SAD od 1. studenog uvodi novi namet od 25 posto na uvoz svih kamiona i autobusa

Kamioni na parkiralištu pogona Daimler Freightliner u mjestu Derramadero, Meksiko; 27. rujna 2025. Foto: Reuters/Antonio Ojeda

Američki predsjednik Donald Trump rekao je u ponedjeljak da će na uvoz svih kamiona srednje i teške kategorije nametnuti carinu od 25 posto, počevši od 1. studenog, što opravdava “zaštitom američkih kompanija “od strane konkurencije.

Trump je prošli mjesec rekao da će se na uvoz kamiona od 1. listopada uvesti carine, radi “nacionalne sigurnosti,” dodavši da je svrha novih nameta su “zaštita proizvođača od nepoštene strane konkurencije,” te da će od takve mjere koristi imati američke kompanije kao što su Peterbilt i Kenworth, u vlasništvu kompanije Paccar, ili Freightliner, u vlasništvu tvrtke Daimler Truck.

Prema dosad potpisanim trgovinskim sporazumima s Japanom i Europskom unijom Trumpova vlada je pristala na nižu carinu od 15 posto za osobna vozila, no nejasno hoće li imati pravo na tu stopu i u slučaju većih vozila.

Trumpova vlada omogućila je proizvođačima i da od iznosa carine odbijaju vrijednost američkih komponenti, za osobna vozila koja se sastavljaju u pogonima u Kanadi i Meksiku prije uvoza u SAD.

Čini se da bi se Trumpova najnovija ideja mogla primjenjivati na sva veća vozila, kategoriju koja uključuje sve od dostavnih kamiona, kamiona za odvoz smeća i svih vrsta autobusa, do teretnih kamiona s prikolicom, šlepera, i svih drugih vrsta teških vozila.

Američka gospodarska komora apelirala je na ministarstvo trgovine da ne uvodi nove carine za kamione, jer su pet glavnih zemalja iz kojih se u SAD uvoze takva vozila Meksiko, Kanada, Japan, Njemačka i Finska – i “svi su saveznici ili bliski partneri SAD-a, i ne predstavljaju nikakvu prijetnju nacionalnoj sigurnosti.”

Meksiko je najveći izvoznik kamiona srednje i teške kategorije za američko tržište. U studiji objavljenoj u siječnju koju citira Reuters navodi se da se uvoz tih većih vozila iz Meksika od 2019. utrostručio, na oko 340.000 komada godišnje.

Po sjevernoameričkom sporazumu o slobodnoj trgovini USMCA kamioni srednje i teške kategorije mogu prelaziti granice bez ikakvih nameta ako najmanje 64 posto vrijednosti vozila potječe iz Sjeverne Amerike, u što se računaju bitni dijelovi vozila, kao što su motori i osovine, sirovine poput čelika, ili rad na sastavljanju samog vozila.

Ovaj namet bi mogao bi mogao pogoditi i Stellantis, vlasnika američkog Chryslera, koji u Meksiku proizvodi teške kamione brenda i kombije. Istovremeno, švedski Volvo upravo gradi novu tvornice teških kamiona u Monterreyu u Meksiku, vrijednu 700 milijuna dolara, koja bi trebala započeti s radom 2026. godine.

U Meksiku je sjedište čak 14 proizvođača autobusa, kamiona i traktora te dva proizvođača motora, po podacima Uprave za međunarodnu trgovinu SAD-a.

Meksiko se očekivano protivi novim nametima – u poruci američkom ministarstvu trgovine u svibnju rečeno je da svi meksički kamioni koji se izvoze u SAD imaju u prosjeku 50 posto američkog sadržaja, što uključuje i dizelske motore ugrađene u njih. Prošle godine SAD je iz Meksika uvezao oko 128 milijardi dolara vrijedne dijelove za teška vozila iz Meksika, što čini oko 28 posto cjelokupnog američkog uvoza iz Meksika.

Jedan odgovor

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari