Šest europskih vlada traži od Komisije ublažavanje zabrane vozila na fosilna goriva planiranu za 2035.

Pixabay.com
Europska komisija, Bruxselles, Foto: Pixabay.com

Šest država članica Europske unije u petak je i formalno zatražilo od Europske komisije ublažavanje planirane zabrane prodaje automobila na fosilna goriva, tj. s motorom na unutarnje izgaranje, predviđene za 2035. godinu, uoči novog paketa mjera za autoindustriju koje bi Komisija trebala objaviti ovog tjedna.

Vlade tih država traže od Komisije da dopusti prodaju hibridnih automobila ili vozila pogonjenih alternativnim – postojećim ili budućim – tehnologijama, koje bi “mogle pridonijeti cilju smanjenja ugljičnih emisija” i nakon 2035. godine, navodi se u zajedničkom pismu koje je Reuters dobio na uvid. Pismo su potpisali premijeri Bugarske, Češke, Italije, Mađarske, Poljske i Slovačke.

Također su u pismu zatražili da se u europski plan smanjenja emisija u transportu uključe i goriva niskih stopa emisija ili ona iz obnovljivih izvora.

Po planu koji je sada na snazi – a kojeg su već više puta kritizirali veliki europski proizvođači i države kojima autoindustrija čini značajan dio gospodarstva – nakon 2035. bi trebala biti uvedena zabrana prodaje svih vozila koja nemaju nultu stopu emisija.

Europska komisija bi ovih dana trebala predstaviti svoj paket mjera za podršku europskim proizvođačima automobila, koja bi mogla ublažiti planiranu zabranu koja stupa na snagu 2035. Paket bi po planu trebao biti objavljen u srijedu 10. prosinca – no mogao bi biti odgođen, jer se radi o temi koja polarizira javnost i suprotstavlja interese industrije s jedne strane te udruga za zaštitu okkoliša s druge.

Postojeći plan zabrane donesen je u ožujku 2023., a brojne države članice EU koje su tada podržale zabranu sada se predomišljaju. Prije dvije godine predviđanja za razvoj baterijskih električnih vozila (BEV) su bili pozitivni – no ta očekivanja su se ubrzo sudarila sa surovom stvarnošću slabije potražnje i žestoke konkurencije kineskih brendova.

“Možemo i moramo ostvariti svoje klimatske ciljeve na učinkovit način, a da pritom ne ubijamo našu konkurentnost – jer u industrijskoj pustoši nema ničeg zelenog,” kazali su premijeri u svojem zajedničkom pismu.

Početkom prošlog mjeseca Stéphane Séjourné, bivši francuski ministar vanjskih poslova zadužen za industrijsku politiku u Europskoj komisiji, reko je da će u novom paketu mjera na prijedlog industrije biti uspostavljena nova kategorije malih jeftinih električnih automobila, što bi trebalo pomoći domaćoj industriji da se nosi s kineskom konkurencijom.

Proizvođači već neko vrijeme traže da se po uzoru na Japan u europsku legislativu uvede kategorija minijaturnih gradskih automobila ograničene snage, za koje bi sigurnosni zahtjevi bili nešto blaži i čiji razvoj bi koštao manje, po uzoru na tzv. kei vozila kakva u Japanu čine većinu prodaje.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari