Dionice globalno poznate kompanije za sladoled Magnum u ponedjeljak su nakon uvrštenja na amsterdamsku burzu imale cijenu od 12,8 eura, navješćujući tržišnu kapitalizaciju od 7,84 milijarde eura (1, 8 milijardi eura), nakon što se dovršilo dugo iščekivano izdvajanje te kompanije iz matičnog koncerna Unilever.
Multinacionalni gigant Unilever odlučio je izdvojiti Magnum u zasebnu kompaniju vodeći se logikom da njegov nabavni lanac nema ništa zajedničko s drugim prehrambenim brendovima u Unileverovom portfelju, niti s globalno popularnim proizvodima poput Dove sapuna ili dezodoransa Axe.
Istovremeno, u Magnumu smatraju da će im čista fokusiranost na segment sladoleda pomoći u poboljšanju produktivnosti i borbi s konkurencijom na tržištu smrznutih slatkiša. Budući da dionice Magnuma ne mogu biti uključeni u košaru najvažnijih indeksa, kao što je londonski FTSE, iz kompanije su unaprijed upozoravali ulagače da bi nakon uvrštenja moglo doći do pada njihove cijene.
Početna procjena tržišne vrijednosti kompanije niža je od Magnumove zarade prije kamata, poreza, deprecijacije i amortizacije (EBITDA) iz 2024. godine, kada je bila 7,9 milijardi eura.
Magnum je time postao najveća kompanija specijalizirana za sladoled na svijetu, a u njihovom sastavu su između ostalog i brendovi Wall’s i Cornetto. U ponedjeljak će dionice Magnuma također biti uvrštene i u na burzama u Londonu i u New Yorku.
Predsjednik uprave Magnuma Peter ter Kulve rekao je u ponedjeljak da izlazak na burzu predstavlja “ponosnu prekretnicu,” za kompaniju, te da će zbog toga sada, kao neovisna tvrtka, biti “agilnija, fokusiranija i ambicioznija nego ikad prije.”

U Magnumu, koji drži nešto više od 20 posto globalnog tržišta sladoleda teškog 87 milijardi dolara, nadaju se da će kupcima kalorični slatkiši i dalje ostati primamljivi u godinama koje dolaze. Magnumovo uvrštenje na burzu također će testirati koliki je apetit investitora za ulaganje u proizvode s velikim količinama šećera, u trenutku kada lijekovi za mršavljenje bazirani na GLP-1 hormonu dramatično mijenjaju navike potrošača.
Osim toga, ostaje otvoreno pitanje globalnog brenda Ben & Jerry, kojeg je Magnum naslijedio od Unilevera, i s kojim je u lošim odnosima u posljednjih nekoliko godina.
Nakon što je u rujnu najavljeno izdvajanje Magnuma iz Unilevera osnivači kompanije Ben & Jerry’s su u javnim istupima izražavali neslaganje s tom odlukom i otvoreno tražili da se brend “oslobodi” i proda nekom novom vlasniku jer je djelovanje kao dio Magnuma “nespojivo s društvenim vrijednostima koje njeguje Ben & Jerry’s.”
Spor sa Ben & Jerry’s dramatično utječe na poslovanje Magnuma – godišnji promet Ben & Jerry’s je oko 1,1 milijarde eura, što čini gotovo 14 posto ukupnog prometa cijelog Magnuma – u usporedbi sa tek 1,8 posto dok su obje kompanije bile u sastavu grupe Unilever.
Ove godine je Unilever već zaprijetio povlačenjem sredstava iz humanitarne zaklade koju financira tvrtka Ben & Jerry’s ukoliko ne prihvati zaključke financijske revizije. Zaklada od sladoledarske kompanije prima oko 5 milijuna dolara godišnje, a iz Magnuma su rekli da namjeravaju i dalje financirati zakladu pod uvjetom da se riješe uočeni problemi u financijskom nadzoru i upravljanju.
Suosnivač kompanije Ben & Jerry’s, Jerry Greenfield, ove godine je podnio ostavku na mjesto “ambasadora brenda,” a po napisima Reutersa uskoro će se povući i iz upravnog odbora zaklade.
Ben & Jerry’s je među američkim kompanijama jedinstven po tome što je pri spajanju s Unileverom 2000. uspio zadržati visok stupanj autonomije i slobode kakve druge tvrtke u vlasništvu velikih korporacija rijetko imaju – što uključuje i potpuno neovisan upravni odbor.
Unilever je tada također pristao na očuvanje humanitarne zaklade osnovane 1985. godine, koja koristi donacije kompanije Ben & Jerry’s za financiranje neprofitnim organizacija koja se bave raznim temama, od rasne jednakosti do zaštite okoliša.
Međutim, odnos Ben & Jerry’s i matičnog Unilevera se pogoršao 2021. godine, kada je Ben & Jerry’s odlučio da neće prodavati sladoled na Zapadnoj obali pod okupacijom Izraela. To je posljedično dovelo do opipljivih financijskih posljedice za Unilever, jer su se iz kompanije povukli ulagači koji podržavaju Izrael.
Pročitajte još:
Neovisna uprava Ben & Jerry’s već je dva puta tužila matični Unilever, optuživši ga za ilegalno gušenje slobode govora i cenzuru kad se radilo o izjavama koje je kompanija htjela dati o situaciji u Gazi. Unilever je uzvratio optužbama da je Ben & Jerry’s postala kompanija koja se bavi jednostranim zagovaranjem kontroverznih tema.
Suosnivač Ben Cohen čak je pokrenuo pokušaj otkupa brenda od Unilevera, no onda su iz Magnum rekli da tvrtka nije na prodaju. U prospektu ponuđenom ulagačima prije uvrštenja na burzu Magnum je upozorio da bi postupci kompanije Ben & Jerry’s mogli naštetiti ugledu Magnuma ili bojkota investitora.









