Francusko talijanski automobilski div Stellantis objavio je u utorak da je tjedan dana ranije, 30. ožujka, prestao s proizvodnjom malog električnog automobila T03 kineskog partnera Leapmotors u tvornici u Poljskoj, i da sada ispituje “alternativne mogućnosti” proizvodnje.
“Iako Stellantis ostaje predan projektu pokretanja prodaje Leapmotorovih vozila u Europi, trenutno razmatramo druge opcije za proizvodnju,” stoji u prioćenju te grupacije, bez ikakvih dodatnih detalja, što znači da bi potencijalno proizvodnja mogla biti premještena u neku od drugih Stellantisovih europskih tvornica. Priopćenje je došlo kao odgovor na vijest koju je prva objavila francuska novina Les Echos u ponedjeljak.
Iz Stellantisa nisu rekli koji je razlog za obustavu proizvodnje T03, no po izvoru bliskom objema kompanijama Stellantis i Leapmotor zasad ne namjeravaju nastaviti proizvodnju T03 u Europi. Već žele proizvodni pogon za T03 nadograditi da proizvide modele novije Leapmotorove A serije koji bi se od 2026. nadalje trebali proizvoditi izvan Kine.
Prošle godine su Stellantis i Leapmotor već odustali od planova da se u Poljskoj proizvodi drugi Leapmotorov model, crossover B10. Ta odluka uslijedila je nakon što je kineska vlada izdala naputak svojim proizvođačima automobila da stopiraju ulaganja u europske zemlje koje su podržale uvođenje europskih carina za kineska električna vozila.
Europska unija je krajem listopada prošle godine uvela dodatne carine za kineske proizvođače, električnih vozila, ustvrdivši da primaju pomoć kineske države za koju Bruxelles smatra da je ilegalna. Carine su određene za pojedine proizvođače – BYD je dobio 17 posto, Geely 18,8 posto, te SAIC 35,3 posto. Za druge proizvođače koji uvoze vozila iz proizvodnih pogona u Kini, uključujući i njemačke marke Volkswagen i BMW, određena je stopa od 20,7 posto. Za vozila američke Tesle određena je stopa od 7,8 posto.
Poljska je tada bila jedna od članica EU koje su glasale za uvođenje europskih carina. Po nekim izvorima, postoji mogućnost da se u Španjolskoj, koja je tada bila suzdržana, sada premjesti proizvodnja Leapmotorovog modela B10. Stellantis je vlasnik 51 posto joint venture kompanije Leapmotor International, te ima ekskluzivno pravo na izvoz, prodaju i proizvodnju Leapmotorovih električnih vozila izvan Kine.
Za Stellantis je ovo još jedna u nizu loših vijesti, nakon što su u utorak objavili novi pad prizvodnje u matičnoj Italiji u prvom tromjesečju ove godine, i to nakon što je već 2024. zabilježio dramatičan pad od 37 posto, na najnižu razinu u gotovo 70 godina. Stellantis, koji je nastao 2021. udruživanjem dva velika koncerna Fiat Chrysler i PSA-Peugeot, prošle godine je u Italiji proizveo tek 475.000 vozila, drastično manje od 751.000 godinu dana ranije – a pad je bio posebno visok u segmentu osobnih vozila, gdje je godišnji pad bio čak 46 posto.
U prva tri mjeseca ove godine novi pad volumena proizvodnje u Stellantisovih šest talijanskih pogona je iznosio više od 35 posto u usporedbi s istim kvartalom prošle godine, ponajviše zbog pada proizvodnje modela Dodge Hornet koji se izvozi u SAD i koji će sada biti pogođen novim američkim carinama za europske automobile.
Zbog sve slabije prodaje na domaćem europskom tržištu Stellantisu je važan uspjeh suradnje s kineskim Leapmotorsom, ali i novog hibridnog modela malenog Fiata 500 koji bi trebao početi s proizvodnjom krajem ove godine.
BYD, najveći kineski proizvođač koji se u posljednje vrijeme pokušava agresivno proširiti na europskom tržištu, također je naišao na prepreke. Prije tri tjedna Europska komisija je objavila istragu o novoj tvornici BYD-ja koja se upravo gradi u Mađarskom Szegedu – prvoj na europskom tlu – i koja bi trebala imati kapacitet od nekih 200,000 vozila godišnje.
Pročitajte još:
No, prema napisima Financial Timesa, Bruxelles sad istražuje je li BYD dobio ilegalne kineske državne subvencije za gradnju te tvornice, uz poticaje koje je tvornici odobrila mađarska vlada. Osim što to otvara novu frontu u stalnom sukobu između mađarskog premijera Viktora Orbana i Europske unije, istraga ugrožava i BYD-jevu najavljenu investiciju tešku 4 milijarde eura u Mađarskoj, kao i budućih 10,000 radnih mjesta.
S druge strane, Europska komisija kaže da je BYD koristio kinesku radnu snagu za gradnju tvornice, kao i da većinu komponenti koje planira ugrađivati u električna vozila također namjerava slati iz Kine, uključujući i baterije, što znači da tvornica neće doprinijeti ekonomskom razvoju ni Mađarske ni Europske unije.
Ne zna se kada će istraga biti okončana, no u slučaju da se utvrde kršenja europskih pravila BYD bi mogao biti prisiljen prodati dio imovine u Mađarskoj, smanjiti proizvodne kapacitete, vratiti državne subvencije, ili čak platiti kaznu. Osim u Mađarskoj, gdje je po planu proizvodnja trebala započeti već u listopadu ove godine, BYD trenutno gradi i drugu novu tvornicu u Turskoj, gdje bi proizvodnja trebala početi krajem 2026.