Pregovori JANAF-a i MOL-a nastavljaju se krajem listopada

Hina
Vladislav Veselica i Stjepan Andanić na konferenciji za medije, JANAF, Zagreb, Foto: Hina/E.Šušak

Pregovori između tvrtki Jadrnaski naftovod d.d. (JANAF) i mađarskog MOL-a oko isporuke nafte Mađarskoj i Slovačkoj putem luke u Omišlju održani su u Zagrebu. JANAF i MOL pregovaraju o novom ugovoru za 2026. godinu, budući da sadašnji istječe krajem 2025. Trenutačno su dogovoreni kapaciteti od dva milijuna tona nafte, no koristi se tek trećina jer Mađarska i dalje uvozi većinu nafte iz Rusije zbog nižih cijena.

Član Uprave JANAF-a, Vladislav Veselica potvrdio je da pregovori s MOL grupom počeli u partnerskom tonu, bez tenzija i s punom sviješću o odgovornosti.

“Vjerujemo da ćemo uskoro postići dogovor o ugovoru koji će prihvatiti obje strane”, rekao je Veselica. Najavio je i da će se sljedeći sastanak održati krajem listopada u Zagrebu, a da će oni trajati dok se strane ne usuglase.

“Svjesni smo svoje odgovornosti kao strateškog europskog naftovoda. Vjerujem da i MOL razumije okolnosti u kojima posluje”, rekao je Veselica te ponovio da je JANAF spreman u potpunosti opskrbljivati MOL-ove rafinerije u Mađarskoj i Slovačkoj te da je tehnički kapacitet sustava dovoljan.

“Naš kapacitet iznosi 14,78 milijuna tona, što potvrđuju i testiranja. MOL ima vlastiti „upstream“ koji nije vezan uz rusku naftu, a bez nas ne može osigurati rad svojih rafinerija”, izjavio je član Uprave JANAF-a, prenosi HRT.

Govoreći o prigovorima na cijene transporta, Veselica je istaknuo da ne postoji globalni standard za usporedbu cijena naftovoda.

Dodao je da, ako MOL poveća preradu nafte na 11 milijuna tona godišnje, JANAF-ove cijene mogu biti konkurentne onima ruske Družbe. “To odgovorno tvrdim”, poručio je. 

Hina
Vladislav Veselica, član Uprave JANAF-a, Foto: Hina/E.Šušak

“Mi smo dioničko društvo s obvezom prema skupštini, dioničarima i isplati dividendi, dok, primjerice, neki europski naftovodi posluju s nultom profitabilnošću. Cijene su, dakle, rezultat dogovora i odnose se na količine koje se prevoze”, rekao je Veselica.

Predsjednik Uprave JANAF-a Stjepan Adanić rekao je da su proteklih dana svi bili svjedoci tenzija između Hrvatske i Mađarske, ali da su one riješene dogovorom premijera Andreja Plenkovića i mađarskog predsjednika Viktora Orbána prošloga tjedna u Kopenhagenu.

“To je promjena paradigme, sada možemo u miru, staloženo i racionalno razgovarati sa svima”, rekao je Adanić.

Istaknuo je da je JANAF energetska kompanija od iznimnog značaja ne samo za Hrvatsku, nego i za cijelu regiju.

“Mi smo energetski hub, zajedno s LNG terminalom na Krku, predstavljamo energetsku stabilnost Republike Hrvatske. Otvoreni smo za dijalog i s MOL-om i s kolegama iz Naftne industrije Srbije. Mislim da trebamo smiriti tenzije i voditi normalne, racionalne razgovore o budućim poslovnim potezima. Radit ćemo u interesu Janafa, Republike Hrvatske i šire zajednice”, kazao je Andanić. 

Hina
Stjepan Andanić, predsjednik Uprave JANAF-a d.d., Foto: Hina/E.Šušak

Na konferenciji za medije je ponovljeno i da je JANAF dobio licencu za transport nafte do srbijanske rafinerije u Pančevu a član Uprave JANAF-a, Vladislav Veselica naglasio je i kako nema informacije o tome je li i NIS dobio licencu, odnosno odgodu američkih sankcija.

„Dugoročno ne može jedna zemlja ostati bez rafinerije, ali osobno ne vjerujem da će se dogoditi ono otprije 20 godina. Ovo je dominantno pitanje NIS-a jer se od njegovih vlasnika očekuje da naprave neke poteze koji će zadovoljiti američku administraciju“, poručio je Veselica.

Na pitanje što bi značilo za JANAF da ostane bez transporta nafte u Srbiju, Veselica je rekao kako bi taj gubitak bilo teško nadoknaditi.

Istovremeno, MOL je priopćio kako su “kao i uvijek, imali konstruktivan razgovor s Janafom, našim dobavljačem sirove nafte”.

Kako se navodi u priopćenju, od JANAF-a us zatražili da provede odgovarajuće testove kako bi pokazala da je sposobna svakodnevno tijekom cijele godine prevoziti dovoljne količine sirove nafte kroz Jadranski naftovod.

“MOL će i dalje pružati svu potrebnu podršku u provedbi testiranja u Hrvatskoj. MOL je, naravno, otvoren za uključivanje vanjskih stručnjaka u ovaj proces, no važno je naglasiti da MOL Grupa snosi glavnu odgovornost za rafinerije i sigurnost opskrbe u regiji. Također smo naznačili kako predlažemo povratak predvidljivim tržišnim načelima te stavljanje komercijalnih odnosa u prvi plan. MOL je oduvijek zagovarao transparentno i tržišno utemeljeno formiranje cijena. Predložili smo da Janaf prouči najbolje međunarodne primjere vlasničke strukture zapadnoeuropskih transportnih kompanija, gdje prisutnost korisnika nafte kao suvlasnika jamči pravedno određivanje cijena i kontinuiranu dostupnost usluga”, priopćeno je iz MOL-a.

Naglasili su i kako su jasno dali do znanja da stav MOL-a ostaje nepromijenjen: za sigurnost opskrbe u regiji nužno je postojanje barem dvaju visokokapacitetnih i cijenovno konkurentnih naftovoda, kako bi sirovina bila dostupna u slučaju bilo kakvog poremećaja u sustavu.

JANAF, d.d.

Miramarska cesta 24, 10000, Zagreb, Hrvatska

Poslovni prihodi (EUR):
136.136.552,02 (2024.)
Broj zaposlenih:
438 (2024.)

3 Odgovora

  1. Pregovori JANAF-a i MOL-a teku u konstruktivnom tonu, što daje nadu za dogovor koji će osigurati regionalnu energetsku stabilnost.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari