Pregovori između tvrtki Jadrnaski naftovod d.d. (JANAF) i mađarskog MOL-a oko isporuke nafte Mađarskoj i Slovačkoj putem luke u Omišlju održani su u Zagrebu. JANAF i MOL pregovaraju o novom ugovoru za 2026. godinu, budući da sadašnji istječe krajem 2025. Trenutačno su dogovoreni kapaciteti od dva milijuna tona nafte, no koristi se tek trećina jer Mađarska i dalje uvozi većinu nafte iz Rusije zbog nižih cijena.
Član Uprave JANAF-a, Vladislav Veselica potvrdio je da pregovori s MOL grupom počeli u partnerskom tonu, bez tenzija i s punom sviješću o odgovornosti.
“Vjerujemo da ćemo uskoro postići dogovor o ugovoru koji će prihvatiti obje strane”, rekao je Veselica. Najavio je i da će se sljedeći sastanak održati krajem listopada u Zagrebu, a da će oni trajati dok se strane ne usuglase.
“Svjesni smo svoje odgovornosti kao strateškog europskog naftovoda. Vjerujem da i MOL razumije okolnosti u kojima posluje”, rekao je Veselica te ponovio da je JANAF spreman u potpunosti opskrbljivati MOL-ove rafinerije u Mađarskoj i Slovačkoj te da je tehnički kapacitet sustava dovoljan.
“Naš kapacitet iznosi 14,78 milijuna tona, što potvrđuju i testiranja. MOL ima vlastiti „upstream“ koji nije vezan uz rusku naftu, a bez nas ne može osigurati rad svojih rafinerija”, izjavio je član Uprave JANAF-a, prenosi HRT.
Govoreći o prigovorima na cijene transporta, Veselica je istaknuo da ne postoji globalni standard za usporedbu cijena naftovoda.
Dodao je da, ako MOL poveća preradu nafte na 11 milijuna tona godišnje, JANAF-ove cijene mogu biti konkurentne onima ruske Družbe. “To odgovorno tvrdim”, poručio je.

“Mi smo dioničko društvo s obvezom prema skupštini, dioničarima i isplati dividendi, dok, primjerice, neki europski naftovodi posluju s nultom profitabilnošću. Cijene su, dakle, rezultat dogovora i odnose se na količine koje se prevoze”, rekao je Veselica.
Predsjednik Uprave JANAF-a Stjepan Adanić rekao je da su proteklih dana svi bili svjedoci tenzija između Hrvatske i Mađarske, ali da su one riješene dogovorom premijera Andreja Plenkovića i mađarskog predsjednika Viktora Orbána prošloga tjedna u Kopenhagenu.
“To je promjena paradigme, sada možemo u miru, staloženo i racionalno razgovarati sa svima”, rekao je Adanić.
Istaknuo je da je JANAF energetska kompanija od iznimnog značaja ne samo za Hrvatsku, nego i za cijelu regiju.
“Mi smo energetski hub, zajedno s LNG terminalom na Krku, predstavljamo energetsku stabilnost Republike Hrvatske. Otvoreni smo za dijalog i s MOL-om i s kolegama iz Naftne industrije Srbije. Mislim da trebamo smiriti tenzije i voditi normalne, racionalne razgovore o budućim poslovnim potezima. Radit ćemo u interesu Janafa, Republike Hrvatske i šire zajednice”, kazao je Andanić.

Na konferenciji za medije je ponovljeno i da je JANAF dobio licencu za transport nafte do srbijanske rafinerije u Pančevu a član Uprave JANAF-a, Vladislav Veselica naglasio je i kako nema informacije o tome je li i NIS dobio licencu, odnosno odgodu američkih sankcija, iako neslužbene informacije govore da jest.
Naime, kako neslužbeno doznaje srpski portal Nova ekonomija, na sastanku visokog i srednjeg menadžmenta NIS-a jutros je rukovoditeljima rečeno da će sankcije SAD-a NIS-u biti odgođene za još tjedan dana i da se čeka službena potvrda o tome iz Vlade Srbije.
Naime, kako neslužbeno doznaje srpski portal Nova ekonomija, na sastanku visokog i srednjeg menadžmenta NIS-a jutros je rukovoditeljima rečeno da će sankcije SAD-a NIS-u biti odgođene za još tjedan dana i da se čeka službena potvrda o tome iz Vlade Srbije.
Pročitajte još:
„Dugoročno ne može jedna zemlja ostati bez rafinerije, ali osobno ne vjerujem da će se dogoditi ono otprije 20 godina. Ovo je dominantno pitanje NIS-a jer se od njegovih vlasnika očekuje da naprave neke poteze koji će zadovoljiti američku administraciju“, poručio je Veselica.
Na pitanje što bi značilo za JANAF da ostane bez transporta nafte u Srbiju, Veselica je rekao kako bi taj gubitak bilo teško nadoknaditi.
JANAF, d.d.
Miramarska cesta 24, 10000, Zagreb, Hrvatska
136.136.552,02 (2024.)
438 (2024.)