusirati na sigurnost, učinkovitost i poštivanje prometnih propisa. Stellantis i Pony.ai će se isprva baviti lakim gospodarskim vozilima, segmentom u kojem Stellantis, kroz svoju podružnicu Pro One, ima vodeću poziciju na europskom tržištu.
Europsko tržište postaje novi fokus u širenju kompanija za autonomnu vožnju, jer je u kolovozu najavljena i suradnja američke aplikacije Lyft, najvećeg konkurenta Uberu u SAD-u, koja također u suradnji s kineskim gigantom Baiduom planira dolazak u europske gradove sljedeće godine.
Baidu, inače najpoznatiji po internetskoj tražilici, će time prvi put krenuti u europski sektor autonomnih taksi usluga. Partnerstvo Lyfta i Baidua bi se trebalo pokrenuti u Njemačkoj i Velikoj Britaniji, pod uvjetom da njihovo partnerstvo na vrijeme stekne sva potrebna regulatorna odobrenja.
U sklopu najavljenog partnerstva, Lyft će voditi platformu, upravljati službom za korisnike i logistikom voznog parka nove usluge, dok će Baidu isporučiti svoja autonomna vozila, model RT6, i tehničku podršku. Baidu već ima vlastiti servis za autonomnu vožnju, nazvan Apollo Go, koji trenutačno ima u službi više od 1.000 vozila u 15 kineskih gradova. Radi se o vodećom robotaksi servisu u Kini, koji je dosad obavio više od 11 milijuna vožnji.
Planove za autonomne taksije u Europi već je najavio i globalno popularni Uber, kao i Waymo koji već godinama nudi uslugu robotaksi vožnje u nekim američkim gradovima, a prva tržišta bi trebala biti u Velikoj Britaniji i Njemačkoj, osobito nakon najava britanske vlade koja želi ubrzati donošenje potrebne regulative već na proljeće sljedeće godine.
Waymo, koji je podružnica Alphabeta, kompanije koja je vlasnik Googlea, najavio je uvođenje robotskog taksi prijevoza u Londonu tijekom 2026., a tu je i kineski WeRide koji se specijalizirao za automatizirani javni prijevoz i već provodi pilot projekte koji uključuju autonomne tzv. shuttle minibuseve u Španjolskoj, Francuskoj, Švicarskoj i Belgiji.
Pročitajte još:
Tu su i neki lokalni projekti, od kojih je Hrvatima najpoznatiji Verne, iza kojeg stoji proslavljeni inovator i poduzetnik Mate Rimac, i koji je po napisima lokalnih medija iz ožujka ove godine u fazi pribavljanja regulatornih odobrenja za prortotipove svojeg sustava autonomne vožnje, koji osim vozila uključuje i automatizirane stanice za održavanje.
Tu je i turska kompanija Karasan Automotive, koja u suradnji s američkom kompanijom za autonomni softver ADASTEC, koja je za sljedeću godinu najavila puštanje u promet prvog sustava za naručivanje vožnje autonomnim autobusima u Europi, koji će se pokrenuti u Madridu.