Startup za proizvodnju baterija Lyten još nije uvjerio proizvođače automobila u oživljavanje Northvolta

https://lyten.com/2025/07/28/lyten-secures-more-than-200-million-in-investment-to-support-its-ongoing-acquisition-strategy/
Tvrtka Lyten, SAD, Foto: Lyten/Press

Startup Lyten iz Silicijske doline morat će uvjeriti proizvođače automobila da može uspjeti tamo gdje je bankrotirani švedski proizvođač baterija za električna vozila Northvolt propao – stvaranjem europskog prvaka kako bi se smanjila ovisnost regije o Kini. Lyten, tvrtka koja razvija litij-sumporne baterije, neočekivano je 7. kolovoza objavila da kupuje imovinu Northvolta, nudeći time spas za buduću europsku proizvodnju baterija za električna vozila.

No kupci i investitori, razočarani iskustvom s Northvoltom, i dalje su oprezni u pogledu obvezivanja a da vide provjereni proizvod koji se može isporučiti u velikim razmjerima, otkrili su intervjui s više od desetak stručnjaka iz industrije baterija, analitičara i izvora iz automobilskih tvrtki, objavio je Reuters a prenosi Yahoo Finance.

Osim što preuzima Northvoltovu proizvodnju litij-ionskih baterija, Lyten planira razviti vlastite litij-sumporne baterije za električna vozila, ali će trebati znatna sredstva i nedostaje mu prijašnja knjiga narudžbi švedske tvrtke od 50 milijardi dolara.

Litij-sumporne ćelije jedna su od nekoliko kemijskih vrsta baterija sljedeće generacije, obećavajući lakšu, jeftiniju alternativu i manju ovisnost o ključnim mineralima iz Kine, ali su još uvijek u povojima. Lyten trenutačno proizvodi litij-sumporne ćelije u pilotnom pogonu u Silicijskoj dolini.

Vlasnik Jeepa, Stellantis, s dva posto udjela surađuje s Lytenom od 2023. godine kako bi istražio primjenu Lytenove litij-sumporne tehnologije, uključujući baterijske ćelije, lagane kompozite i ugrađene senzore.

Glasnogovornik Stellantisa rekao je da će svaki ugovor o opskrbi ovisiti o tehničkoj validaciji, industrijskom povećanju, lokalnim proizvodnim kapacitetima i komercijalnim uvjetima.

Northvolt je, unatoč privlačenju podupiratelja, uključujući Goldman Sachs, u ožujku propao s dugom od osam milijardi dolara nakon što je izgubio narudžbe i podršku ključnih investitora te nije ostvario proizvodne ciljeve. Smanjenje planova elektrifikacije proizvođača automobila također je utjecalo na potražnju za baterijama za električna vozila.

Izvršni direktor Lytena, Dan Cook, rekao je za Reuters da se nada da će se Northvoltovi prethodni kupci – među kojima su bili i Volkswagenovi brendovi – vratiti ako se tvrtka dokaže dosljednom isporukom jednom, neodređenom kupcu u malim količinama i dobroj kvaliteti.

Bivši podupiratelj Northvolta, Scania, rekao je da je prerano za razgovor o naručivanju ćelija od Lytena. Volvo Cars, koji je prije prekida suradnje s Northvoltom surađivao putem svoje novoosnovane jedinice za baterije Novo Energy, odbio je komentirati hoće li naručiti.

„Lyten nije ime koje bi itko povezivao s proizvodnjom litij-ionskih baterija do prije 24 sata“, rekao je James Frith iz tvrtke Volta Energy Technologies, investicijskog fonda usmjerenog na tehnologiju baterija, nedugo nakon što je najavljen dogovor.

Osoba upoznata s proizvođačem baterija ACC kojeg podržava Stellantis, još jednim kandidatom za europskog prvaka u proizvodnji baterija, rekla je da ACC pregovara s tri bivša klijenta Northvolta, ali da se ne očekuju novi ugovori prije sredine 2026. godine.

Središte Northvolta u Švedskoj, Foto: Wikimedia Commons

Cook je za Reuters rekao da Lyten ima snažnu bazu investitora, uključujući upravitelje novca i bogate pojedince, koja se proširila nakon transakcije Northvolta.

„To nam omogućuje stvaranje sindikata investitora, a s te baze nastavit ćemo primati velika ulaganja“, rekao je Cook.

Cook je rekao da bi preuzimanje Northvoltovih proizvodnih i istraživačko-razvojnih pogona omogućilo Lytenu da do 2028. godine dostigne veliku proizvodnju litij-sumpornih baterijskih ćelija za električna vozila, umjesto prethodne prognoze s kraja desetljeća. Tvrtka planira daljnja velika povećanja kapitala i namjerava iskoristiti europske programe bespovratnih sredstava poput paketa Europske unije za poticanje punjenja baterija.

BMW, koji je prošle godine otkazao narudžbu od Northvolta vrijednu dvije milijarde eura (2,32 milijarde dolara) zbog problema s kvalitetom, izjavio je da želi vidjeti uspostavu europskog proizvođača visokokvalitetnih održivih ćelija, ali je dodao da ugovori o opskrbi baterijskim ćelijama zahtijevaju “dugo vrijeme pripreme”.

„U tom smislu, Northvoltov nasljednik bi se razmatrao samo za budući projekt baterijskih ćelija – to je još uvijek daleko i u ovoj fazi ne možemo o tome komentirati“, rekao je glasnogovornik BMW-a.

No, stručnjaci upozoravaju da litij-sumpor vjerojatno neće biti održiv za automobile prije 2030. godine. Lyten se suočava i s konkurencijom tvrtki poput njemačkog Theiona, australskog Geliona i američkog Zeta Energyja, koji također ima partnerstvo sa Stellantisom, u utrci za razvoj ćelija za električna vozila. Kineski divovi baterija, poput CATL-a, trenutačno dominiraju globalnim tržištem baterija, ali su više usmjereni na ‘polukrute’ do ‘čvrsto-staničke’ baterije, koje su dalje razvijene od litij-sumpornih ćelija.

„Vlade i investitori moraju shvatiti da je Kina potrošila 15 do 20 godina i više od 150 milijardi dolara da bi stigla tamo gdje je danas, a ako mislite da to možete skratiti, onda jednostavno ne razumijete baterije“, rekao je Rob Anstey, izvršni direktor tvrtke GDI, koja razvija silicijske anode za baterije.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari